Byggahus.se
Claes Sörmland
Imorgon måndag 29 april levererar Produktivitetskomissionen sitt delbetänkande. I en debattartikel berättar de att de vill ha ökat byggande.

De ser det kommunala planmonopolet samt PBLs och miljöbalkens komplexa regelverk som problem. Liksom krånglig byråkrati och ineffektiv myndighetsutövning. De menar att det är "ett system fyllt av undantag och undantag från undantagen."

Kan man hoppas att detta kan bli början på slutet för det monster som PBL har utvecklats till sedan lagen trädde i kraft 1987?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a...bostadsbyggandet-hammas-av-kranglig-byrakrati
 
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Så fort någon drömmer om "industrialiserat byggande" ska man dra öronen åt sig. Sverige har nog ett av världens mest industrialiserade byggbrancher. Det hjälper ingen. Man har tagit erfarenheter från industrin och trott att det går att föra över till byggbranchen. Icke. Mycket av det andra är nonsens också. Låter som en riktig skitsoppa de kokat ihop. Snabbare enklare och tydligare bygglovsprocess är förstås jättebra men det är ett perifert problem för Sveriges bostadsproduktion .
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Vi får se vad de föreslår i detalj imorgon. Det som listas i debattartikeln:

- Befintliga tomter avsedda för bostadsändamål tillåts bebyggas. Oklart vad de menar men kanske att detaljplaners regleringar får minskad betydelse?

- Mer byggnation blir bygglovsfri. Oklart vad de tänker sig här? Kanske att finns en detaljplan så är det tillräckligt, bygglov utöver byggrätten behövs inte?

- Fri hyressättning i nyproduktion. I alla fall begripligt.

- Mer flexibelt strandskydd som gör det tillåtet att bygga på fler platser samtidigt som det fria tillträdet till stranden och viktiga miljövärden värnas. Jag antar att man drar ned på excesserna i stransdskyddet och det blir inte överordnat allt annat som idag?

- Utveckla mer ändamålsenliga och effektiva arbetssätt i offentlig sektor och myndighetsutövning. Förlåt min cynism - men lycka till!
 
En del kan faktiskt effektiviseras ganska ordentligt hos kommunerna redan nu. Här i Huddinge har dom börjat använda en bot för att granska enklare ärenden som bygganmälan för kamin. Det gick faktiskt oväntat snabbt att få start- och slutbesked för kamin i december. Vad jag förstår var boten i bruk för att granska men inte godkänna ärendena då. Numera ska den även kunna godkänna själv.
 
Den sortens åtgärder hjälper bara privatpersoner. Tyvärr påverkar det inte bostadsproduktionen, men det är såklart bra om individer får smidigare processer.

Jag ser två stora problem
1. Dagens byggbranch klarar inte av att hålla nere priser utan är extremt dyr med europeiska mått. Samtidigt är materialen, hantverket och projektledning jämförelsevis skit. De vill bara bygga om det blir 200+ lägenheter och göra allt "standard". Mark för 200+ lgh i standardutförande finns inte längre så det är ett problem. Jag tror stukturen på byggbranchen driver detta och bara ändringar som ämnar försvaga storbolagen kan åtgärda detta. I viss mån hänger detta samman med regler, kommuners och myndigheters utformning med det är inte huvudproblemet.

2. Kommuner lägger all kraft på områden nära vatten eller stadskärnan som kräver massor av jobb pga komplicerade förhållanden. Lägenheterna blir få och dyra. Detta görs för att slippa investeringar och planering av kollektivtrafik etc. samt för att både kommun och byggherrar ska tjäna mer pengar. Priset är att bostadsbristen inte rubbas.Om det byggs nya områden längre bort från stadskärnan är de ofta bara skräpiga bostadsbaracker utan kollektivtrafik och service. Kommunerna sköter inte sin stadsplanering för att det kostar.

