Byggahus.se
Hej! Jag och min sambo står inför renovering av vårt hus (det är en sk. tjänstemannavilla uppförd 1956) och söker inspiration! Om någon renoverat, antingen i sann 50/60-talsstil eller på annat vis, är vi djupt tacksamma för inspiration och tips!

Lite extra nyfiken på golv, särskilt om brädgolv (t.ex. smala furu eller grangolv) skulle kunna passa in i ett hus från 1956?
 
  • Tjänstemannavilla från 1956 med beige putsfasad, mörkbruna fönsterkarmar och en garageport i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror, utan att veta, att parkettgolv var valet för en tjänsteman 1956. Då sågs nog plankgolv som något man hade i enklare och äldre boningar.
 
  • Gilla
Miriam123 och 1 till
  • Laddar…
Ja, parkett i vardagsrum och linoleum i kök/sovrum var ganska typiskt. Kanske fördel parkett om det var lite finare. Plankgolv går bort
 
  • Gilla
Miriam123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Miriam123
  • Laddar…
Gammelnörden
M Miriam123 skrev:
Lite extra nyfiken på golv, särskilt om brädgolv (t.ex. smala furu eller grangolv) skulle kunna passa in i ett hus från 1956?
Absolut, med inspiration från Danmark, speciellt Finn Juhls eget hus och snegla även på renoveringen av Poul Henningsens sommarhus.
40-talsstil inredd vardagsrum med klassiska möbler, öppen spis och utsikt mot trädgården genom en glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning i retrostil med bokhyllor, konstverk och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa hus är i och för sig byggda tidigare än er villa men eftersom ert hus ser mer 40-tal ut tycker i alla fall jag att man kan låna stilen från Finn Juhls 40-talshus. Vissa inredningselement som köksinredning/garderober, listverk och dörrar ser ändå snarlika ut ända fram till sent 60-tal.
Retrokök med vita skåp, kakel och öppen hylla med blå och vita tallrikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min egen devis är att antingen satsar man helhjärtat på att förädla (inrednings)arkitekturens tidsbestämmande detaljer och skapa en tidstypisk bas för moderna möbler. I synnerhet för uttalat arkitektritade hus med anor.
Men att man kan vara friare om arkitekturen är lite tidsmässigt flytande och "enklare" utan från tiden unika särdrag. Då kan man enligt mitt tycke satsa på en neutralare men tidlös bas i äkta material av bra kvalitet där det syns, men med personliga/moderna tapeter för att sedan satsa på tidstypiska möbler eller åtminstone "statement pieces".
Bevara/förädla dock fina detaljer som trappräcken och dörrar/dörrtryck samt bevara proportioner som tunna fönsterkarmar och listverk.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bra svar! :)
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.