Byggahus.se
Vilken stålbalk var det som användes för att förstärka bjälklaget i det senaste programmet av fuskbyggarna. Var kan man hitta en sådan lättbalk. Den hanterades utan problem av två personer och monterades på sidan av befintlig bjälke för att styva upp konstruktionen.
 
Ingen som vet nått....
 
Nej, jag har inte sett den tidigare, men finns säkert i bygghandeln. Jag kan tänka mig att profilen är mycket stark, med sina veck. Dessutom lätt, så det är en yppelig lösning för de som behöver förstärka ett sviktande golv t ex. För många år sedan skulle vi riva en vägg i ett gammalt hus, och lägga en balk i taket som skulle kläs in. En kontruktör räknade på det där. När lastbilen kom med balken, stirrade vi på den, och sa..den, det var en H balk 120X120 och 10mm i godset. När jag fixat till lådan kring den och målar, gick någon upp på ovanvåningen, färgen sprack direkt, golvet gungade till. Den plåtprofil som visades i programmet, tror jag, är flera gånger starkare än en järnbalk.
 
Det jag registrerade av inslaget var, att plåtprofilens höjd var ca 160-200 mm, längden ca 6 meter. Golvet/takets fack 600cc, en profil i varje fack, så det kostar nog en slant med. Men kostar den inte mer än en 220 regel, så är det enklare och bättre med denna plåtprofil
 
Fast just denna profil var tänkt att skruva fast i bjälken. Det finns z-profiler att ersätta vanliga bjälkar med vid bygge men detta var intressant just med tanke på eftermonteringen. Jag har försökt googla utan resultat. Jag vet inte vad man skall söka på riktigt
 
Är där inga eftertexter i programmet eller liknande reklam?
Kanske står något på hemsidan?
 
jerk skrev:
Fast just denna profil var tänkt att skruva fast i bjälken. Det finns z-profiler att ersätta vanliga bjälkar med vid bygge men detta var intressant just med tanke på eftermonteringen. Jag har försökt googla utan resultat. Jag vet inte vad man skall söka på riktigt
Jo, jag har förstått, såg programmer, den skruvades på befintling golvregel. Jag har också gogglat, men endast kommit fram till att det finns en väldigt massa golv som sviktar eller hänger ned, Jag skriver ju att den var ca 160-200mm hög, vet inte hur mycket den byggde ut, men 50-100mm, bredden på den. Programmet går kanske att se någon dag till, på nätet. När jag gogglade såg att byggahus hade också flera trådar där om sviktande golv, kanske den finns med där.
 
Redigerat:
Tack för länken, jag hittade inte deras namn under programmet men nu kan jag maila dem.
 
Återkom när du har fått svar, jag är också nyfiken
 
Jag mailade dom igår så jag hoppas på svar. Så fort jag vet så skriver jag här vad balken heter.
 
Nu har jag hittat vad det är för balk. Den heter Sigmabalk och säljs av Weland AB.

Jag har frågat Weland och väntar svar på vad som behövs för att lasta av ett fack på 5,4 meter.

Broshyren var för stor för att bifoga men skall försöka ordna det.
 
Här är länken till Sigmabalken.

http://www.welandlagersystem.se/default.asp?ID=SIGMABALK&sLang=sv-se

Kanske någon som har koll kan kika på vilken balk som krävs för att klara ett bjälklag på 5,4 meter. Tanken är att kunna ta bort ett upplag så att det bara blir att fack på 5,4 meter. I dagsläget är det 220x45 60 cc med limmat spångolv.
 
Ja, det vore intressant att få en uppfattning om priset, skulle nog kunna passa bra i stugan att förstärka innertaket med, där vi tog bort det fula 70-talsvalet... hänger ner lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.