Det finns en risk att nya åtgärder görs med argument för hur det ser ut någon annanstans men att man struntar i hur nuvarande situation ser ut i sverige och hur våra aktörer ser ut och fungerar. Vi har de fakto maktförhållanden och aktörer vars agerande och kompetens går att se nu. Andra länder har helt andra förhållanden, kulturer och kringliggande infrastruktur. Det riskerar att bli som med friskolor att sverige inför något världsunikt för att vi i vår naivitet (de politiker etc som införde visste såklart precis vad de gjorde) inte ser alla de kringsystem och instutitioner andra länder har för att få det att fungera. De jämförelser med Finland som figurerat i pressen är tydliga exempel på detta. Åtgärder måste dessutom ta korruption och organiserad brottslighet på allvar. Byggbranchen är redan hård drabbad och många marknadsorienterade lösningar kommer att förvärra situationen.
 
Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Byggbranchen är redan hård drabbad [av korruption] och många marknadsorienterade lösningar kommer att förvärra situationen.
Nåja. De av oss som är mer frihetligt inriktade anser att byggbranschen är korrupt på grund av mängden offentlig styrning. Att minska denna leder till mindre utrymme för korruption, inte mer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror inte att nuvarande regering är förmögen att genomdriva några större liberaliseringar av något. Dess fokus är på inre och yttre säkerhet. Att den här kommissionens förslag tilltalar en del moderater och liberalpartister lär inte räcka för att få de stora kvarnarna att mala.

Jag tror det blir lite lättnader i det drakoniska strandskyddet och nåt ytterligare undantag från bygglovskrav. Att det skulle leda till en fundamental omgörning av PBL eller att regeringen tar strid med kommunerna om planmonopolet – nej.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja. De av oss som är mer frihetligt inriktade anser att byggbranschen är korrupt på grund av mängden offentlig styrning. Att minska denna leder till mindre utrymme för korruption, inte mer.
Kolla upp definitionen av frihetlig i tex Svensk ordbok, sedan kan vi jämföra var vi befinner oss i morgon för att se vem av oss som är frihetliga.

Systembyten och avregleringar innebär ofta stora risker för korruption. Östeuropas (och sveriges) många oligarker är ett välkänt exempel på detta. Samma gäller svenska politikers (de flesta partier) inblandning i välfärds, fastighets och påverkansföretag.

Ett lustigt "sammanträffande" är att precis samma typ av bolag (förutom kanske påverkansbolag) är de som för ofta utpekas som styrda av organiserad brottslighet. Se tex. tingsrätten i Södertälje olika vårdcentraler etc. Byggbranchen är som de flesta vet också redan extremt utsatt så de har ett stort försprång.
 
Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Kolla upp definitionen av frihetlig i tex Svensk ordbok, sedan kan vi jämföra var vi befinner oss i morgon för att se vem av oss som är frihetliga.
Jag befinner mig långt ut på den nyliberala högerkanten, så få slår mig där. Att så mycket frihet som jag skulle föredra inte skapar det bästa samhället har jag dock full förståelse för att många tycker.
makhno_ makhno_ skrev:
Systembyten och avregleringar innebär ofta stora risker för korruption.
Så du föredrar dåliga system framför förändring? Det är ju svårt att argumentera mot sådan riskaversion. Men visst, det krävs politiker för att avreglera också, och politiker är långt från ofelbara.
makhno_ makhno_ skrev:
Östeuropas (och sveriges) många oligarker är ett välkänt exempel på detta. Samma gäller svenska politikers (de flesta partier) inblandning i välfärds, fastighets och påverkansföretag.
Oklart vad vi har för oligarker. Ilija Batljan och Peje Emilsson? Och företag som jobbar mot en statlig låtsasmarknad menar du? Det är ju inte exempel på företag som jobbar på en avreglerad, utan en reglerad marknad.
makhno_ makhno_ skrev:
Ett lustigt "sammanträffande" är att precis samma typ av bolag (förutom kanske påverkansbolag) är de som för ofta utpekas som styrda av organiserad brottslighet. Se tex. tingsrätten i Södertälje olika vårdcentraler etc. Byggbranchen är som de flesta vet också redan extremt utsatt så de har ett stort försprång.
Som sagt statliga låtsasmarknader. Det är avsaknad av frihet som är deras brist, inte för mycket.

