Byggahus.se
Hejsan allihopa!

Vi renov vår lägenhet för ca 2 år sedan. Vi var dumma nog att välja natursten till badrummet. Det blev riktigt fint men stenen verkar typ suga upp vattnet fast jag impregnerat med medföljande olja x flera.

Det finns tätskikt under stenen som gjordes ordentligt med Schönox fuktspärr och jag fick påskrivet från byggeran och allt (BKR) som är försäkrad.

Mitt problem samt orsaken till detta inlägg är följande:

Fallet till brunnen är adekvat från ena hållet, men från kanterna runt badkaret samlas det lite vatten efter att man duschar och där är fallet ej adekvat fast byggaren skrivit under på att fallet är ok.

Sen verkar det inte vara några problem eftersom golvvärmen dunstar bort allt vatten efter ca 1-2 timmar. Det har blivit lite missfärgningar på kaklet och mögel i fogen dock

Är det okej att lämna som det är, jag orkar verkligen inte göra om badrummet eller finns det risk för allvarlig fuktskada??

Vad säger ni??

Tack på förhand!
 
  • Toaletthörna, rör längs väggen, klinkergolv, del av toalettstol synlig, grå nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt badrumsgolv med rör och fläckar. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt duschhörn med kakel, fog, en hållare och en duschslang. Behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Nejdå, det där är endast kosmetiskt. Du har ju som sagt ett tätskikt under, och det spelar ingen roll om det hamnar vatten på klinkersen. Ytskiktet är ändå aldrig tätt. Det ser ju däremot lite illa ut. Kanske kan man ha draperiet på insidan eller fixa någon typ av skjutvägg.
 
  • Gilla
  • Älska
darius.barimani och 2 till
  • Laddar…
Som @Jocke Best säger behöver du inte oroa dig. Fallet kan också vara precis som det ska. Men plattorna sätts ju fast med ett tjockt fix. Vilket gör att plattorna inte alltid följer underlaget exakt. Så när plattorna ska läggas jämnt med övriga plattor kan det bli "gropar", som hos dig. Att du sen har golvvärme är ju ännu bättre, då det snabbt torkar ändå.
Dock ska du leta efter någon bättre impregnering, som är mer lik lack. Inte för att det spelar någon roll för fukten. Men vattnet lämnar hela tiden kvar kalk och annan, som missfärgar stenarna. Det går att skrubba bort, men tar mycket tid och kraft.
 
  • Gilla
  • Älska
darius.barimani och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för era svar! Jag har oroat mig väldigt mycket för detta och haft svårt att få tummen ur då jag var övertygad om att svaren skulle bli andra.

Så att jag lär mig, stenarna gör alltså inte så mycket? Har man alltså fuktspärr iom våtrumsmatta under, så kommer det inte bli fukt om det rör sig om mindre mängder vatten alltså?

Bra idé med draperi!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Stenarna är inte vattentäta. Fogarna är inte vattentäta. Det är tätskiktet som ser till att hålla fukten på rätt sida.

Om det torkar upp så snabbt som på någon timme skulle iaf jag inte vara orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.