Byggahus.se
Jag har precis köpt ett hus med en äldre Thermia Diplomat Duo (12?). Jag förstår mig inte alls på den. I mitt förra hus fanns det fjärrvärme, och den var jag kompis med, men den här pumpen, den är min fiende!

Problemet är att vi har svinkallt inne! Radiatorerna har slottsventiler som sitter fast, men det är inte pumpens fel...

Pumpen står på 26°, men radiatorerna blir knappt varma! Ventilerna varierar mellan fullt öppna och halvöppna. Tänkte att jag skulle lufta systemet, men jag fattar inte hur jag fyller på vatten! Nu ligger trycket på runt 0.5 bar, men luftar jag får jag ju noll, och kan jag inte fylla på så fryser vi ihjäl inatt. *burr*
 
J
Om du följer röret som går från det röda kärlet med manometern på, det går till värmesystemets rör, på något av dom rören så ska det sitta en kran/ventil som är kopplat till kallvattenrör eller varmvattenrör.Du får följa alla rör och leta då det inte går att se på dina foton. Den kan även sitta i underdelen på VP
 
I manualen står det att pumpen inte ska öppnas av lekmän, men det gör mig inget. Fattar inte hur dörren öppnas...det får mig att tro att påfyllningen inte finns inuti, men jag hittar den fan inte utanför heller...
 
J
Att inte öppna den ??? Lossa fronten, kan sitta 2 skruv i överkant på VP eller i nederkant av fronten och då lyfts eller viks fronten ut , prova.
 
Hejsan, är värmeläget påslaget? Skall stå driftläge auto.
Du ser ett hus på displayn när kompressorn går om värmen triggats.
Hos mig fyller jag på direkt på framledningskretsen. Se den lilla blå kranen mellan rören.
 
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och en blå kran mellan rören ovanför en värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen är igång, jag har manualen till hands :)

Jag postar fler bilder. Kan inte se någon påfyllning! Den enda anslutningen ser ut att komma från toppen av pumpen (35mm koppar?).
 
J
Kolla in bilden så kanske det klarnar
 
  • Installation av rörsystem med textmarkeringar som visar värmegång och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din bild borde det vara den lilla svarta närmst i bild. Det smala röret går till värmekretsen som hos mig.
 
  • Kopplingsdetaljer och rörinstallation, med en liten svart komponent och ett smalt rör framför en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny bild.

Vad jag kan se, eller inte se, är en påfyllningsventil.

Försökte öppna fronten på pumpen. Såg endast en skruv. Skruvade ur den, men fick inte bort fronten utan våld. Påfyllningen kan väl inte sitta så in i helsikes dumt?
 
Den svarta du markerat? Kan inte förstå hur den skulle vara påfyllningen, men prova r!
 
Nej, den har inget att göra med expansionskärlet...
 
J
Ny bild från bättre håll. är nog som sägs påfyllningen
 
Måste vara den, via flexslangen är den sammankopplad till expansionstanken. Har du så lite vatten i systemet att du behöver fylla på etag innan tryckgivaren ger svar?
 
Nu jävlar ska det väl synas :)
 
J
Bingo det går från blandningsventils extra uttag till värmeröret, öpppna lite sakta och se hur manometern påverkas, den ska gå saaakta upp till ca 1 bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.