Byggahus.se
F finnemang skrev:
Hantverkstjänster mot privatpersoner är helt avreglerad.... eller snarare det finns inga regler.

Så vad faen gnäller du om.

Byggnads har..typ inget med dina letter att göra överhuvudtaget.

Vad är det för fel på er?
Ironi från mig... ;)

Med det inte sagt att jag tycker vissa grupper har för hög lön och andra för låg. Ofta är de låga kommunala kvinnodominerade branscher.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Mixi skrev:
Detta är snittlöner. Har du koll på snittlönerna för ovan nämna yrken?
Tittade på statistik på scb och både sjuksköterska, polis och lärare (undantag förskolelärare) hade ungefär samma eller bättre snittlön än hantverkaryrken (bortsett från elektriker)

Tror det liksom är ett mantra folk upprepar att dessa yrken har dåligt betalt. Det stämmer inte alltid längre (även om det finns individer som tjänar dåligt och ingånglönen kan vara låg) då löneutvecklingen varit bra senaste åren.
Och vad har lärare ex för utbildning då?? Minimum 4 år på universitet! Vissa 5,5 år t.o.m.!
 
Här är rätt mkt som inte stämmer angående möbelsnickare.

Snittlönen kan nog vara i rätt härad. Däremot är det ingen som gör gesällprov efter gymnasiet. Krävs åtminstone 2 år till på yrkeshögskola. När man väl har gesällprovet klart klarar man normalt inte dra ihop till sitt lön om man börjar arbeta på ett möbelsnickeri. I en fabrik kan man naturligtvis, men då behöver man inget gesällbrev heller.

Om man inte vill gå yrkeshögskola kan man efter gymnasieutbildning gå som lärling i 100v. Lön=0 kr (man får csn). Däremot får företaget man är på lite betalt för att ha lärlingen. Ev kan man på slutet göra sitt gesällprov.
 
E erkka skrev:
Jag har så sjukt mycket dålig erfarenhet av indiska sk programmerare, och tro mig, jag är inte ensam om dessa tankar.

Läste dessutom en intressant artikel nyligen ang indiska programmerare och Boeing 737-max:

[länk]
I indien lär dom väl ut C kod i Borland Turbo C ännu
 
  • Haha
erkka och 1 till
  • Laddar…
Går ju att anlita utländska firmor direkt om man vill spara pengar genom att prata lite engelska..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.