Byggahus.se
Jag har rensat lite personpåhopp ur tråden

/moderator
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Grundläggande för elsäkerhetsreglerna är att det finns två nivåer på skydd mot att komma i kontakt med starkström. (Högspänningsstolpar och tåg är undantag.)

Det medför att ledare med ett lager isolering antingen skall gå i rör eller kapsling. Alternativt kan man använda kabel med flera ledare och en gemensam mantel eller enkelledare med dubbel isolering.

I detta fall hade elektrikern flera möjliga alternativt för att uppnå detta för de ledare som kommer in uppifrån:

1. Placera centralen högre så att befintliga elrör når kapslingen

2. Skaffa en högre central, till exempel med en rad till eller med kopplingsutrymme överst.

3. Förlänga elrören med skarvar så att de når centralen (utrymmesmässigt utmanande för de bakre elrören)

4. Ersätta enkelledarna i rören med kabel från lämplig punkt i installationen. Stort jobb, men kan i alla fall bli snyggt.

5. Ersätta ledarna i rören med dubbelisolerade ledare. Troligen inte möjligt med hänsyn till utrymmet i rören, inte snyggt och dessutom okonventionellt.

En erfaren elektriker hade sett ännu fler lösningar och möjligheter som uppfyllde reglerna. Reglerna föreskriver inte hur installatören ska göra installationen så länge som den uppfyller säkerhetskraven.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Skarva i centralen är inga problem. Jag hade skarvat på plint på DINskena ifall inte centralen är väldigt snålt tilltagen. Men det är inga fel i att skarva i centralen med t.ex Wago heller. Att skarva med sockerbitar är väl inte heller något fel även om det skriker hempul.
Det beror nog på vem du frågar huruvida skarvning i elc är ok.
Jag skulle säga att allt är tillåtet så länge det kan påvisas uppfylla kraven i föreskrifterna.
Personligen anser jag att skarvningen på bilderna inte är att anse som elsäkra då kablarna kan släppa vid arbete i elc, däremot finns det sätt att skarva i central som jag anser är ok ur säkerhetssynpunkt.
Standarden har nog ingen tydlig tolkning och generellt anses nog inte wago vara ett fullt korrekt sätt att skarva i central såvida dom inte monteras på dinmonterade fästen.
En elcentral är för mig inte riktigt ett "kopplingsutrymme" på samma sätt som en eldosa då det finns flera kretsar och en förväxlingsrisk samt en risk att skarven "släpper" om man rör runt i centralen.
Det kan vara svårt att inspektera en wago som tidigare elektriker petat in och gömt bakom kablar.
Sockerbitar är en lösning jag endast känner förtroende för vid klenspänning.

Presshylsor som pressats med rätt verktyg och korrekt moment tycker jag är en bättre lösning.
 
SoderD SoderD skrev:
Om du vill ifrågasätta installatörens kompetens kan du skapa en egen tråd. Jag vill få hjälp med vad som är fel med installationen och vad jag kan göra åt det.
Anlita en elektriker som vet vad som ska göras och gör det korrekt
Ta inte den billigaste du kan hitta
 
Nu är allting sagt om installationens tekniska och estetiska värde. Många fler vill kanske säga att det är skit på det ena eller andra sättet.
Men jag undrar om inte TS har insett allting och då behöver vi inte belasta data-servrar ytterligare med fler upprepande kommentarer.
 
  • Gilla
SoderD
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Anlita en elektriker som vet vad som ska göras och gör det korrekt
Ta inte den billigaste du kan hitta
Tack för ett idiotiskt inlägg Uffe. Klarade du inte läsa hela tråden innan du kommenterade?

Du är bara en i raden av alla män här som inte klarar den enkla uppgiften att svara på frågor eller läsa svar. Vad gör ni ens här undrar jag? Och vad jobbar ni med till vardags där enkel kommunikation med andra människor inte behövs?
 
