Byggahus.se
pilarna på smygvinkeln SM-KS 120 och pilarna på sågen ska ligga intill varandra. Lägger ja den exakt som det står i manualen så passar inte vinkeln redigt. Som ni ser skiljer det några mm.. kanske gör det inget men ändå störande. Vill ha det helt 100. Går det reklamera? Eller ser dom inte detta som ett fel.. är ju ändå festool då ska man kräva exakt tycker jag. Åsikter?
 
  • Sågens justeringspil är några millimeter från smygvinkeln SM-KS 120 trots rätt inställning enligt manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Festool kapsåg med smygvinkel, markerade pilars placering visar liten avvikelse från instruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1är min. Festool bild 2
 
Vet inte riktigt hur pilarna är tänkta att fungera. Men min första fundering är om du har ställt sågen i rätt vinkel? Annars lär inte pilarna matcha
 
Vinkeln är rätt. Jag har en kapex 60. Ser nog lite annorlunda ut på din 120. Men har du pilar på din såg också där vinkeln ska ligga imot? Kolla gärn ahur det ser utanpå din.. kollade manualen men blir inget klokare
 
Hur har du kpntrollerag vinkeln? Kanten på smigvinkeln är ej paralell med kanten på det svängbsra bordet vilket verkar konstigt.
 
Jag tycker inte det ser helt exakt ut på festools bild heller. Vad händer om du gör ett test och sågar några bitar? Blir passningen bra utan att pilarna matchar?
 
Jo dom ligger mot pilarna på videon iallafall. Har inte hunnit prova än. Fick den igår och inte hemma i helgen. Tycker det ska vara bättre passform annars är det flera mm ska kan bli fel. Inte ok!
 


Beror dock på vilken sida man kolla ser jag nu.. På denna sida ligger dom ej imot. Så kanske är ok
 
Jag har ingen Kapex 60 utan en 120 utan pilarna men som jag förstår det så visar väl bara pilarna på den syftlinje som man skall använda för att ställa vinkeln med. Eftersom dubbellasern fattas så kan man ju inte använda den. Pilarnas position känns helt ointressant i detta läge då det bara är linjen de visar man är intresserad av.
 
Nu har jag aldrig sett en kapex 60, men har den bara laser på ena sidan av klingan? Det torde väl inte spela någon roll? Laserlinjerna är ju parallella i vilket fall och det räcker ju för att ställa vinkeln. Eller missuppfattar jag något?
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Den har ingen laser alls utan LED-belysning som skuggas av klingan. Eftersom belysningen verkar kräver att man håller i handtaget så blir den svår att använda ihop med smygvinkeln. Antar att man därför markerat en syftlinje...
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Led belysning har den.. har mailat Festool se vad dom säger..provade även igår en bosch klinga har en ny över. Samma mått som Festool förutom tjockleken 2,3 på fest och 2,4 Bosch. Men det gick inte klämma in.. så då få det bli dyra Festools egna klingor framöver!!
 
Kvalitets känslan känns högre på Festool än boschen. Min första Festool maskin. Få se om man blir såld inte inte! Sen om det är värt dubbla priset det återstå att se. Har den enbart för hobby bruk
 
Är det vid närmare eftertanke inte så att avstånden blir olika beroende på vilken vinkel du ställer sågen i? Om du sätter motsvarande vinkel åt vänster istället. Hur matchar pilarna då? Och om du sätter den på 0 grader, hur matchar de då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.