Byggahus.se
Hej.

Har lagt ner timmar på att läda här åå forumet och fått mycket nyttiga tips och råd ang nybygge av hus men skulle vilja höra era åsikter om ett peis vi fått.

Var på möte hos Myresjöhus för ett par månader sedan och jag och min sambo fick våra drömmar något krossade då det var dyrare än vad vi trodde.

Vi var och diskuterade husmodellen skepparegården (se länk) https://www.myresjohus.se/vara-hus/...MIp8yN1-SY5QIVxcwYCh0pgAsQEAAYASAAEgJ-MfD_BwE

Vi har tomt själva som redan är avstyckad så där tillkommer inga kostnader. Nyckelfärdigt UTAN några tillval alls så kulle huset gå ca 4.6 miljoner uppdelat på ungefär såhär:
Hus 2.6 miljoner
Montering av huset (inkl platta, ytskick i badrum, hantverkare osv) 1.3 miljoner
Övriga kostnader (Vatten, avlopp, bygglov, besiktningar, fyll etc) 700 0000

Vi har möjligheten att få hjälp med platta och lite sånt men då gäller ej försäkringar på huset osv om det blir snett sa dom. Samtidigt så var kostanden i kalkylen för just det inte så stor.

Men stora fråga är väl egentligen om kalkylen ser vettig ut? Är det så här dyrt att bygga ett hus idag eller är det Myresjöhus som är dyra?
Tacksam för alla råd och tips vi får då vi är helt gröna inom det här.
 
Min erfarenhet efter att ha kollat på nya hus några år innan vi tillslut köpte begagnat (i våras) pga brist på tomter är att Myresjö är bland de dyrare. Ett exempel är move homes 200m2 tvåplanare, den börjar på 3.0M ink montage (obs bara exempel då de har så transparent prislista). Man måste så klart beakta standardutrustning som ingår och inte samt möjligheten att anpassa huset som man kan göra med Myresjö men inte med vissa andra tillverkare/modeller.

Själv hade jag inte räknat med att kunna komma under 3M för ett 190m2 hus, snarare runt 3.5M och då inte med Myresjö. Glöm inte bort garage också om ni vill ha det, brukar landa på 300k och uppåt beroende på storlek.

Om det är dyrt eller billigt beror väl på vilken budget man har :) Är dock inte jätteförvånad över priset ni fått från Myresjö.

Edit: Myresjö level one serien är nog mer lik move home och andra i standardutrustning och flexibilitet. Har dock ingen prisuppgift på dom och största huset i level one är 178m2 har jag för mig.
 
Redigerat:
Nedan ca-pris (nyckelfärdigt från Eksjö) i Östergötland. (Sommar 2019 innan prishöjning i juli).
Utöver nedan priser för nyckelfärdigt tillkommer givetvis pantbrev, lagfart, anslutningar för vatten, avlopp, el, fiber etc. samt eventuella tillkostnader för marken. En vettig "extrapeng" är ca 150k för eventuella tillval för spottar, extra uttag, större/annan kakel och klinker samt braskamin. Ska tillägga att den posten skulle även kunna vara noll.

Garage vill man oftast inte bygga med husleverantörerna då de tenderar att springa iväg ordentligt.
Kontakta en lokal byggfirma som kan gjuta platta och bygga ett lösvirke eller köp byggsats exempelvis från Mellbygarage.

Prio ca 2,5 till 3 miljoner
Egna-hem-serien: 3,3 miljoner till 3,6 miljoner
Flex ca 3,8 till över 5 miljoner.
 
W Wrazxc skrev:
Men stora fråga är väl egentligen om kalkylen ser vettig ut? Är det så här dyrt att bygga ett hus idag eller är det Myresjöhus som är dyra?
Tacksam för alla råd och tips vi får då vi är helt gröna inom det här.
.
Ni har ju inte direkt valt billigaste tillverkaren eller billigaste modellen. Ett hus på 190 kvadrat boyta är ju lite exeptionellt.
Det går att få ett betydligt billigare hus om man sänker kraven. Kalkylen är det nog inget större fel på.
 
M mlkjhr skrev:
Ni har ju inte direkt valt billigaste tillverkaren eller billigaste modellen. Ett hus på 190 kvadrat boyta är ju lite exeptionellt.
Det går att få ett betydligt billigare hus om man sänker kraven. Kalkylen är det nog inget större fel på.
Nej det är väl därför jag frågar lite. Men om man säger att vi tar ett billigare hus och går ner från 2,6 miljoner till ett för 2 miljoner så hamnar vi ändå på 4 miljoner totalt. Det tillkommer alltså ca 2 miljoner på huspriset? Jag som inte har en aning vet ej om dom drar till med ockerpriser :)
 
T
W Wrazxc skrev:
Nej det är väl därför jag frågar lite. Men om man säger att vi tar ett billigare hus och går ner från 2,6 miljoner till ett för 2 miljoner så hamnar vi ändå på 4 miljoner totalt. Det tillkommer alltså ca 2 miljoner på huspriset? Jag som inte har en aning vet ej om dom drar till med ockerpriser :)
Har ni kollat på Hjältevads hus? Vi byggde Spira 175, huset med allt, inkl thermogrund kostade oss 2.5 milj. Då har vi valt till det mesta man kan i tillvalslistan.

Vi tittade också på Myresjö, men drog öronen åt oss när liknande hus låg 1 milj över Hjältevadshus.
 
Det är svårt att säga, markförhållanden spelar in men generellt så låter det ganska mycket med 2 mille utöver själva huspriset. Ett Älvsbyhus får du helt nyckelfärdigt (förutom utvändig målning) till ett helt annat pris.
 
