Byggahus.se
Hej alla!

Ska flytta in i hus för första gången i sommar och tittar på olika villahemförsäkringar men det är en djungel att ta sig igenom. Huset är mindre på ca 90m2 + källare, byggt på 50-talet men med badrum från 2005 och tak från 2010. Tomt på ca 1200m2. Resten av huset är äldre men inga större anmärkningar på besiktningsprotokollet eller vad vi kunnat hitta och det verkar väl omhändertaget. Kommer inte ha något jättedyrt lösöre i hemmet mer än hemmabio, datorer, mobiler och vissa möbler.

Prisskillnaden är stor mellan olika företag där Folksam är dyrast på ca 600kr/mån, IF ca 470kr/mån och Länsförsäkringar Blekinge är billigast på ca 370kr/mån med största hem- och villaförsäkringarna. Har tittat på Konsumenternas jämförelser och tycker täckningarna generellt är rätt så lika. Har sökt mig blind på omdömen gällande de olika företagen och tycker jag ser mycket positivt gällande Folksam men samtidigt är de ju mycket dyrare i mitt fall. Svårt att hitta något om LF Blekinge då LF verkar skilja sig mycket mellan olika kontor som jag förstår det.

Är det några avsevärda skillnader som är viktiga att ha i beaktning eller bör jag gå på det billigaste? Några försäkringar som sannolikt passar bättre utifrån ovan beskrivet hus? Kan Folksam vara värt priset trots prisskillnaden? Uppskattar hjälp stort!
 
Folksam är bra tycker jag jag har fått mycket bra ersättning och bra pris på försäkringarna men för att få bra premie ska man vara medlem i något fackförbund, då får man rabatt.

Men, man får ändå bättre pris om man ringer till en säljare, dom kan ge ändå bättre pris( särskilt om man lägger villa, hem, och bil i potten).
Jag har dubbelt så stort hus som du och flera byggnader och max tillägg...
 
  • Skärmbild på en mobil försäkringsapp visar val av villa- och hemförsäkringar med pris och tillägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är ingen större skillnad mellan dom stora bolagen, kör själv med LF Villa Stor.
 
Spelar mindre roll tycker jag eftersom man får byta var och vartannat år för att behålla lågt pris annars smyghöjer de varje gång den ska förnyas.

Visst inte lika omfattande som t.ex. på bilförsäkringar men principen är lika.

Just nu kör jag gjensidinge och de har varit ok so far ( 2år och en skada). Om än lite gammaldags med skadeanmälan på blankett.
 
  • Gilla
gurra-g
  • Laddar…
Vi har LF men det är svårt att utvärdera när försäkringsärendena under snart 20 år har bestått av två fall av skadedjursbekämpning (Anticimex). Det ingick kostnadsfritt. Jag tror att vi får sänkt premie för att vi även har bil och släp hos dem. Värt att kolla upp när du jämför priser.
 
  • Gilla
Peter Åslund
  • Laddar…
Om du tänker använda hemförsäkringen även som reseförsäkring så avråder jag från Folksam.

Om man jämför i villkoren det som skrivs om när försäkringen INTE gäller. Så har de flesta försäkringsbolag, även Folksam en skrivning som ungefär säger att om du fått vård eller besökt vårdinrättning inom 3 månader före avresan så gäller inte försäkringen för den åkomma du sökt vård för. Men de flesta försäkringsbolag (alla?) har en tilläggskrivning att om skadan utomlands beror på en oväntad försämring av din skukdom, så gäller försäkringen iallafall. Den tilläggsformuleringen finns alltså inte hos folksam, utan har du besökt en vårdinrättning inom 3 månader före avresan så är du i princip oförsäkrad.

En släkting råkade ut för det, blev akut sjuk utomlands, hon hade cancer som hade hållits under kontroll i ca 15 år. Plötslig oväntad försämring under resa. Folksam vägrade stå för hemtransport. Släkten fick skramla ihop ca 300 000 för ambulansflyg (mest belåning av hennes hus), resan försenades därför i två dygn, och hon avled några timmar innan planet kunde lyfta. Hon skulle troligen ha överlevt om hon fick komma hem. Iallafall just då, men vi vet inte hur länge.

Så om man har folksam som hemförsäkring bör man teckna separat reseförsäkring i annat bolag inför resor.
 
Premien kan ju påverkas av nivån på lösöre respektive den självrisk man är beredd att ta.

🪑 För vår egen del är det mesta i inredningen begagnade retrogrejer. Även om vi älskar föremålen så har dom inget värde hos ett försäkringsbolag, och kan inte lätt ersättas med IKEA-grejer om dom brinner upp. Därför har vi satt lösöresdelen ganska lågt.

🏠 När det gäller byggnaden kommer försäkringsbolaget bara att höra från mig om det blir katastrof i form av brand, mycket omfattande vattenskada eller hussvamp. Allt annat fixar jag själv. Har därför skruvat upp självrisken ordentligt på det momentet för att få ner premien.

