Byggahus.se
Har införskaffat en rörelsevakt ( http://www.eljo.se/katalog/fs_index...80&ProdID=11300&thisArrCount=0&maxArrCount=31 ) till toan. Testade med lågenergi lampor (2X7 watt) först och de fungerade bra. Men eftersom de är så segstartade när de är kalla så testade jag att byta ut den ena till en helt vanlig glödlampa på 15w. Den tände ju betydligt snabbare men när den inte ska vara tänd så såg jag att tråden var glödgad (orange). Inte mycket men tillräckligt för att man skulle börja fundera. Tog och mätte spänningen efter rörelsevakten och det visade sig att den var på 50v!? Tänt läge 230v, släckt läge 50v. Hur kommer det sig? I manualen står det ju iof minst 40w belastning. Har det nånting med det att göra?
 
Ok...hittade en till gammal hederlig glödlampa och satte in den också. Har alltså en armatur med två lampor och nu visar det inga 50v. Det hade då att göra med att jag blandade lågenergi och vanlig glödlampa i samma armatur. Varför?
 
I databladet står det <<Kräver INTE nolledare>>
Praktiskt tycker många men någonstans måste det komma lite ström som driver rörelsevakten och det kommer GENOM glödlampan.
Denna vakten är egentligen inte gjord för lågenergilampor med det kan fungera ändå. Varför glödde då lampan jo det är den där lilla strömmen som behövs för att elektroniken ska fungera.

Du kan gott fortsätta med en 15 W glödlampa så länge de nu finns kvar om det fungerar och blanda med en LE.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.