Byggahus.se
Svärföräldrarna hade 1-2kvm parkslide som blev 2-3m höga på sommaren.
När de insåg vad de hade i trädgården så grävde de upp så mycket rötter de kunde precis där den växte och sådde gräsmatta över.
Robotklipparen höll undan alla skott i gräsmattan, och de fick under några år rycka de få skott som kom upp i den intilliggande rabatten, enligt dem inget större jobb.
 
  • Gilla
Karrock och 20 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Svärföräldrarna hade 1-2kvm parkslide som blev 2-3m höga på sommaren.
När de insåg vad de hade i trädgården så grävde de upp så mycket rötter de kunde precis där den växte och sådde gräsmatta över.
Robotklipparen höll undan alla skott i gräsmattan, och de fick under några år rycka de få skott som kom upp i den intilliggande rabatten, enligt dem inget större jobb.
Tack för informationen, tror inte heller att det ska vara något större problem att "hålla undan" den.
Största problemet är att schaktfirman inte vill schakta våran tomt där parksliden befinner sig, för dom vet inte vart dom ska dumpa massan
 
Kan ni inte bara lämna schaktmassorna på tomten så länge annars? 🤔
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan ni inte bara lämna schaktmassorna på tomten så länge annars? 🤔
Nja, tomten är förhållandevis liten och massor måste därför bort tyvärr. Ett jäkla knixande
 
G
Dett jobbigaste med att hålla efter alla typer av ogräs är att det kräver tid, samma sak med parkslide. Resa bort en hel sommar funkar liksom inte så bra.
 
  • Gilla
Rymdo och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Dett jobbigaste med att hålla efter alla typer av ogräs är att det kräver tid, samma sak med parkslide. Resa bort en hel sommar funkar liksom inte så bra.
Det är det enda positiva i detta läget, när huset står klart kommer vi inte ha råd att resa bort en hel sommar ändå ;) Skämt å sido, det blir ett arbete att hålla efter, helt klart. Men just nu ser jag största problemet med just massorna som måste transporteras från tomten.
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 3 till
  • Laddar…
O
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Jag har lite erfarenheter från schaktning i Parkslide främst från mitt jobb. Det stora är att maskiner (gräv och transport) ska sköljas av efter man har grävt klart för att minimera risken för spridning. Själva massorna man gräver upp körs till mottagning där det både kan läggas på hög men på vissa ställen bränner massorna. Kostnaden för den här mottagningen är relativt hög (250-1000kr/ton).
 
  • Gilla
Tyro och 8 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har lite erfarenheter från schaktning i Parkslide främst från mitt jobb. Det stora är att maskiner (gräv och transport) ska sköljas av efter man har grävt klart för att minimera risken för spridning. Själva massorna man gräver upp körs till mottagning där det både kan läggas på hög men på vissa ställen bränner massorna. Kostnaden för den här mottagningen är relativt hög (250-1000kr/ton).
Stort tack för bra info.
Har du någon rekommendation på firmor som tar emot såna massor?

Tomten ligger i härrydda, västra Götaland.
Har kontakt med renova och även ncc, men fler alternativ skadar aldrig.

Summan 250-1000 är överkomlig då det inte är hela tomten som behöver klassas som sådan massa.
 
O
O Oliver 278 skrev:
Stort tack för bra info.
Har du någon rekommendation på firmor som tar emot såna massor?

Tomten ligger i härrydda, västra Götaland.
Har kontakt med renova och även ncc, men fler alternativ skadar aldrig.

Summan 250-1000 är överkomlig då det inte är hela tomten som behöver klassas som sådan massa.
Nej jag känner inte till några fler specifikt i Härryda-området. Vi brukar köra till de kommunala anläggningarna alternativt att entreprenören själv löser mottagningsanläggning.

Edit: En dagsfärsk artikel kring just Parkslide
https://www.dn.se/sverige/invasiva-...r-trafikverket-kan-leda-till-stora-kostnader/
 
  • Gilla
vf98al38 och 2 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Parkslide är av många oönskat men tror ej det finns förbud att ha. Kanske kan någon vara intresserad av gratis jord (?).
Känns väl inte supersjysst att ge problemet till ett annat område.
 
  • Gilla
TheGrayLady och 7 till
  • Laddar…
P
M mrsnhp skrev:
Väldigt typisk parkslide, ja. Ganska mycket dessutom, så tråkigt för er 🙁

Gräsklippning i sisådär tio år kan hjälpa efter att ni har fått bort de största rotklumparna, men man får se till att man klipper hela beståndet. Annars får man ju en häck med parkslide i utkanterna där man inte klipper, eller utanför tomtgränsen om parksliden fortsätter där.

Parkslidens blommor ser för övrigt ut såhär. Fotat i september. Ganska fin faktiskt, jag kan förstå att den har använts som trädgårdsväxt.

[bild]
Vi har en del Parkslide men jag har aldrig sett att den blommar konstigt nog.
 
Pågår tester med att ånga marken för att ta död på rotsystem.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Vi har en del Parkslide men jag har aldrig sett att den blommar konstigt nog.
Och då antar jag att den håller sig relativt stilla också eller?
 
Hej
Vi hade parkslide i 25 år vid vår altan. Den började sprida sig. Jag hyrde en grävmaskin och grävde till ca 1,5-2 m djup och en person gick i schakten och plockade upp rötterna. Vi har rödsand ca 0,5 meter ner. Det blev 8 sopsäckar med rötter som vi brände upp. Det är nu 3 år sedan. Första året efter grävningen kom det upp några få skott som vi tog bort direkt. 2023 kom inga skott upp alls. Växten måste ju få solljus för all överleva. Vi lör inte få några nya skott den här sommaren.

Plockar man bort så mycket som möjligt går det att gräva bort växten.
/ Bertil
 
  • Gilla
Myrmarken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.