Byggahus.se
T
Någon som har erfarenhet av Nimly Touch Pro?

Har varit inne på att köpa Yale doorman L3. Men har blivit lite avskräckt då många anser att det varit en rätt komplicerad installation.

Googlade lite och såg att Nimly Touch Pro kunde vara ett alternativ. Många bra funktioner och ska tydligen vara simpel att installera.

Priset på dem är ganska likvärdigt om man vill ha app och fjärrstyrning, vilket jag vill ha.

Era erfarenheter av Nimly och Yale doorman?





Nimly Touch Pro digitalt lås med kodtangentbord och dörrhandtag på vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yale Doorman L3 smartlås med tangentbord och certifieringslogotyper, bredvid mobilappikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ingen som har erfarenhet av Nimly och Doorman?
 
B
har installerat ett doorman l3 och upplevde det inte svårare än en ikea möbel. Dock hade jag en bra karm att arbeta med vilket nog underlättade en hel del. Ingen erfarenhet av nimly.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Walle85
Har installerat bägge, tycker inte att den ena var mer komplicerad än den andra. Ska dock tillägga att dörrarna har inte varit äldre än 5 år, så har ju varit enligt den standard som dessa lås är byggda för.

Det jag upplever som nackdel med Yale Doorman L3 som fick mig att testa Nimly var att integrationen sett till det smarta hemmet (Home Assistant/Homey) verkade bättre på Nimly. Har dock som många andra haft strul med deras zigbee modul som tappar uppkopplingen. Så inte perfekt, men de jobbar på det och har skickat ut nya moduler till folk som haft detta problem. Går att läsa mer om i Nimly tråden.
Yale Doorman L3 är enligt mig bättre för den som klarar sig med endast en app utan behov av integration, funkade felfritt både med kod och tagg och var lätt att lägga in temporära koder för hantverkare etc.
Nimly har fingeravtryck som jag tycker funkar bra (även på vintern) samt är lite mindre och stilrenare. Det jag saknar på Nimly är tydlig status på det fysiska låset på insidan sett till om det är låst eller ej samt appen/gateway har en del att önska kontra Yale.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
B
Nimly stödjer inga smartintegrationer för vanliga människor, Apple, Google etc.
 
Har också installerat båda. Yale tog kanske 3 timmar innan man fatta hur allt skulle sitta, Nimly typ 30 min. Men det är det minsta du ska fundera över då läster kommer sitta på sin plats ett antal år. Jag har Nimly touch pro och touchen funkar helt okej, ibland får man rikta tummen 5 gånger innan den låser upp och då är det irriterande.
Nackdel nimly: touch funkar inte 100%, har du inte automatisk låsning måste du ta med touch tummen eller slå hela koden, finns inget vred på insidan för låsning utan där kan man trycka #. Dock ser man inte jätte bra om dörren är låst eller inte
Fördel: liten och snygg, lite inte jätte högt när man stänger/öppnar dörren som yale gör

Fördel yale: vred på insidan för låsning. Automatisk låsning med bluetooth om du har den uppkopplad, tryck * för låsning när du lämnar hemmet

Nackdel yale: väldigt stort lås.

Jag kommer flytta min Nimly till garagedörren och köpa en yale till ytterdörren
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Walle85
Z Niklas Zetterman skrev:
Dock ser man inte jätte bra om dörren är låst eller inte
Nyfiken, hur ser du om dörren är låst eller inte från insidan? Jag har inte kommit på något sätt att se det utom i telefonen (förutsatt att man har zigbee modulen).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Nyfiken, hur ser du om dörren är låst eller inte från insidan? Jag har inte kommit på något sätt att se det utom i telefonen (förutsatt att man har zigbee modulen).
Jag har automatisk lås på. Tydligen ska det blinka lite rött var 5e sekund typ. Annars vet jag inte. Lite nackdel med Nimly tycker jag. Samma utsidan hade det varit lämpligare att snabbt kunna låsa på * istället för att slå koden. Jag har inte gateway till denna. Men hade varit så enkelt att dörren låser upp sig i samband med att man kommer i närheten med telefonen som yale har
 
engs
Har bara erfarenhet av Nimly Touch Pro. Anledning till jag valde den var fingeravtrycksöppning. Främst för barnens skull. Slipper problem med borttappade nycklar/taggar eller att de glömmer hemma så de inte kommer in. Mobiler har de inte heller, än.

Även risken med koder kommer på vift, exempelvis om kompis till barnet ser vilken kod det är, kompisen berättar för någon som berättar för en tredje osv till det når någon som man inte vill ha koden till ens hem. Liten risk härute men känns ändå bättre med fingeravtryck.

Det med indikering om låset är låst eller ej har jag tänkt på också som en nackdel. Har autolås men springer man genom dörren ofta på sommaren vill man kanske avaktivera autolåset och ha öppet. Men lätt man glömmer av det och lämnar öppet om man drar iväg på något. Då man numera är så van vid att bara stänga så det låses automatiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zetnw
  • Laddar…
Walle85
Jag ska försöka sätta upp någon liten LED i närheten av dörren och koppla den till ett flow i Homey som triggas på låsstatus. Så får den lysa grönt/rött baserat på om olåst eller inte.
Går sannolikt att lösa "*" problematiken för att låsa med endast ett knapptryck på liknande sätt. Sätta upp ett flöde som triggar på en trådlös brytare som man fäster på fasaden bredvid dörren.
 
Hej,
ni som har Nimly Pro Touch: Behöver gateway-modulen alltid vara inkopplad med Ethernet? Jag har ingen Ethernet nära ytterdörren och kommer inte ha det heller.

Står och velar mellan Yale Doorman LS3 och Nimly Pro Touch med modul och gateway.
 
Walle85
M matnor skrev:
Hej,
ni som har Nimly Pro Touch: Behöver gateway-modulen alltid vara inkopplad med Ethernet? Jag har ingen Ethernet nära ytterdörren och kommer inte ha det heller.

Står och velar mellan Yale Doorman LS3 och Nimly Pro Touch med modul och gateway.
Se svar här, länk
 
T Tovin skrev:
Någon som har erfarenhet av Nimly Touch Pro?

Har varit inne på att köpa Yale doorman L3. Men har blivit lite avskräckt då många anser att det varit en rätt komplicerad installation.

Googlade lite och såg att Nimly Touch Pro kunde vara ett alternativ. Många bra funktioner och ska tydligen vara simpel att installera.

Priset på dem är ganska likvärdigt om man vill ha app och fjärrstyrning, vilket jag vill ha.

Era erfarenheter av Nimly och Yale doorman?





[bild][bild]
Har erfarenhet av båda.

Nimly touch pro på ett ställe och yale ls3 på ett annat.

Med facit i hand så skulle jag aldrig köpt Nimly.

Nimly är som flera andra skrivit krångligt med att låsa, låsa upp, lås status.

Samt att handtaget på nimly skruvas på plats av dig, det blir aldrig bra.

Låset tål inte varmsol på displayen, då börjar det blinka.

Låset är billigare än yale....och man får vad man betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.