Byggahus.se
Som ett förtydligande så finns det tabeller i nya elinstallationsreglerna som anger de bestämmelser för hur man får dra kabel olika typ fall av kabeldragning. Bland annat VP-rör i isolerad vägg. Sedan huruvida kablarnas temeratur blir skall då beräknas utifrån de tabellvärden som finns och beroende på förläggningssätt. Dessa tabellvärden skall se till att temperaturen i kablarna/ledningarna inte överstiger 70 grader Celsius.
 
S
Linnex skrev:
Informationen fick jag från bekant som närmar sig slutet av fyra års skolbänk. Bla har han läst ett halvår i Hässleholm där de enbart hade ett mål med den perioden och det var att det inte fick brinna.
Jag har själv ingen erfarenhet eller kunskap men han sa att de mätte ut temperaturer på över 70 grader i VP-rör vid maxbelastning.

Eletrikern som ansvarar för mitt bygge har gett mig bestämda direktiv ang hur jag skall dra VP rören och ett av de var att de enbart får ligga i isolering vid genomgångar pga av temperaturrisk och dess behov av kylning.

De två har aldrig träffats.
Du har så rätt i att en normal kabel inte får bli varmare än 70 grader men det är aldrig luftflöde eller isolering som ska reglera temperaturen, det ska ledararean och säkringen göra.
 
sawsaw skrev:
Du har så rätt i att en normal kabel inte får bli varmare än 70 grader men det är aldrig luftflöde eller isolering som ska reglera temperaturen, det ska ledararean och säkringen göra.
Har som sagt själv ingen behörighet och skall egentligen inte tjaffsa men information jag fick av båda och där jag vet att min bekant har gjort labb/fält test menar de att under en längre tid (timmar) på max belastning (strax innan säkringen går) kan temperaturen i VP-rören om de ligger inbakad i isolering utan möjlighet till yttre kylning överstiga 70°.

I vilket fall så har jag lagt mina rör som ansvarig eletriker på mitt bygge ville ha dem. Jag fick flytta på par rör efter anmärkning och då jag försökte försvara det med att de ledningarna enbart skall belastas med klockradio och sängbelysning så var eletrikern stenhård och sa att vi inte vet hur nästa ägare till huset kommer belasta.
 
Hejsan,

Är lite intresserad av diskussionen rörande dragning av pvc rör genom isolering. Jag har följande ide' ang. mitt badrum på övervåningen där jag vill installera en fläkt. Jag vill inte dra kabel i taket på badrummet, ser inte bra ut. Däremot hade jag tänkt att dra pvc röret från ventilationshålet i ytterväggen längs utsidan på innerväggen, alltså i isoleringen, upp på vinden och sedan till kopplingsdosan uppifrån . Nu sa ju elektrikern att man ej få dra pvc röret längs isoleringen, men om man har ett rör(trumman) på typ 5cm i diameter som man sedan drar pvc röret i, räknas det fortfarande som man drar pvc röret genom isoleringen?

/ Ulrik
 
S
Det är inga som helst problem med att få förlägga VP-rör i isolering. Isoleringen har liten inverkan på ledartemperaturen. Det är istället belastningen, ledararean och säkringsstorleken som avgör.
 
rockles skrev:
Som ett förtydligande så finns det tabeller i nya elinstallationsreglerna som anger de bestämmelser för hur man får dra kabel olika typ fall av kabeldragning. Bland annat VP-rör i isolerad vägg. Sedan huruvida kablarnas temeratur blir skall då beräknas utifrån de tabellvärden som finns och beroende på förläggningssätt. Dessa tabellvärden skall se till att temperaturen i kablarna/ledningarna inte överstiger 70 grader Celsius.
Är det någon som kan klarlägga vad som står regelboken om rör i isolering?
Om det nu inte står klart att VP rör inte får ligga i isolering måste det ju ändå stå något som gör att i a f en del eletriker tolkar att VP rör inte får ligga i isolering. Nu har ju förutom jag även NettanUlrik fått samma direktiv.
 
  • Gilla
Janinekd
  • Laddar…
sawsaw skrev:
Det är inga som helst problem med att få förlägga VP-rör i isolering. Isoleringen har liten inverkan på ledartemperaturen. Det är istället belastningen, ledararean och säkringsstorleken som avgör.
Även om ovanstående stämmer så gäller det ju ändå att vara överens med den behöriga eletrikern. Det är ju han som ansvarar för anläggningen och skall koppla in... om man nu inte hemmapular. Gör man inte som han säger så kommer han ju inte godkänna och då står man ju där i alla fall... även om det är rätt eller fel.
 
Mikael_L
sawsaw skrev:
Det är inga som helst problem med att få förlägga VP-rör i isolering. Isoleringen har liten inverkan på ledartemperaturen. Det är istället belastningen, ledararean och säkringsstorleken som avgör.
Jag hoppas du har rätt (annars finns det mååånga installationer som ....)

Men rent tekniskt har faktiskt isoleringen påverkan.
Med 10A i ström blir det ca 1,1W effektutveckling per meter i en 1,5 kvmm kopparkabel.
Sen är det en retur också, det går samma ström i nollan!.
Detta gör att det vid 10A utvecklas 2,2 W värme per meter i våra förlagda rör!

Denna värme måste transporteras bort!. Om vi rent teoretiskt skulle tänka oss att rören låg i en 100% isolerande vägg, så blir ju temperaturen till sist oändligt hög!
Om rören ligger helt fritt i omgivande luft, så bli ju temperaturen givetvis ganska låg.

