17 694 läst · 44 svar
18k läst
44 svar
Potentialskillnad mellan duschblandare och golvbrunn
Det fungerar alldeles utmärkt, har testat för hand... Mitt problem är relaterat till elstängslet men vi förstår inte hur. Plockar jag ut mina huvudsäkringar finns problemet kvar. Stänger jag av elstängslet så försvinner stötarna.
Ville med mitt inlägg peka på att det kan finnas externa källor till stötar i duschen.
Ville med mitt inlägg peka på att det kan finnas externa källor till stötar i duschen.
gå ut och bind en tråd i grannens stängsel och stoppa ner den i marken, det skulle jag gjort. inte ditt fel/problem att han har dåliga grejer. du ska inte behöva få stötar i duschen det hade inte jag tolererat.
När jag slog ifrån huvudbrytaren (3 faser) för huset, så flöt det 25 ampere i PEN-ledaren. Denna ström kom från övriga byggnader till husets fläktssystem till jord. Efter inkoppling av "sugtransformator" sjönk strömmen i PEN-ledaren till 1 ampere. Magnetfältet reducerades till 0,1 microtessla från 8 förrut.
25A med avslagen ström?? hehe var det smältverk du hade som grannar eller? det låter väl mycket..
och sugtrafo på 3-fas.. går det ens att få till det?
och sugtrafo på 3-fas.. går det ens att få till det?
ja som jag ser det så måste det ju vara en speciell för det går ju inte koppla in vanliga enfas sugtrafos så att det funkar för 3-fas, utan man måste ha en med 4 spolar runt samma kärna.
men om man har 25A i PEN med avslagen ström så finns ett allvarligt fel nånstans, och då bör ju det åtgärdas istället, grannbyggnaden kanske hade brott på PEN och allt gick genom vent.rören? en sugtrafo lär inte hjälpa där, utan det blir ju fortfarande ström genom ventrören bara att det jordar nån annan stans.
men om man har 25A i PEN med avslagen ström så finns ett allvarligt fel nånstans, och då bör ju det åtgärdas istället, grannbyggnaden kanske hade brott på PEN och allt gick genom vent.rören? en sugtrafo lär inte hjälpa där, utan det blir ju fortfarande ström genom ventrören bara att det jordar nån annan stans.
Detta är just vad vagabonderande strömmar kan fixa till det när man har 4-ledarmatning med ström i jord-penledaren. Strömmen vill ju den närmaste vägen tillbaka till transformatorn när det inte är jämn belastning på faserna, då via andra anslutningar till jord. Grannens belastning kan ev vara orsaken. Sedan finns ju andra olika s.k. övertonsströmmar som också kan ställa till det. Men det går att fixa med en analys av elbelastningen där det framgår var felet kommer ifrån så man kan åtgärda felet med tex sugtrafo eller någon typ av filter.
Inkommande pen-ledare hade 25 ampere vid frånslagen huvudbrytare ! Konstigt, men det kan inträffa om byggnaderna med 4-ledarmatning ligger "fel" i förhållandet till transformatorn. Strömmarna vill ju den närmaste vägen tebax, då via jordade föremål. Men med sugtrafon så blev det bra.
Har bonden jordat aggregatet med jordspett eller har han möjligen jordat i någon elcentral, vägguttag, mätarskåp, jordlina eller annat som sitter ihop med elanläggningen? Detta är nämnligen strängeligen förbjudet av någon anledning...är det ett batteridrivet aggregat eller 230V?LEH skrev:Det fungerar alldeles utmärkt, har testat för hand... Mitt problem är relaterat till elstängslet men vi förstår inte hur. Plockar jag ut mina huvudsäkringar finns problemet kvar. Stänger jag av elstängslet så försvinner stötarna.