Byggahus.se
Hej!

Idag tänkte jag sätta upp en hylla/tavellist på en gipsvägg, men stötte på problem. Väggen är inte rak. Om hyllans ena sida ligger mot, så är den andra sidan 1 cm från väggen. Det är inte optimalt.

Det är lite svårt att beskriva exakt, så jag ritade en ful bild. Det svarta ostbågen är väggen, den gråa rektangeln är hyllan (obs, väggens böjning på bilden är något överdriven för extra tydlighet). Sedd från ovan.

hylla-1.jpg
Det går ju inte att ha en hylla som bara sitter mot väggen från mitten och till ena sidan, så hur gör jag? Är det kört? Ska jag montera hyllan vertikalt istället (väggen är inte böjd i lodled, åtminstone inte där, men det blir något svårare att placera saker på hyllan). Några idéer?

Den är en sådan här hylla: https://www.mio.se/produkt/living/25934331
 
L
Blir lite svårt att få till det , väggen krum , hyllan rakt , då finns det bara två saker
Sätta distanser på yttre fästpunkterna mot väggen inget snyggt .
eller försöka få till bitar som kilar i trä bakom ytterändarna mo väggen , så det blir plant
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Ja, visst blir det svårt. Distanser går ju, men blir inte så snyggt som sagt. Kilar.. Att få till kilar som passar snyggt blir svårt eller omöjligt med de verktyg jag har...

Det roliga är att det satt en hylla där för kanske 10 år sedan, och då var väggen rak, så det här var lite oväntat...
 
L
Så väggen har krummat till sig på 10 år ;);) ????
eller så var hyllan krum :) och anpassad för väggen
 
Det stämmer. Väggen har blivit riktig krokig på 10 år. Den gamla hyllan var spikrak. Hela huset rör på sig. Innerdörrar som blivit svåra att stänga, dörrfoder som släppt från väggen i överkant, golv som börjat knaka rejält, förstukvist som sjunkit någon decimeter i ena änden osv. Inte heller helt optimalt, men just nu är hyllan det största problemet för den skulle upp idag :rofl:
 
L
Bra med att något lever men inte ett hus som snurrar runt sin egen axel ,
Vad består huset av , marken , troligtvis är det grundförhållandet som ger sig och gör att det skyver lite diagonalt , då kan allt hända med väggar och golv
 
Det är ett radhus, 2 våningar + källare, hörnlägenhet. Väggarna består av trä, förutom mellan lägenheterna och i ändarna där det är betong. Där farstukvisten har sjunkit går dräneringen från taket ned. Där brukar det samlas vatten, så jag gissar att marken där har blivit underminerad.

Marken består av stenig jord, och under denna är det berg. Det märks klart och tydligt att det rör på sig. Det har tagits upp med styrelsen för bostadsrättsföreningen, men det verkade inte finnas ett överdrivet stort intresse av att ta det vidare.

Så här ser för övrigt väggen ut i vardagsrummet på övervåningen (yttervägg i betong, inte där hyllan skulle monteras). Den sprickan fortsätter ner på våningen under, men där har den dolts med väv och spackel under en renovering, och det har hållit i 6 år nu:
2018-01-20-15-10-06.jpg

Det finns även sprickor i källaren på samma yttervägg, och i hörnet där jag misstänker att huset sjunker i finns det nu en 1-2 cm stor glipa under golvsockeln. Spännande grejer.
 
L
Häftiga skyvningar i huset
Dräneringen ner från taket ? är det stuprören du menar , vet du vart det sedan går ?
Fanns en tid då vissa kopplade ihop drän med takvatten , förkastligt , billigt , mindre med rör .
Samt att det kanske är lika i dom andra delarna av längan , men eran del är i ytterkant och hänger inte på mitten
Styrelsen är klart inte intresserad om det är dom som har ansvar för det yttre , som jag tror är så , men vet inte vad som står i stadgarna
 
Stuprören går ned under mark och är med största sannolikhet kopplade till dräneringen.

Enligt stadgarna så är det yttre föreningens ansvar, men om huset tar skada så minskar värdet, och det kan ju knappast ligga i föreningens intresse. Speciellt inte eftersom föreningen består av de boende.
 
L
Ja du , hur man än vänder sig så är den bak
Det är en gammal byggnation då , men har du kollat någonting om förstärkning av ditt hus ,
och vem som skulle få stå för det , klart blir ett tjurigt förhållande till dom andra .
Du har ingen fukt eller vatten i huset vad jag förstår , kan du leda förbi stupen på något sätt ,
för att förhindra ytterligare undermineringar och .förstärkning av skadorna
 
Har haft många funderingar men som jag ser det så behöver det troligen grävas upp och stabiliseras, och kanske också lyftas. Dräneringen skulle nog må bra av att göras om också. Det ska tas upp med föreningen igen vid lämpligt tillfälle.

Varenda trappsteg har börjat knaka också, och det är rätt irriterande.
 
Att montera hyllan vertikalt tyckte jag var ett fiffigt förslag :crysmile:. Kanske lite kortsiktig problemlösning dock :)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Att montera hyllan vertikalt tyckte jag var ett fiffigt förslag :crysmile:. Kanske lite kortsiktig problemlösning dock :)
Ja, det blir lite svårare att placera saker på den. Inte omöjligt, det finns lim, men då blir det lite svårt att ta bort saker från hyllan istället :rolleyes: annars hade det varit det enklaste sättet att få upp den på väggen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.