Byggahus.se
I sommarstugan har vi numera en 1-fas VVB monterad i ett isolerat utrymme i krypgrunden.

Den tidigare VVBn var monterad på vinden.

Det känns bra att stänga av strömmen till VVB när stugan skall stå tom en längre tid och det inte är risk för frysning.
Tidigare löste vi det genom att slå av de 3 säkringarna till VVB vid proppskåpet.
När monteringen av nya VVB utfördes så förklarade vi detta för elektrikern, vi vill kunna stänga av strömmen till VVB utan att krypa i krypgrunden, vi vill samtidigt ha möjlighet att ha en fungerande frostvakt i det utrymme där VVB sitter.

Min lösning på detta hade varit att dra en kabel med 4 ledare ner till det isolerade utrymmet, en ledare går med en fas över en brytare placerad i närheten av proppskåpet och sen vidare ner till ett uttag som man stoppar stickkontakten till VVB i.

Nu var jag tyvärr inte tillgänglig när detta skulle ske, övriga familjen som är delägare i stugan blev omkullpratade av elektrikern så nu sitter det en jävla PLEJD pryl där nere .... och en "vanlig" kabel med 3 ledare i....

Det fungerade ungefär som tänkt första tiden, men nu 2-3år senare när folk har bytt telefoner några gånger och det har kommit otaliga "uppdateringar" så är det ingen som får skiten att fungera längre.

Vi har nu ordnat till en fungerande lösning med skarvsladdar tillsvidare.
Men det ska fixas till ordentligt i sommar.

Visst måste det vara ok att ha en strömbrytare som bryter strömmen till ett el-uttag? Jag tänker att jag bara sliter bort det skräp som sitter där i dosan och kopplar ihop som vanligt så att det blir ström i uttaget vid VVB hela tiden. Sen sätter jag en brytare på den nya kabeln bredvid proppskåpet..... Frostvakten får jag ordna ström till från ett annat håll....
 
Du kan ju styra plejden från en trådlös brytare, eller en fysisk trådbunden, så du måste ju inte ta bort den...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja du kan styra ett uttag med strömbrytare, du sätter bara brytaren så att den bryter fasen och nolla och jord kopplas förbi i brytaren, ev använder du en tvåpolig brytare och bryter både fas och nolla. Nollan ska oavsett bara byglas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan ju styra plejden från en trådlös brytare, eller en fysisk trådbunden, så du måste ju inte ta bort den...
Jag har tappat förtroendet för makapären redan, så skiten ska väck. Man måste kunna lita 100 på att det bryter och slår till varje gång man trycker på knappen.

Fullständigt onödigt att blanda in så pass avancerad, opålitlig och fragil teknik för något så simpelt som att göra ett uttag strömlöst när man står bredvid det.
E elmont skrev:
Ja du kan styra ett uttag med strömbrytare, du sätter bara brytaren så att den bryter fasen och nolla och jord kopplas förbi i brytaren, ev använder du en tvåpolig brytare och bryter både fas och nolla. Nollan ska oavsett bara byglas.
Att jag kan göra detta var aldrig frågan, ber om ursäkt om det blev otydligt.

Jag undrar mer om det finns nån regel eller norm som säger att man inte får......
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag undrar mer om det finns nån regel eller norm som säger att man inte får......
Nejdå. Det går bra. (Skulle bli svårt med lamputtag annars...) Men om man vill vara duktig så kan man märka upp uttaget varaktigt; att det manövreras av brytare.

Jag skulle ta en tvåpolig vridbrytare s.a. den inte manövreras av misstag och det är extra tydligt när den är på, respektive av.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag har tappat förtroendet för makapären redan, så skiten ska väck. Man måste kunna lita 100 på att det bryter och slår till varje gång man trycker på knappen.
Rätt tänkt, det med en massa elektronik som alla ska är kanske på både gott och ont, det mesta med ont är när åskan går och slår ut allt, blir likson tvärnit på allt. Inte första gången det händer och inte sista heller, utan kommer att bli mycket av det i framtiden. Troligtvis en mindre VVB med 1 fas ( stickpropp ) antingen en strömbrytare eller ett vägguttag, säkrare kan det inte bli.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fast ibland är det bra med tekniska lösningar tex sms-larm som varnar om jfb till kyl löst ut eller liknande.
 
T
Alltså det här med "Plejd". Är det någonting som ni blir påtvingade i Sverige - eller varför används det bara där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.