Byggahus.se
Kvällen före julafton fick vi problem med kabelbrand i en gammal textilkabel/tjärkabel mellan huvudsäkring och mätare vilket resulterade i att en fas föll bort fram tills en jourelektriker fixat nya kablar.

Efter att elektrikern åkt hem till sitt upptäckte vi att sänkpumpen i borrhålet inte hoppade igång och kollade motorskyddet. Motorskyddet hade väsnats när jag hade elektrikern i telefonen men verkar inte ha löst ut ordentligt. Frågan är om motorskyddet eller pumpen havererade när en fas försvann.

Jag har försökt mäta och förstå hur motorskyddet fungerar och så här ser det ut.

Inkommande faser har alla spänning, det går att mäta upp 400 v mellan faserna i de översta byglarna.
Tryckvakten har slagit till och levererar 230 v till kontaktorn (heter det så?), den grå saken med återfjädrande knapp som ska hållas intryckt vid normal drift. Kontaktorn verkar fungera för trycker jag in knappen går det att mäta 230 v från den nedre kontakten där den röda signalkabeln sitter.

Från den nedre delen går det en blå kabel som jag gissar ska göra något vettigt då den är kopplad enligt den gula linjen. Även den får 230 v när knappen trycks in.

Från byglarna som ska leverera spänning till pumpen händer dock inget alls. Spänningslöst oavsett om knappen hålls inne eller ej. Borde det inte visa 400 v mellan faserna när kontaktorn sluter tryckvaktens kabel och den röda som går till motorskyddet?

Kan det vara så att motorskyddet har gått sönder när det försökte lösa ut?
 
  • En öppen elektrisk kontaktdosa med ledningar och komponenter för en vattenpumps motorskydd, markerad med text och en gul linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligare att kontaktorn gått sönder, tryck in dom slutande kontakterna på kontaktorn manuellt. Det gör du lämpligen med en skruvmejsel. Du ska trycka mitt på kontaktorn där du har två "upphöjda" plastbitar precis till vänster om 24 på hjälpkontakten. När du trycker där så sluts kontakterna och pumpen ska snurra. Har du återställt motorskyddet? det gör du genom att trycka in den röda pluppen på motorskyddet.
 
  • Gilla
HTELP och 3 till
  • Laddar…
Tack!

Glömde skriva att jag testat att återställa motorskyddet med resetknappen. Provade nu att försöka trycka in kontaktorn men det verkar inte hjälpa. Den åker förvisso inte in speciellt mycket, kanske en halv mm och sedan är det tvärstopp. Testade att mäta på faserna till pumpen samtidigt som jag slöt kretsen och tryckte på kontaktorn, utan resultat.

Är det nytt motorskydd som gäller?
 
W
Var någonstans mätte du? För att utesluta kontaktorn så måste du mäta på kontaktorns uttag (2,4 och 6)
 
Det är troligen själva kontaktorn som brunnit/smällt ihop, En ny kontaktor är enkel att sätta dit men det kanske är ännu enklare att byta hela kontaktormotorskyddet men det kostar lite mera.
Ps
kontakten i mitten ska gå att trycka ner ca 5 mm gör den inte det har plasten inne i kontaktorn smält och blockerar
 
  • Gilla
HTELP och 1 till
  • Laddar…
Då blir det till att skaffa fram ett nytt motorskydd så snart helgen är över. Tack för hjälpen!
 
W
Och precis som elmont skrev, kontakten skall gå att trycka in ett par mm.
Förresten vad har pumpen för märkström?
Försvann en fas så skall motorskyddet ha löst när pumpen gick om det är rätt inställt.
 
Det verkar vara knepigare än vad jag först trodde att få fram ett kontaktormotorskydd. Det verkar inte gå att uppbringa i "vanlig" butik och jag är inte så sugen på att beställa från en webbutik som kan leverera efter nyår. Att gå via elektriker innebär jourelektriker nu i mellandagarna och det vill jag undvika in i det längsta.

Är det någon som vet var i Göteborg eller Jönköping som det går att få tag på ett komplett kontaktormotorskydd med ett överströmsskydd för 2 A?

Ahlsell i Göteborg har dessa på hyllan:
LE1D09V7
LRD07
Verkar dock snusktigt dyra när jag hittar priser utanför Ahlsell. Vad för andra hållbara alternativ finns det så att man kan få igång vattnet igen?

Funderar på om man skulle kunna köpa ett vanligt motorskydd och komplettera med en kontaktor. Befintligt överlastskydd verkar inte gå att komplettera med ny kontaktor av modell med skruvplintar.
 
Redigerat:
Observera att du även måste ha rätt manöverspänning på kontaktorns spole, och om du bara skaffar en ny kontaktor och återanvänder resten kommer du undan med halva kostnaden.
OCH du behöver inte bägge sakerna du länkade till överströmsskyddet sitter redan monterad i kapslingen.
 
L
Jourelektriker i mellandagarna , dom jobbar i stort sätt alla mellandagar , du ska ju ett kontaktormotorskydd
H HTELP skrev:
Det verkar vara knepigare än vad jag först trodde att få fram ett kontaktormotorskydd. Det verkar inte gå att uppbringa i "vanlig" butik och jag är inte så sugen på att beställa från en webbutik som kan leverera efter nyår. Att gå via elektriker innebär jourelektriker nu i mellandagarna och det vill jag undvika in i det längsta.

Är det någon som vet var i Göteborg eller Jönköping som det går att få tag på ett komplett kontaktormotorskydd med ett överströmsskydd för 2 A?

Ahlsell i Göteborg har dessa på hyllan:
LE1D09V7
LRD07
Verkar dock snusktigt dyra när jag hittar priser utanför Ahlsell. Vad för andra hållbara alternativ finns det så att man kan få igång vattnet igen?
DU har PM
 
tommib
Jula säljer motorskydd. Det är en komplett enhet så du borde kunna byta ut allt mot den. Däremot vet jag inte hur det fungerar med din tryckbrytare. Troligen behöver du en separat kontaktor. Det finns på t.ex. Classe. Du kan tyvärr inte återanvända ditt motorskydd med den kontaktorn (tror jag, ser ut att vara fel dimensioner). Hornbach kan ha grejer också, det finns en i Götet.
 
L
Med julas så måste till och från kopplas via tryckströmbrytaren ,och ev en ny kontaktor omdragning av kablar då
När det finns allt i ett , men klart TS väljer
 
tommib
Tänkte mer att TS lät väldigt angelägen om att få igång det hela (utan jourelektriker). Då kanske en suboptimal lösning ändå är ok. Jag håller med om att det är snyggare att köra allt i ett. Bästa vore nog att bara byta kontaktorn.
 
  • Gilla
Roland Rövhatt
  • Laddar…
Jag tror nog att TS ska bita i det sura äpplet och skaffa rätt grejer på en gång, det är högst troligt en engångskostnad så det svider inte allt för mycket tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.