Byggahus.se
Hej, jag har köpt en villa för 2år sedan, varje vinter så har det droppat kondensvatten från ventilationsrören i köket (köksfläkten) och toaletten (ventilationen i taket).
Täcker dolda fel såna fel? Rören har isolering som ser hel ut.
 
  • WP_20140830_11_58_58_Raw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20140830_11_58_47_Raw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knappast att en dolda fel försäkring täcker det där. Det ser inte särskilt dolt ut. Oavsett så borde du inte få kondens på dessa då de är till för frånluft, gissar att det av någon anledning blir baksug som gör att kalluft kommer in bakvägen (när egentligen varmluft borde gå ut).
 
Utifrån bilderna är det svårt att avgöra var problemet ligger, samt om "felet" är dolt eller ej.

Oavsett om det skulle vara möjligt att få detta till ett dolt fel (mycket tveksamt) är det enligt min åsikt inte värt besväret. Att driva en sådan här sak är INTE som att ringa ditt vanliga hemförsäkringsbolag, berätta vad som är fel och sedan dyker det upp en trevlig besiktningsman som undersöker saken och sedan skickar ett gäng glada hantverkare.

Du måste själv anlita en besiktningsman, dokumentera, skriva yrkanden, överklaga, osv. Bevisbördan ligger på dig.

Jag tror att du besparar dig en massa arbete och problem om du fixar detta själv. Eller anlitar en vent-firma om du inte besitter kompetensen/verktygen själv.

Här kanske t.ex. en värmekamera skulle vara motiverat? Gå upp på vinden med en värmekamera en kall vinterdag och kolla om du hittar några "läckage".
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
vectrex skrev:
Knappast att en dolda fel försäkring täcker det där. Det ser inte särskilt dolt ut. Oavsett så borde du inte få kondens på dessa då de är till för frånluft, gissar att det av någon anledning blir baksug som gör att kalluft kommer in bakvägen (när egentligen varmluft borde gå ut).
Kondensen bildas nog inte rören, utan i dem (om jag tolkat problemet korrekt)?

Kondens bildas för övrigt lätt av frånluft, om kondensisoleringen är bristfällig i kalla utrymmen. Frånluft innehåller mycket fukt, i synnerhet om den kommer från kök/badrum.

Edit: Men det där med baksug kan du kanske ha rätt i? Ett temporärt baksug skulle ju kyla ner rören och därmed vara en orsak till kondensbildning. Det kanske är fläktarna i de båda utrymmena som "tar ut varandra". D.v.s. när köksfläkten körs skapas ett baksug i badrummet och vice versa.

Lösningen i sådana fall är mer tilluft.
 
Redigerat:
Funderar på att anlita en vent-firma. Är det enklast att dra nya rör som går rakt upp och igenom taket än att försöka isolera dessa rör som är 4-5m långa (tror de går in i skorstenen).
 
Jag skulle nog försöka använda befintliga rör. Men läs gärna min "edit" som svar på Vectrex inlägg. Hans idé om baksug kan ju faktiskt vara orsaken?
 
Toan är inget badrum och där är det självdrag, badrummet har en frånluftsfläkt och där kommer det ej kondensvatten (firma som renoverade badrummet ca 3år sedan), kondensvatten kommer bara från köksfläkten och toan.
 
Rören från toan och badrummet kan ju gå ihop? Då skulle eventuellt badrumsfläkten kunna vara orsaken till kondensvattnet på toaletten?

Man får titta lite på hur rören är dragna och hur de hänger ihop.

Nu gissar jag bara. Du har förmodligen bättre koll på hur de är dragna. :)
 
Tror inte att rören behöver bytas. Isoleringen ser väl rätt OK ut också, av bilderna att döma.

Bara en kontrollfråga. Det väl kondensvatten innifrån röret som kommer? Inte från utsidan?

Detta är ju frånluft, dvs. inne i rören så leds varm och fuktig inomhus luft ut. OM den luften kommer åt en kall rörvägg, så kommer fukt att kondenseras. Om det nu leds ut via skorstenen, så skulle det kunna vara så att skorstenen numera är kall, om du ex. värmer med värmepump istället för med oljeeldning numera.

Men i dolda felsresonemang så behöver du komma fram till vad som faktiskt är fel, sedan kam man bedöma om det är ett fel som borde gått att upptäcka före köp.
 
Vet ej om kondensvattnet kommer inifrån eller utifrån röret, inte ens tänkt på det. Huset värms ibland med fjärrvärme och ibland med luftvärmepump. Vet ej heller om rören går ihop (badrum-toa), köksfläkten sitter mellan toa och badrum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.