Byggahus.se
På ett vadderat/isolerat rör finns det en luftventil inne i värmepumpen, typ sådant som sitter på bildäck. Vad är den till för?
Jag undrar eftersom jag misstänker att jag behöver lufta värmepumpen sedan jag nu luftat radiatorerna i huset.
Har fått larmet HÖGHTRYCK LÖST de senaste två veckorna. Återställer, sedan går det ett par dagar så blir det larm igen. Bifogar bild, ursäkta oskärpan. Till vänster om den löst hängande kabeln på det isolerade röret så är det en plasthatt och lyfter man på den så ser man luftventilen.
 
  • Inre maskineri, kablar och slangar, möjligen del av en apparat eller fordon. Otydligt, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara på gassidan så den ska du inte öppna.

Högtryck löst brukar innebära att pumpen inte blir av med värmen.
Kolla så att cirkulationspumpen kör.
I vår förra pump, en IVT, så var där problem med att slangarna som gjorde att det kunde samlas skit i dem som stoppade flödet.
 
  • Gilla
JohnSinger
  • Laddar…
Kan du så kolla gärna upp vad pumpen har för temperatur på de olika givarna när den kör med kompressor (inte när den löst, då är det för sent)
 
  • Gilla
JohnSinger
  • Laddar…
J JohnSinger skrev:
På ett vadderat/isolerat rör finns det en luftventil inne i värmepumpen, typ sådant som sitter på bildäck. Vad är den till för?
Jag undrar eftersom jag misstänker att jag behöver lufta värmepumpen sedan jag nu luftat radiatorerna i huset.
Har fått larmet HÖGHTRYCK LÖST de senaste två veckorna. Återställer, sedan går det ett par dagar så blir det larm igen. Bifogar bild, ursäkta oskärpan. Till vänster om den löst hängande kabeln på det isolerade röret så är det en plasthatt och lyfter man på den så ser man luftventilen.
När gjorde du rent smutsfiltret senast?
 
  • Gilla
JohnSinger
  • Laddar…
V växelventil skrev:
När gjorde du rent smutsfiltret senast?
Ett år sedan. Riktigt smutsigt nu. Och rengjort. Antagligen rörde det upp mycket smuts när vi byggde om badrum och drog rör dit.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J JohnSinger skrev:
Ett år sedan. Riktigt smutsigt nu. Och rengjort. Antagligen rörde det upp mycket smuts när vi byggde om badrum och drog rör dit.
Har du vanliga diplomaten eller tws modellen?
 
V växelventil skrev:
Har du vanliga diplomaten eller tws modellen?
Diplomat Duo.
 
Tack för kommentarer. Har gjort rent smutsfiltret. Oc dragit igång pumpen. Luftat radiatorns. Nu är det varmt på en radiator i källaren som var kall tidigare. Håller tummarna.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.