Så helt klart påverkar mängden isolering runt rören vilken temperatur det blir i dom, men jag hoppas som sagt var att det ligger inom goda säkerhetsmarginaler vid vanlig väggförläggning i glas/sten -ull.
 
Mikael_L
Jag skulle vilja beräkna temperaturen helt teoretiskt. Men den intressanta volymintegral som jag måste åstadkomma för att beräkna värmeledningen genom isoleringen med en punktformad värmekälla i och gentemot en omgivning begränsad av två plama ytor klarar jag inte av längre (om jag någonsin gjort det :cool: ).
(men i mina civiling-studier ingick det sånt crap iaf... *ler* )

Istället tänkte jag försöka att förenkla modellen sär här:
Jag ser den uppvärmda ledningen (kabelröret) som en temperatur utbredd över 5 cm bredd, sen går den värmen ut genom 100 mm isolering, men helt rakt, så det blir 5 cm bredd även på ytan mot omgivningstemp. (det ena felet tar ut det andra i viss mån!)

Om vi då räknar på samma sätt som man räknar ut energiförluster genom väggar och fönster så blir det: (med 2,2 W värme, 1 meter längd (vid 2 meter blir det 4,4 W osv) och ett lamdavärde på isol = 0,037 (= u=0,37 vid 10 cm tj.lek))
dt=(0,37 x 2,2W)/ 0,05 kvm = 16,3 grader.
Sen går väl värmen åt båda hållen i väggen, dt = 16,3/2 = 8,15 grader.

Med en omgivningstemp på 25gr så blir temp vid ledningen = 33 grader !

Allt helt teoretiskt, och baserat på en ej korrekt modell.

Men jag stöder sawsaw i att det inte borde spela ngn roll om man drar rören inne i isoleringen (vid helt vanliga väggutföranden iaf).

Nu är jag sugen på att utföra ett empiriskt försök av detta på jobbet, får se om jag ids dra dit lite kabel, rör och isolering och "jobba över" en kväll !
 
S
När man dimensionerar kabel och säkring tar man hänsyn till förläggningssätt. För varje sätt finns en multiplikationsfaktor som man räknar med.

Något förbud mot rör i isolering finns inte.
 
Vad får du för teoretiskt värde om du har en 200 vägg (minsta normala ytterväggen) samt vi säkrar upp till 13 A vilket är tillåtet på 1,5 mm2.

Vet inte vad min bekant hade för förutsättningar under studielabben men de passerade 70 grader.
 
S
Linnex skrev:
vi säkrar upp till 13 A vilket är tillåtet på 1,5 mm2.
13 A är inte generellt tillåtet för en 1,5 mm2 men jag ber att få återkomma med beräkningen.
 
Pratade precis med min bekant.

På Hässleholms Tekninska Skola har de en isolerad normal innervägg uppbyggd i källaren där de har lagt VP rören mitt i isoleringen med temperaturgivare kopplad till dator. De maxbelastar 1,5 mm2 kablar med 2300W.
Han var osäker på tidsperioden då testat var uppstartat flera timmar innan de anlände för att nå toppen. Enligt honom passerades det 70 grader i rören och det hade i tidigare tester lyckats smälta ihop kablar så de inte gick att dra ut dem en och en.

Jag har som sagt inga direkta kunskaper i området men enligt honom är det glasklart att VPrör inte får dras i isolering. På min fråga skulle han undersöka om han kunde få fram dokumet. Han var osäker vad som stod i elhandbökerna (eller vad han kallde det) men lagtexten skulle vara glasklar men de är inte heller gratis och han var osäker på vad han hade liggande hemma.
 
Sicken djungel för en hemmapulare.

Nu har jag pratat med min eletriker och hon säger som Sawsaw. Det finns inga förbud och det finns inte många förbud över huvud taget utan att det finns standarder. Kan inte en standard hållas av en eller annan orsak så får man anpassa och dimensionera därefter.
Standarden säger enligt henne att man skall lägga rören så att de har möjlighet till yttre kylning vilket innebär mot vägg,tak eller golvbeklädnad och inte mitt i isolering. Om man är tvingad att dra det i isolering så gäller det precis som sawsaw skrev att dimensionera därefter och dimensioneringen beräknas efter belastning, hur lång sträcka som är "isolerad" och hur stor del av den totala längden som är i isolering....

Hoppas det är rätt :p
 
S
Linnex skrev:
Pratade precis med min bekant.

På Hässleholms Tekninska Skola har de en isolerad normal innervägg uppbyggd i källaren där de har lagt VP rören mitt i isoleringen med temperaturgivare kopplad till dator. De maxbelastar 1,5 mm2 kablar med 2300W.
Han var osäker på tidsperioden då testat var uppstartat flera timmar innan de anlände för att nå toppen. Enligt honom passerades det 70 grader i rören och det hade i tidigare tester lyckats smälta ihop kablar så de inte gick att dra ut dem en och en.

Jag har som sagt inga direkta kunskaper i området men enligt honom är det glasklart att VPrör inte får dras i isolering. På min fråga skulle han undersöka om han kunde få fram dokumet. Han var osäker vad som stod i elhandbökerna (eller vad han kallde det) men lagtexten skulle vara glasklar men de är inte heller gratis och han var osäker på vad han hade liggande hemma.
Om du följer bestämmelserna om kabel- och säkringsdimensionering så uppstår inte situationen som de experimenterat med på din kompis skola.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.