Byggahus.se
Mats-S Mats-S skrev:
Svara inte på okända nummer är den enkla regeln, punkt slut!
Är det något viktigt så lämnar uppringaren alltid ett meddelande, punkt slut!
”Banken” hade lämnat ett meddelande i den existerande tråden i hennes meddelandehistorik med banken. Så du hade också blivit lurad menar du? 😉
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Svara inte på okända nummer är den enkla regeln, punkt slut!
Är det något viktigt så lämnar uppringaren alltid ett meddelande, punkt slut!
Trams. Punkt slut.
 
  • Gilla
muppenx och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
L Lutte skrev:
Kommer resultera i mer överförmynderi(är det ens ett riktigt ord?) från bankerna, vilket gör att vi kommer få än mer problem med att hantera våra pengar och bankärenden.

Jag är av åsikten att är man så otroligt korkad att man går på dessa grejer får man fan stå sitt kast!

Ingen människa kan ha missat att dessa bedrägerier har skjutit i höjden, står ju i tidningen hela tiden och man får meddelanden på internetbanken om detta!

Så behövs inte mer kontroll mer att man kanske ska börja omyndighetsförklara folk i lite större utsträckning och dra in deras privilegier
Det beror helt på hur det görs.

Det är ingen naturlag som säger att säkerhet måste vara krångligt.
Det blir framförallt en konsekvens när säkerheten ska vara så billig som möjligt.

Man skulle kunna göra en liknelse med saker som tillverkas billigt utan kvalitetskontroll, så vissa exemplar får dålig passform.
Alternativt har man kvalitetskontroll och kasserar dåligt tillverkade exemplar, men det blir dyrare.

Det har på gott och ont aldrig varit så automatiserat att göra bankärenden samtidigt som bedrägeriernas omfattning ökat kraftigt.
All form av mjuka kontroller/rimlighetsbedömning som människor tidigare tillförde i processen har minskat eller upphört.

Detta leder på plussidan till mer intäkter för banken som kan sparka handläggare, men högre risk för alla kunder, men i synnerhet vissa grupper.

Om banken delar bedrägerikonsekvensen med kunden skulle de även jobba mer med att förbättra den en kundnära säkerheten.

Jag tycker förövrigt inte att offer ska stå sitt kast. Däremot borde förövarna letas upp och ställas till svars (vilket inte borde vara omöjligt givet hur kraftiga elektroniska spår alla pengatransaktioner lämnar).
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker förövrigt inte att offer ska stå sitt kast.
Hur klantig ska man då få vara men ändå vara trygg i att någon annan, typ du och jag, betalar?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker generellt att bankerna ska få stå för den större delen av den här typen av bedrägerier. Men jag kan inte låta bli att undra vad mer man ska behöva göra för att det ska klassas som särskilt klandervärt? Offret har ju gjort i princip alla fel man kan göra utan att någonstans reagera över att något inte står rätt till. Kan tycka att i just det här fallet så borde offret få stå för en större del av förlusten. Men jag kanske skulle tycka annorlunda om det var min mamma som drabbades, så jag kanske inte ska uttala mig så bombsäkert.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur klantig ska man då få vara men ändå vara trygg i att någon annan, typ du och jag, betalar?
Eller banken och dess aktieägare menar du väl?
 
  • Gilla
Anders Andersson1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Eller banken och dess aktieägare menar du väl?
Jag äger bankaktier och väldigt många med mig, åtminstone indirekt via fonder.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag äger bankaktier och väldigt många med mig, åtminstone indirekt via fonder.
Jag har Nordea och övriga förmodligen indirekt. Men tror jag kan avstå de promillen som detta kan handla om.
 
K Kane skrev:
Men tror jag kan avstå de promillen som detta kan handla om.
Det kan nog jag med men frågan kvarstår. Får man vara hur klantig som helst och lita på att andra betalar?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Hur klantig ska man då få vara men ändå vara trygg i att någon annan, typ du och jag, betalar?
Jag lyssnade på en kvinna på radion som blivit utsatt. Bedragarna höll henne i luren i 2h innan allt var klart och kontot tömt.

Jag tycker att man gör det lite för lätt för sig att avfärda alla offer som klantiga. Man behöver förstå att förrövarna är skickliga på att manipulera månniskor och att skyddsbarriären successivt monteras ner mha panik.

Slutligen kan man ju fundera över hur svårt det egentligen är att spåra pengarna, när varenda transaktion loggas elektroniskt och banken har 100% koll på ägaren av varenda konto.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag lyssnade på en kvinna på radion som blivit utsatt. Bedragarna höll henne i luren i 2h innan allt var klart och kontot tömt.

Jag tycker att man gör det lite för lätt för sig att avfärda alla offer som klantiga. Man behöver förstå att förrövarna är skickliga på att manipulera månniskor och att skyddsbarriären successivt monteras ner mha panik.

Slutligen kan man ju fundera över hur svårt det egentligen är att spåra pengarna, när varenda transaktion loggas elektroniskt och banken har 100% koll på ägaren av varenda konto.
Nu finns ju nivån särskilt klandervärt i lagen. Vad anser du krävs för att man ska bedömas vara särskilt klandervärd? Att man själv letar upp bedragare på eget bevåg och ger dem tillgång till pengarna? Eller ska det aldrig gå att vara särskilt klandervärd tycker du?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Får man vara hur klantig som helst och lita på att andra betalar?
Nej, helst inte. Tyvärr är ju bedragarna skickliga så helt vattentätt lär väl det aldrig kanske kunna bli.
Jag uppskattar verkligen mobilt bankid (och Swish) så hoppas det kan finnas kvar framöver.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bedragarna höll henne i luren i 2h
Höll henne??? Hade de börjat samtalet med att stänga av hennes fria vilja?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
när varenda transaktion loggas elektroniskt och banken har 100% koll på ägaren av varenda konto.
Intressant fråga? Kan banksekretess försvåra spårbarheten? Hur enkelt är det om pengarna skickas utomlands? Jag har ingen aning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant fråga? Kan banksekretess försvåra spårbarheten? Hur enkelt är det om pengarna skickas utomlands? Jag har ingen aning.
De använder garanterat andra offers konton eller målvakter och skickar via flera konton sen utomlands vilket gör det svårt att spåra (men oftast inte helt omöjligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.