  • Haha
  • Gilla
jakobsbygge och 3 till
  • Laddar…
jakobsbygge
S SueCia skrev:
Ja, inga problem med det där.
Oki. Trodde inte ledaren fick synas utan det skulle vara isolering kvar hela vägen.
 
S
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Oki. Trodde inte ledaren fick synas utan det skulle vara isolering kvar hela vägen.
Tvärtom så ska det vara en liten bit ledarmaterial synligt så att man visuellt kan bekräfta att den är skalad ordentligt.

Att det blir lite mer avstånd som på ts bild uppstår även om man skalat ”perfekt” så fort man böjer trådarna. Så ser absolut inget problem där. :)
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
jakobsbygge
S SueCia skrev:
Tvärtom så ska det vara en liten bit ledarmaterial synligt så att man visuellt kan bekräfta att den är skalad ordentligt.

Att det blir lite mer avstånd som på ts bild uppstår även om man skalat ”perfekt” så fort man böjer trådarna. Så ser absolut inget problem där. :)
Tack för förklaringen
 
Mikael_L
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
får man lämna det som på bilden?
Nja, det är inte speciellt illa.
Visst hade det sett lite bättre ut med aningens mindre synlig koppar.
Men inget att höja ögonbrynen över.
Själv hade jag dock varit missnöjd och gjort om.

Det finns ju sååå mycket värre grejer i det där jobbet att börja med att slå ner på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Tvärtom så ska det vara en liten bit ledarmaterial synligt så att man visuellt kan bekräfta att den är skalad ordentligt.

Att det blir lite mer avstånd som på ts bild uppstår även om man skalat ”perfekt” så fort man böjer trådarna. Så ser absolut inget problem där. :)
Det kan vara OK att man ser lite koppar när man kikar underifrån, så mycket som på den där bilden ser dåligt ut. Inget proffs som varit framme.
Eller något väldigt slarvigt proffs
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan vara OK att man ser lite koppar när man kikar underifrån, så mycket som på den där bilden ser dåligt ut. Inget proffs som varit framme.
Eller något väldigt slarvigt proffs
Minst 9 av 10 centraler ser ut sådär eller värre. Hade inte gjort någon som helst värdering av elektrikern enbart baserat på det där lilla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Minst 9 av 10 centraler ser ut sådär eller värre. Hade inte gjort någon som helst värdering av elektrikern enbart baserat på det där lilla.
Ja jag håller väl med till den grad att det (tyvärr) rätt ofta ser ut sådär.
Men ärligt talat anser jag att koppar ska var nätt och jämt synlig, och det är inte fallet här.

Men jag skulle absolut inte gå i taket för detta, ta någon bild och posta i "värsta elkopplingen", för precis som du skriver, tyvärr ser det ganska ofta ut sådär.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag håller väl med till den grad att det (tyvärr) rätt ofta ser ut sådär.
Men ärligt talat anser jag att koppar ska var nätt och jämt synlig, och det är inte fallet här.

Men jag skulle absolut inte gå i taket för detta, ta någon bild och posta i "värsta elkopplingen", för precis som du skriver, tyvärr ser det ganska ofta ut sådär.
Fast de lösa skarvade ledningarna utanför centralen kan väl bara inte vara tillåtna? Trist att centralen inte var högre eller satt högre upp, känns som det löst problemet som nu känns väldigt svårt att lösa på ett bra sätt.

Jag hade varit grymt missnöjd och inte klarat att det inte skulle göras om...
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Fast de lösa skarvade ledningarna utanför centralen kan väl bara inte vara tillåtna? Trist att centralen inte var högre eller satt högre upp, känns som det löst problemet som nu känns väldigt svårt att lösa på ett bra sätt.

Jag hade varit grymt missnöjd och inte klarat att det inte skulle göras om...
Absolut, centralen i bild i början av tråden är rent kriminellt dåligt gjord.
Kriminellt i ordets egentliga betydelse, då det alltså helt enkelt inte är ett lagligt utförande.

Gör en anmälan till elsäkerhetsverket, hjälp till att få bort de värsta rötäggen ur branschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.