T
M mlkjhr skrev:
Det är svårt att säga, markförhållanden spelar in men generellt så låter det ganska mycket med 2 mille utöver själva huspriset. Ett Älvsbyhus får du helt nyckelfärdigt (förutom utvändig målning) till ett helt annat pris.
Då ingår även radiatorer på nedervåningen! :rofl:
 
  • Gilla
Freddestr och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Har ni kollat på Hjältevads hus? Vi byggde Spira 175, huset med allt, inkl thermogrund kostade oss 2.5 milj. Då har vi valt till det mesta man kan i tillvalslistan.

Vi tittade också på Myresjö, men drog öronen åt oss när liknande hus låg 1 milj över Hjältevadshus.

Intressant. Men hur räknar du med 2.5 miljoner? För bara huset?
På deras hemsida så står det frånpris 1 775 000:- på det huset ni byggde.

Myresjöhus har ju utöver huspriset ett pådlag på 2 miöjoner för installation, platta, VA-avlopp etc... Alla kostnader som kommer vill säga. Det kan inte vara med i dina 2.5 miljoner väl?
 
T
W Wrazxc skrev:
Intressant. Men hur räknar du med 2.5 miljoner? För bara huset?
På deras hemsida så står det frånpris 1 775 000:- på det huset ni byggde.

Myresjöhus har ju utöver huspriset ett pådlag på 2 miöjoner för installation, platta, VA-avlopp etc... Alla kostnader som kommer vill säga. Det kan inte vara med i dina 2.5 miljoner väl?
I dessa 2.5 ingår hus, garage 55 kvm samt thermogrund. Sedan tillkommer cirka 100tkr för garage platta.

Huset kostade 2 milj cirka, garage 250tkr.

Så för 2.6 står hus på plats samt garage, sedan tillkommer alla övriga kostnader, VA, el, fiber, bygglov, pantbrev, lagfart etc etc etc

Som sagt, vi var hos Myresjöhus. Dom skulle ha 800tkr till för det vi fick för 2.6 milj. Kunde inte se värdet i detta, varför Myresjö skulle vara värda 800tkr mer. Och då tittade vi på motsvarande hus, jag kan än idag inte förstå varför det ska skilja så mycket.
 
Vi byggde klart ett movehome 106 förra året. Det är ett enplanshus med fyra sovrum och två vardagsrum på 153 kvadrat. Platta på mark, golvvärme i hela huset, kaklade badrum och spottar i badrum, kök och hall. Vi betalade totalt 2, 833 miljoner till husleverantören. Det var totalsumman för hus inklusive montage. Tillkommer gör pantbrev, bygglovskostnader osv
 
T Thomas' skrev:
I dessa 2.5 ingår hus, garage 55 kvm samt thermogrund. Sedan tillkommer cirka 100tkr för garage platta.

Huset kostade 2 milj cirka, garage 250tkr.

Så för 2.6 står hus på plats samt garage, sedan tillkommer alla övriga kostnader, VA, el, fiber, bygglov, pantbrev, lagfart etc etc etc

Som sagt, vi var hos Myresjöhus. Dom skulle ha 800tkr till för det vi fick för 2.6 milj. Kunde inte se värdet i detta, varför Myresjö skulle vara värda 800tkr mer. Och då tittade vi på motsvarande hus, jag kan än idag inte förstå varför det ska skilja så mycket.

Bara för att greppa lite här.

Fu skriver att hus kostade 2 miljoner och garage 250k
Men totalt 2.5 miljoner plus 100k för platta till garage.

Menar du att platta till hus, Husbyggare, elektriker VVS osv ingår i dom 250 000 som är kvar där?

Myresjöhus ville som sagt ha 1,3 miljoner för installationen av huset inkl platta.
 
T
W Wrazxc skrev:
Bara för att greppa lite här.

Fu skriver att hus kostade 2 miljoner och garage 250k
Men totalt 2.5 miljoner plus 100k för platta till garage.

Menar du att platta till hus, Husbyggare, elektriker VVS osv ingår i dom 250 000 som är kvar där?

Myresjöhus ville som sagt ha 1,3 miljoner för installationen av huset inkl platta.
Resning av hus ingår i priset.

Såhär såg det ut:

Hus, 2 milj
Grund till hus (thermogrund), 280tkr, inkl markarbete runt hus, avlopp, dagvatten etc.
Garage: 200 tkr
Platta garage, inkl markarbete, dagvatten etc: 90 tkr
 
T Thomas' skrev:
Resning av hus ingår i priset.

Såhär såg det ut:

Hus, 2 milj
Grund till hus (thermogrund), 280tkr, inkl markarbete runt hus, avlopp, dagvatten etc.
Garage: 200 tkr
Platta garage, inkl markarbete, dagvatten etc: 90 tkr
Ok,
Ja då får vi definitivt kolla vidare!

Myresjöhus skulle som sagt ha 2,6 för huset och 1,3 för montering av det inkl platta. Sen tillkommer 700 000 i försäkringar, bygglov, VA, avlopp osv.
Får boka tid med några andra och se skillnaden
 
T
W Wrazxc skrev:
Ok,
Ja då får vi definitivt kolla vidare!

Myresjöhus skulle som sagt ha 2,6 för huset och 1,3 för montering av det inkl platta. Sen tillkommer 700 000 i försäkringar, bygglov, VA, avlopp osv.
Får boka tid med några andra och se skillnaden
Lägg upp offerten här så kan vi se om det är rimliga kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.