Vad jag ville säga är att det finns andra saker man ska värdera och göra ett val på än bara vilket bolag som ska väljas. Har själv allt i LF. Båda husen, två bilar, två mopeder och en traktor. Då blir man om man också har lönekonto och sparande s k "guldkund" med 20% rabatt. Också något att beakta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
För vår egen del är det mesta i inredningen begagnade retrogrejer. Även om vi älskar föremålen så har dom inget värde hos ett försäkringsbolag, och kan inte lätt ersättas med IKEA-grejer om dom brinner upp. Därför har vi satt lösöresdelen ganska lågt.
Där har jag uppfattat att även om man håller sig med "äldre billiga" prylar, så skall man ha försäkringsvärde som motsvarar nypriset.Det gäller även "skräpet man skickar upp på vinden". Annars anser bolaget att du är underförsäkrad, och kommer att skriva ned ersättningen även för det du skall ha ersättning för vid ex. en brand. Sedan kan man aldrig vänta sig att få ut motsvarande nyvärdet på de gamla prylarna. Kolla med ditt bolag innan du sätter ett lågt försäkringsvärde.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där har jag uppfattat att även om man håller sig med "äldre billiga" prylar, så skall man ha försäkringsvärde som motsvarar nypriset....
Jo jag vet att försäkringsbolag kan vara knepiga och tänker på sitt sätt.

Men hur sätter man nypriset på en mörkbetsad björkmöbel från 30-talet?
Skulle du tillverka den med samma kvalité idag så skulle den kosta 10-tusentals kronor.
Har man tur och letar länge kanske man hittar precis något liknande på Myrornas för 500:-

Lite det dilemmat vi är i - att det är många saker som är handplockade genom åren, eller ärvda, utan att ha ett alls stort monetärt värde.

Ska man ta IKEA-pris för ett standardbohag som riktmärke?
 
Hej.


Vilkoren mellan olika bolag är snarlika, det som avgör är hur man tolkar dom. Oftast har Folksam den generösaste tolkningen.
Dom är oftast inte billigast men de kan vara värt dom extra kr i slut ändan.

Allt lösöre som går sönder reglerar efter sitt marknasvärde, sen kan vissa moment i försäkringen erbjuda att man får köpa nytt, men det gäller oftast nyare saker.

Ska du välja Folksam så kör den stora försäkring på vilan så kommer du bli nöjd. Vilken nivår på hem får du självavgöra beorende på vad du har för saker hemma .

Lycka till
 
"Generös tolkning" som innebär att mer ersättning betalas ut betyder rimligen att premierna också är högre.
Inga försäkringsbolag är välgörenhetsinrättningar, utan vinstdrivande som bekant.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
"Generös tolkning" som innebär att mer ersättning betalas ut betyder rimligen att premierna också är högre.
Inga försäkringsbolag är välgörenhetsinrättningar, utan vinstdrivande som bekant.
Så är det. I många fall försöker det tolkas till kundens fördel.
 
Jag råder dig att kontakta ett försäkringsbolag och boka en tid med en rådgivare så får du råd baserat på ditt behov.
Förbered info om huset, hur gammalt, yta, övriga byggnader osv.
Du kan välja mellan bra, bättre, bäst.
Reser du mycket då är Stor hemförsäkring bäst, likadant om du har pool på tomten osv.

Om du har specifika frågor kan det vara bra att mejla in frågan för då får du svaret i skrift och kan lättare jämföra med de övriga bolagens villkor.
Innan du väljer ett försäkringsbolag fundera över om det var lätt att komma fram till kundtjänst, kan man göra skadeanmälan på nätet, sådant är också av betydelse då du vill ha ett bolag som du lätt kan nå om skadan skulle vara framme. De stora bolaget har oftast fler handläggare.

Är du med i tex Unionen så får du bra rabatt på If Skadeförsäkring.
 
V V__L skrev:
Hej alla!

Ska flytta in i hus för första gången i sommar och tittar på olika villahemförsäkringar men det är en djungel att ta sig igenom. Huset är mindre på ca 90m2 + källare, byggt på 50-talet men med badrum från 2005 och tak från 2010. Tomt på ca 1200m2. Resten av huset är äldre men inga större anmärkningar på besiktningsprotokollet eller vad vi kunnat hitta och det verkar väl omhändertaget. Kommer inte ha något jättedyrt lösöre i hemmet mer än hemmabio, datorer, mobiler och vissa möbler.

Prisskillnaden är stor mellan olika företag där Folksam är dyrast på ca 600kr/mån, IF ca 470kr/mån och Länsförsäkringar Blekinge är billigast på ca 370kr/mån med största hem- och villaförsäkringarna. Har tittat på Konsumenternas jämförelser och tycker täckningarna generellt är rätt så lika. Har sökt mig blind på omdömen gällande de olika företagen och tycker jag ser mycket positivt gällande Folksam men samtidigt är de ju mycket dyrare i mitt fall. Svårt att hitta något om LF Blekinge då LF verkar skilja sig mycket mellan olika kontor som jag förstår det.

Är det några avsevärda skillnader som är viktiga att ha i beaktning eller bör jag gå på det billigaste? Några försäkringar som sannolikt passar bättre utifrån ovan beskrivet hus? Kan Folksam vara värt priset trots prisskillnaden? Uppskattar hjälp stort!
Vi har valt Ica försäkring på både hus/hem o bil. Mycket bra o prisvärt.
 
Det är väl bara att ta den billigaste från ett större etablerat försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.