Byggahus.se
Fel forumdel kanske, men testar...

Har samlat på mig en många massa kilo kopplingar genom åren. Klämringskopplingar, hydraulkopplingar, det ena och det andra. Inte helt klar på vart alla kommit ifrån och vilka material det egentligen är. Så några funderingar innan jag åker till skroten och hur jag sorterar bäst för bästa pris...

Får jag samma pris för en förnicklad mässingskoppling som en rå?
En kort bit kopparrör med mässingskoppling på - bättre jag delar?
Hur mycket "annan" metall får finnas på en mässingskoppling om jag säljer till skroten? (Tex en avstängningsventil där vredet är järn).

Tack på förhand forumet!
 
Har aldrig sålt den typen av skrot men när jag har haft med mig kabel av olika typer från nätverkskabel med kontakter kvar och viss kraftkabel har det varit stor skillnad på vem som tar emot hur de sätter pris på hur mycket annat det är med. Tror mycket hur det generella intrycket är vad man får för pris.
 
Bäst betalt är såklart "ren" metall.....Det betyder dock inte att den inte kan var ytbehandlad eller smutsig på nåt vis utan det ska inte vara blandat med nån annan metall. Ingen klämring i mässing på kopparrör osv osv. Inga pinnskruvar i järn i aluminiumgjutningar osv osv....
Annars går det som blandskrot bara.
 
Bäst betalt får du sannolikt om du inte delar på dem alls, utan säljer på Tradera eller Blocket. Olika typer av kopplingar borde andra ”bra att ha” människor kunna vilja köpa.
 
Om du inte vill jobba för mycket kollar du tex upp vad du skulle få för ren koppar, väger allt, tar bild på hela högen och säljer allt på Blocket till paket-pris för samma belopp som om det hade varit ren koppar. Gissningsvis blir du så snabbt av med allt. Jag hade själv nog nappat om det vore i närheten och om det inte vore för att jag för tillfället har väldigt dåligt med cash…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.