Byggahus.se
Vi har köpt en gård som ligger utanför planlagt område & sammanhållen bebyggelse. Här har ingen bott på tio år. När vi köpte gården så fick vi veta att mangårdsbyggnaden (som då var i rivningsskick), revs en gång i tiden förmodligen utan rivningslov. Detta är säkert 15-20 år sedan.

Det finns ett hus 160 kvm till på gården som är inrett som bostad till halva delen kan man säga. Taxeringen är dock att huset är inrett 160 kvm. Vi vill inreda andra halvan av huset så att det blir beboligt vilket innebär att riva några innerväggar och sätta in några nya fönster. Men här är då läget: det saknas planritningar. Och enligt kommunen finns inga.
Tyvärr ger kommunen bara luddiga svar gällande bygglov och anmälan. Min tolkning är att varken bygglove eller anmälan lär behövas eftersom det ligger utanför planområde, och dessutom saknas planritningar. Huset är byggt 1850 och därav saknas ritningar.

Vad tror ni? Vågar man renovera klart och sen göra nya planritningar? Känns ju löjligt att göra ritningar för befintlig plan när man sen ska bygga om och göra ännu en ny planritningar.
 
Vad menar du att du skulle behöva ritningarna till?
Är det för att göra ev bygganmälan? Som kan behövas om nu ska riva bärande väggar och installera kamin/eldstad där sådan saknas?

Om jag förstår dig rätt är huset en huvudbyggnad, dvs bostadshus? Så jag kan inte se vad ni behöver bygglov till? Utan för detaljplan behöver man inte bygglov på samma sätt som inom dp.
 
Jiji Jiji skrev:
Vad menar du att du skulle behöva ritningarna till?
Är det för att göra ev bygganmälan? Som kan behövas om nu ska riva bärande väggar och installera kamin/eldstad där sådan saknas?

Om jag förstår dig rätt är huset en huvudbyggnad, dvs bostadshus? Så jag kan inte se vad ni behöver bygglov till? Utan för detaljplan behöver man inte bygglov på samma sätt som inom dp.

Jaa men för bygganmälan krävs väl planritningar? När behöver man göra bygganmälan förresten? Kommunen gav så luddiga svar. Vi ska öppna ett hål för ett fönster i yttervägg och sen ska vi öppna för dörrar i befintliga innerväggar (ej bärande). Kamin finns redan befintligt. Men som sagt planritningar saknas ju redan så då vet ju inte kommunen ens hur det ser ut idag.
 
Och en fråga till. Om man skulle vilja sälja gården. Ska man upprätta ritningar själv då och eller sälja huset utan ritningar?
Som sagt gården är gammal och kommunen är inte till nån hjälp när man frågar.
 
Ni behöver inte bygglov eller bygganmälan för dessa saker.

Under förutsättning att byggnaden är ett bostadshus.
Nej det finns ingen anledning att upprätta ritningar.

Bygganmälan krävs när man tex river en bärande vägg eller tex installerar eldstad där sådan saknas, eller gör väsentlig ändring av eldstad.

Märkligt att kommunen inte kunde svara tydligt. Är det en landsortskommun?
 
Jiji Jiji skrev:
Ni behöver inte bygglov eller bygganmälan för dessa saker.

Under förutsättning att byggnaden är ett bostadshus.
Nej det finns ingen anledning att upprätta ritningar.

Bygganmälan krävs när man tex river en bärande vägg eller tex installerar eldstad där sådan saknas, eller gör väsentlig ändring av eldstad.

Märkligt att kommunen inte kunde svara tydligt. Är det en landsortskommun?
Men hur vet man att det är ett bostadshus? På papperet alltså? Taxeringsvärdet? För denna byggnad som vi då kallar bostadshus kan ju likaväl ha varit något annat för 15-20 år sedan.
 
H Hannah7 skrev:
Men hur vet man att det är ett bostadshus?
Ni bor ju i det. Då är det väl ett bostadshus?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ni bor ju i det. Då är det väl ett bostadshus?
På papperet menar jag. Hur vet kommunen att det är ett bostadshus om det inte finns några ritningar? Finns det några andra handlingar som säger att det är ett bostadshus?
Kommunen har ju bara gamla handlingar från början av 1900-talet och den enda som är en ritning är en översiktsplan. Men där ser man inte vad som är bostadsyta eller inte i befintliga byggnader. Och mangårdsbyggnaden som fanns är ju inte kvar.
 