Att staten inte äger nyckelfastigheter för rättsväsendet finner dock även jag vara en rejäl skandal. Men jag ser det som en effekt av att man inte kan skilja på skit och pannkaka, utan tror att man kan blanda och ge då allt är lika viktigt/oviktigt. Alltså igen en effekt av att staten är för stor.

Så, nu kliver jag ned från pulpeten och återvänder till att tro att inga stora liberaliseringar kommer ske.
 
Claes Sörmland
Jag har också svårt att tro på att politiken kan förmå sig att genomföra liberaliseringar inom byggsektorn. När t o m Systembolaget har folkligt stöd, alltså en rent provinsiell tramsreglering så har jag svårt att tro att det blir något med friare byggnation. Många har auktoritära och djupt korporativistiska värderingar och tycker det är toppen så. Man vill ha bostadsbrist, man vill inte bestämma över sitt eget byggande o s v. I grunden handlar det väl om att man känner stress om ansvaret hamnar på en själv. Bättre då att leva med en förljugen föreställning att någon annan - något abstrakt system - tar ansvaret för ens boende.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Mycket bra sammanfattning av @Claes Sörmland. Vill man slippa "svenskheten" är det betydligt enklare att flytta någonstans där det bor ett lite mer moget folk.
 
Lyssnade tidigare på en intervju med kommissionens ordförande Hans Lindblad i SVDs ledarpodd. Bostäder och byggande går de in på efter 24:45. Det är en totalsågning av dagens system och en snabbgenomgång av hur en stegvis liberalisering skulle kunna inledas, så har man bara fem minuter över rekommenderar jag att man lyssnar på det, men hela podden är intressant.

Det är nog värt att gå till källan och läsa valda delar. Blir det mer än en mandatperiod borgerlig regering kan nog det här komma att vara ett nyckelarbete för effektivisering och liberalisering av staten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller tummarna!
 
Vaffan lyssnar på podden och de börjar med en lallande definition av produktivitet! De blandar och ger mellan den vanliga tron att produktivitet handlar om produktion dvs. fler linneskjortor per timme och den ekonomer och politiker oftast använder som är rent ekonomisk dvs vinst per investering. Dessa är inte samma sak och viktigt att förstå. Hans Lindblad vet säkerligen allt detta eftersom resten av podden bara pratar avkastning konstigt att inte ta chansen att folkbilda.

Sedan har de 113 punkter som Assar Lindbecks rapport... oproffsigt att signalera åsikter på det viset. Döljer ju inte direkt var de siktar. Sedan är ju rapporten inte forskning förutom två beställda rapporter utan bara åsikter från branchfolk.

Jättebra förslag att gå igenom regler för att se om det trasslat till sig och rensa med jämna mellanrum.

Typhusgrejen är dum, bara mer centralisering och byråkrati. Ge hellre konstruktörer och arkitekter* mer ansvar. Sedan prefab pushen igen och stordrift... för helvete sverige har för mycket stordrift och fabriksindustrialisering. Funkar inte, miljonprogrammet var bra** men fysika och samhälleliga förhållandena är annorlunda nu. Viktigare med byggteknik som är effektiv på plats, ingen har så mycket prefab som sverige. Prefabvanan är ett stort hinder för att bygga svåra tomter. Bra att de nämner nederländernas byggherrekompetens som viktig faktor för deras produktiviet.

Börjar faktiskt fundera om det finns en grundläggande problematik med byggbranchens produktivitet. Eftersom mark är en begränsad resurs blir de exploaterbara tomterna ständigt mindre, svårare och i sämre läge eftersom de bra redan är bebyggda. Blir då jävligt svårt att öka produktiveten när kundernas ekonomi inte växer i samma takt, lite samma situation som vård, skola, omsorg. De kan inte följa utveckligen i övrigt.

Baserad på podden kommer ingenting ske som påverkar bostadsbyggandet nämnvärt.

* rapporterar jäv
** kvaliteten är faktiskt hög och områdena i stor grad trevliga i internationell jämförelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.