Byggahus.se
Hej,

I vårt fasadmätarskåp ser det ut enligt bild, är det något som behöver tätas?
Dels där två kablar går ner, dels den tomma flexslangen (fiber?).

Skåpet som sådant är ju inte tätt utan håller samma temp som ute (idag -18) och det känns inte bra att den kalla luften vandrar direkt ned i isoleringen.

Tack på förhand!
 
  • Elledningar genom rör i metallstruktur, isolering synlig, röda cirklar markerar potentiella problemområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
stansningar är inte täta heller, de runda plåtbrickor som tas bort för att få igenom rör.
likaså med dörren, den är inte tätad heller.

kommer bli minimal/ingen skillnad om du skulle täta runtom.
 
Tommty Tommty skrev:
stansningar är inte täta heller, de runda plåtbrickor som tas bort för att få igenom rör.
likaså med dörren, den är inte tätad heller.

kommer bli minimal/ingen skillnad om du skulle täta runtom.
Tack är svar!
Så bara låta det vara med andra ord?
 
Har ingen betydelse på materielen, det är inget korsdrag där. Men tycker du annat så stoppa ner och packa lite lätt med isolering
 
  • Gilla
Cadeex och 1 till
  • Laddar…
Tommty
yes, låt vara. kommer funka fint.
 
  • Gilla
Cadeex
  • Laddar…
I mitt hus är innerväggen klart kallare vid minusgrader där mätarskåpet finns på utsidan. Jag skulle gärna göra något åt det, men det enda vettiga lär vara att isolera upp väggen inifrån. Det är dock något jag tänker göra när rummet skall renoveras nästa gång. Fuktspärr och 90 mm isolering lär göra skillnad!
 
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt hus är innerväggen klart kallare vid minusgrader där mätarskåpet finns på utsidan. Jag skulle gärna göra något åt det, men det enda vettiga lär vara att isolera upp väggen inifrån. Det är dock något jag tänker göra när rummet skall renoveras nästa gång. Fuktspärr och 90 mm isolering lär göra skillnad!
Vi får nog också göra något sådant. Vi har (fråga mig inte varför) tappvattenfördelningen på motsatt sida av fasadmätarskåpet. Ett vattenrör frös idag och tänkte det kunde ha varit skåpets fel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt hus är innerväggen klart kallare vid minusgrader där mätarskåpet finns på utsidan. Jag skulle gärna göra något åt det, men det enda vettiga lär vara att isolera upp väggen inifrån. Det är dock något jag tänker göra när rummet skall renoveras nästa gång. Fuktspärr och 90 mm isolering lär göra skillnad!
Det är vådan att ha ett infällt skåp i fasaden. Blir köldbrygga in. En del nya hus har som en påbyggnad på insidan väggen för att få mer isolering mot skåpet.
 
C Cadeex skrev:
Ett vattenrör frös idag och tänkte det kunde ha varit skåpets fel.
Klart ett fel i montaget i mina ögon, inga vattenrör i yttervägg med framför allt en låda infälld. Stor frysrisk föreligger. Nu kan det det inte avhjälpas genom att bygga på väggen på insidan. Lådan finns i väggen och isoleringen bakom mot ytterpanel är inte tjock. Antingen men svårt, att flytta in skåpet och isolera bakom eller bygga på med låda och isolering på utsidan, min då 200 mm isolering och ca 0,5 meter åt sidorna från lådans kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.