Byggahus.se
Saxat från en hemsida:

"Vad är skillnaden mellan gratisversionen Google SketchUp och Google SketchUp Pro?

SketchUp Pro innehåller även programmet "Layout" för att skapa utskriftslayouter."


Jag kan alltså inte göra en snygg skalenlig bygglovsritning sketchup?
 
C
Nej, det lär du nog inte få till på ett vettigt sett. Sketchup är ett skissprogram, där av namnet. Sketch up = skissa upp.
 
Visst går det att göra snygga, skalenliga ritningar med basversionen av Sketchup. Det som Layout gör är att du lättare kan bestämma var på pappret utskriften ska hamna. Det är ganska bökigt i basversionen. Men själva utskriften blir precis likadan, varken sämre eller bättre.

Och det där med "skissprogram" - det är upp till var och en hur man använder programmet. Det går att "skissa" i 3D om man vill det. Men du kan också göra fullständiga konstruktionsritningar med precision på 0,01 mm om du vill det.
 
Det är massor med funktioner för att göra dokument som fattas i gratisversionen, men dem behöver man som sagt oftast inte. Det som jag tycker är viktigast som fattas är möjligheten att skriva ut i en definierad skala. I betalversionen kan man bestämma skala 1:100 t.ex och så blir det det på papperet.
 
Visst går det att skriva ut i en bestämd skala även i gratisversionen. Det är många som påstår att det inte går, men det går alldeles utmärkt.
 
jodå, det går att skala men sen blir det ett himla pysslande för att få den rätt på pappret. Vill man sen ha en snygg ram/linje och texten nere till höger i en fin liten ruta så...

Nu har jag fått tag i pro-versionen och med den följer ett separat layoutprogram där jag äntligen fått till snygga utskrifter. Rekommenderas.
 
Y
Efter att ha gettupp 2-3 gånger tidigare och då ogillat sketchup, så lyckades jag faktiskt kommaigång nu och fåtill något som går att se vad det är..

MEN...

1. Se på bilden under, jag har importerat en diskho, lagt den plant med skivan, men hur tusan får jag gjort hål i skivan så diskhon syns, det måste ju finnas något smidigt sätt än att jag ska behöva rita likadana linjer på bänken och på nåt vis kapa hål...?

2. nere till höger, så syns ett grått hörn... allt jag ritar själv får svarta punkter i alla knutar, men när jag importerat grejer, såsom kranen på väggen, så är de inga knutar... hur gör man punkt/knutfritt?

:)

hur-gor-jag-hal595.jpg
 
Fråga 2:
Gå in under Window>Styles
Under fliken Edit avmarkera Endpoints
 
Redigerat:
Y
Tack... Fast vet någon svaret på 1an, hur man enklast gör hål i "skivan" för att underliggande ting ska synas... såsom denna diskbänk...
 
Markera "hålet" och sudda bort det. Dvs klicka på den bruna ytan i diskhon varvid denblir "prickig". Sedan kan du radera den biten. Sketchup är super. Jag har ritat vårt kök i det och massor av annat.
 
Y
jag dubbelklickar på brädan, hela brädan blir prickig, fast jag lyckas inte markera just den biten, och jag lyckas inte radera något heller :(
 
Jaa du, då vet jag inte vad du ska göra. Det är svårt att säga när man inte har bilden. Har du gått igenom de olika övningsuppgifterna som finns? De lär man sig faktiskt ganska mycket av.
 
Om jag ska rita upp ett hus i SU och vill ha planlösning i 2D så att säga också hur börjar jag?

Är det bäst att rita upp huset först som en planlösning i 2D och sen börja dra upp väggar in och utvändigt och sen göra 3D huset.

Eller är det 2st helt olika saker och jag måste göra båda från grunden.

Ett exempel på 2D planlösning som jag vill göra.
mini-planl%C3%B6sning.jpg
 
Förslag rörande det med planlösning...
Skapa ett par extra lager och döp dem till nåt beskrivande.
Använd dessa lager för att dra hjälplinjer och slå ut en del mått.

Lagren behövs ändå för 3D-modellen och jag gissar att det bör gå rätt lätt att exportera dessa lager till nån mer renodlad 2D-Cad. Det är ju trots allt enbart just dessa lager som inte skall bestå av 3D-objekt.

/Kent
 
Fråga rörande rapporter.
Har någon lyckats få ut rapporter såsom kapnotor med mm istället för tum? Tycker nånstans borde jag få mina rapporter att använda mm där med istället för tum, givetvis är det en template med mm (Architectural mm) från början och alla komponenter etc använder mm.

Tror den funktionen enbart finns på Pro-versionen.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.