Vad står det i ert "Förslag till nytt taxeringsvärde" från SKV?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad står det i ert "Förslag till nytt taxeringsvärde" från SKV?
Det är också lite rörigt. Vår "gård" är taxerad som småhus. Trots att det finns flera komplementbyggnader i form av lada och gammal maskinhall. Men vi har ju varken djur eller annan verksamhet här. Så det är nog därför det har taxerats som småhus med biarea. Men taxeringsvärdet för bostadarean stämmer med verklig boyta som vi kommer få när husbyggnaden har renoverats klart. Men jag gissar på att det egentligen är den gamla mangårdsbyggnadens yta som är skriven där. Dvs den som är riven.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H Hannah7 skrev:
Men som sagt planritningar saknas ju redan så då vet ju inte kommunen ens hur det ser ut idag.
Nä, precis!
Kommunernas byggförvaltningar ägnar sig inte åt uppsökande verksamhet, de kontrollerar bara ett hus om det skulle komma in en anmälning. Om ni håller er väl med era nya grannar kommer ingen anmälning.
Och skulle det ändå bli ett ärende kan kommunen inte bevisa att det är just ni som gjort vad-det-nu-är med huset, så då går de inte vidare med ärendet.

Det borde finnas info på kommunens hemsida om vad som gäller för att bygga utanför detaljplanelagt område. Ska du ställa fler frågor till byggförvaltningen, gör det via mail så kan du spara svaret och hänvisa till det vid behov.

Lycka till med det äventyr som det är att äga ett 1800-talshus! Jag har hittills inte ångrat att jag gav mig på det. (Inte så många gånger iaf...)
 
  • Gilla
Hannah7
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nä, precis!
Kommunernas byggförvaltningar ägnar sig inte åt uppsökande verksamhet, de kontrollerar bara ett hus om det skulle komma in en anmälning. Om ni håller er väl med era nya grannar kommer ingen anmälning.
Och skulle det ändå bli ett ärende kan kommunen inte bevisa att det är just ni som gjort vad-det-nu-är med huset, så då går de inte vidare med ärendet.

Det borde finnas info på kommunens hemsida om vad som gäller för att bygga utanför detaljplanelagt område. Ska du ställa fler frågor till byggförvaltningen, gör det via mail så kan du spara svaret och hänvisa till det vid behov.

Lycka till med det äventyr som det är att äga ett 1800-talshus! Jag har hittills inte ångrat att jag gav mig på det. (Inte så många gånger iaf...)
Tack för hjälpen! Det stämmer säkert som du säger! Hur kan man göra om man vill upprätta en ny planritning då? Jag tänker att om det inte finns någon så kanske man kan upprätta en när man är klar med ändringarna och skicka in till kommunen? Så de har en planritning till nästa gång någon frågar? Eller är det dumt att skicka en planritning till kommunen? Bättre att behålla den själv bara?
 
Är det en avstyckad gård så är det bristen på mark som gör att det ”bara” är taxerat som småhus, det har inte så mycket med ekonomibyggnaderna att göra. Krävs några hektar mark för att få det taxerat som lantbruksfastighet, även om vissa gamla gårdar kan vara väldigt små.
 
H Hannah7 skrev:
Tack för hjälpen! Det stämmer säkert som du säger! Hur kan man göra om man vill upprätta en ny planritning då? Jag tänker att om det inte finns någon så kanske man kan upprätta en när man är klar med ändringarna och skicka in till kommunen? Så de har en planritning till nästa gång någon frågar? Eller är det dumt att skicka en planritning till kommunen? Bättre att behålla den själv bara?
Eftersom du varken behöver söka bygglov eller göra bygganmälan till kommunen finns heller ingen anledning att skicka dem några ritningar!
Gör gärna ritningar av olika slag för eget bruk (eller för att lägga upp i en projekttråd här på forumet!), men ge inte kommunen mer än vad kommunen kräver.

Du lär få nog av det slaget om det dimper ner ett föreläggande att åtgärda det eventuella enskilda avloppet på fastigheten...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det en avstyckad gård så är det bristen på mark som gör att det ”bara” är taxerat som småhus, det har inte så mycket med ekonomibyggnaderna att göra. Krävs några hektar mark för att få det taxerat som lantbruksfastighet, även om vissa gamla gårdar kan vara väldigt små.
Åh okej! Då var det så det var! Det är bara 7500 kvm mark så det stämmer säkert. Tack för info!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom du varken behöver söka bygglov eller göra bygganmälan till kommunen finns heller ingen anledning att skicka dem några ritningar!
Gör gärna ritningar av olika slag för eget bruk (eller för att lägga upp i en projekttråd här på forumet!), men ge inte kommunen mer än vad kommunen kräver.

Du lär få nog av det slaget om det dimper ner ett föreläggande att åtgärda det eventuella enskilda avloppet på fastigheten...
Okej! Tack för tipset!
Gällande avlopp och vatten är det inga problem eftersom det är kommunalt.

Jag tänkte mer att man kunde föregå kommunen och vara snäll och ge dem ritningar. Ifall man i framtiden skulle vilja söka bygglov för ett till hus eller liknande och då ha allt dokumenterat på rätt sätt hos kommunen redan från början. Men det kanske är dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.