25 380 läst · 35 svar
25k läst
35 svar
Ta bort gammal färg med terassvärmare ?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Fönster är det som ställer lite krav på prylarna eftersom kittet skall bort. Att skrapa kitt när det är hårt är i stort sett omöjligt utan att skada träet ganska rejält. IR är perfekt till detta.
Jag har också gjort en "speedheater" av enklaste modell, en 120 cm lång IR-värmare från Gnosjö klimatprodukter. Kostade ca 150 kr. Några avancerade hållare behövs inte heller, då man kan vända de medföljande fästena och sätta dit ett handtag. Skydda trä som inte ska behandlas med foliebeklädda träribbor, så blir det inga oavsiktliga svarta fläckar. Färg på trä behöver inte lång stund, medan kittet behöver betydligt längre.
Jag har också gjort en "speedheater" av enklaste modell, en 120 cm lång IR-värmare från Gnosjö klimatprodukter. Kostade ca 150 kr. Några avancerade hållare behövs inte heller, då man kan vända de medföljande fästena och sätta dit ett handtag. Skydda trä som inte ska behandlas med foliebeklädda träribbor, så blir det inga oavsiktliga svarta fläckar. Färg på trä behöver inte lång stund, medan kittet behöver betydligt längre.
Köper du den i handeln typ CO eller över nätet?norrbottenstorpet skrev:Fönster är det som ställer lite krav på prylarna eftersom kittet skall bort. Att skrapa kitt när det är hårt är i stort sett omöjligt utan att skada träet ganska rejält. IR är perfekt till detta.
Inte riktigt samma utseende på min julavariant, men med samma effektsteg och antal rör. Så nja det är samma.
Hm- kanske tål att testas då. Har suttit och funderat på en Speedheater och bara känt att det är lite för dyrt.
Förresten - HUR använder ni en terassvärmarè? Själv tänkte jag använda den på gamla spegeldörrar bl.a. Inte i första hand på fönster.
Förresten - HUR använder ni en terassvärmarè? Själv tänkte jag använda den på gamla spegeldörrar bl.a. Inte i första hand på fönster.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ta bort betong som kamin stått på? Gammal stuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur man tar bort gammalt hård sittande pappers tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort gammal linoljefärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste man ta bort gammal fix?
Kök -
Hur fylla hål i väggen alternativt ta bort gammal elinstallation.
Byggmaterial & Byggteknik