Byggahus.se
Hej
Håller som bäst på att förbereda för ett plank. Har införskaffat stolpjärn som är 8mm tjocka. Dessa gjuts i cement och ska hålla stolpar som är 95x95. Totala måttet genomgående blir för långt för 120mm bultar. Hålen i stolpjärnen är gjorda för M10.
Därför köpte jag M10 gängstång, mutter och bricka, i rostfritt.
Sen kom jag att tänka på galvaniska strömmar… är det dumt att skruva med rostfritt?
 
E engvallg skrev:
Hej
Håller som bäst på att förbereda för ett plank. Har införskaffat stolpjärn som är 8mm tjocka. Dessa gjuts i cement och ska hålla stolpar som är 95x95. Totala måttet genomgående blir för långt för 120mm bultar. Hålen i stolpjärnen är gjorda för M10.
Därför köpte jag M10 gängstång, mutter och bricka, i rostfritt.
Sen kom jag att tänka på galvaniska strömmar… är det dumt att skruva med rostfritt?
Nej, inga problem alls.
 
  • Gilla
engvallg
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Nej, inga problem alls.
nu skrev @engvallg dock inte vad stolpjärnen är gjorda av för material... men @Isakare har rätt - såvida inte planket är i stänkzon med havsvatten; då har du kanske tre gånger så snabb korrodering runt infästningen jämfört med om du inte haft rostfritt. Och därmed att det är dina barn och inte barnbarn som får byta stolpjärnen.
Diagram som jämför korrosionshastighet för varmgalvaniserat och rostfritt stål i olika miljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf
 
Tack för svaren!
Stolpjärnen är förzinkade/galvade.

Då tror jag att jag fortsätter som planerat.
Bifogar en bild.
Verkar enligt grafen som att den lilla korrosionen som uppstår mellan rostfri bricka och stolpjärnet inte kommer innebära ett problem på 50 års tid eller mer.
 
  • Galvat stolpjärn fastsatt vid trä med rostfri bricka och mutter, visar korrosionsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Totte_S
Alltid trevligt med rostfritt. Ett alternativ hade varit galvad gängstång och muttrar, då blir galvaniska strömmarna mindre. Rostfritt brukar ha den stora fördelen att det går lättare att lossa/dra åt öven efter några års elände.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Alltid trevligt med rostfritt. Ett alternativ hade varit galvad gängstång och muttrar, då blir galvaniska strömmarna mindre. Rostfritt brukar ha den stora fördelen att det går lättare att lossa/dra åt öven efter några års elände.
Rostfritt kan också ha den egenskapen att det skär ihop så innihellvette.
Så dra gärna på något smörj vid montering, linolja eller något annat varaktigt.
/W
 
Har mycket blandade metaller i mitt jobb, ofta i utsatta miljöer med ständig fukt, kemikalier mm
Aluminium är ett problem med andra metaller, andra blandningar väldigt lite.

Enda problemet jag ser på bilden är att det borde varit nylockmutter, spänningen kommer med tiden och årstiderna minska och då kan muttern lossna.

Och som tidigare sagt, smörja rostfritt är aldrig fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.