Byggahus.se
Har skickat en order på Makita LXT202 batteri skruvdragarkit, behöver en omvandlare 230-110V. Vilka har ni som köpt liknande maskiner använt och som fungerar bra?

Finns några på Clasohlson : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42448825

Går de att använda och vilken storlek ska man ha. Classe finns i närheten så bra om de går att använda.

Sedan, är det någon som köpt sladdmaskiner från USA och använt dem med 230-110V omvandlare?
 
Jag kör mina importerade Makitaladdare med en 300W trafo från Hobbex.
http://www.hobbex.se/p/pid,1572/t/product.html
En kompis testade även deras mindre modell på 100W men den överlevde inte speciellt många laddningar.

Sladdmaskiner kräver en betydligt större trafo, dessa blir både dyra och tunga så det är nog ingen bra ide.
 
Så länge du använder en riktig trao och inte en elektronisk så är det inga problem. Mina DeWalt laddare drar 1A och jag kör ett helt gäng på en 500 W trafo.
 
Ok, angående sladdmaskiner vet jag de drar mycket mer kraft och man behöver stora transformatorer. Dock är ju verktygen ganska mycket billgare och det kan finnas anledning till import och investering i stora transformatorer.

Nu är batteridrivet det som är mest intressant ändå, det finns ju 220V laddare att köpa för ca. tusingen. Antar att det inte finns något som skiljer dem åt 110V och 220V så kanske lika bra köpa en riktig 220V laddare till importverktygen för batterierna är väl ändå samma?
 
Själv har jag inga ambitioner att köpa andra 110V-grejer än de Makita-grejer jag nyss köpte, valde då att köpa det kittet som hade lilla laddaren som bara behöver 100W input. Mest för att dragaren i det kittet var lite smidigare än i dom kitten med den lite snabbare laddaren, men att klara sig på lill-konverter var trevligt, min går ner i Makita-lådan tillsammans med dragarna och laddaren med minimal modifikation av lådan.
 
Många laddare klarar både 110v och 230v. Kolla innan du köper
Bengt
 
Jag har köpt ett antal Makita prylar från USA och fick köpa en biffig trafo. Funkar kalas fast jag köpte främst saker som hör hemma i ett snickeri och inte skall ut på vift. Fast vill jag släpa med trafon, som hänt ibland, så går det också. Visst, den väger 17kg men så ofta behöver jag inte dra på den.

Skulle aldrig falla mig in att exv köpa en vinkelslip som till sin natur tas med upp på taket och vem vet var... och det gör jag inte just för att slippa släpa konstant på klumpen.
 
Elfa har trafos i olika storlekar. Jag har provat att handla av maxtools.com och det funkade bra, billigt dessutom.
 
Den från kjell o co samt classe i sjön fungerar hjälpligt till makita, eftersom makitas laddare är på 230 W. den klarar att driva laddaren till 1,5 batterier sen dör den av värmeslag.
 
Det verka vara en smidig lösning. Någon som har testat? :rolleyes:
 
frohike skrev:
Den från kjell o co samt classe i sjön fungerar hjälpligt till makita, eftersom makitas laddare är på 230 W. den klarar att driva laddaren till 1,5 batterier sen dör den av värmeslag.
Det kan jag skriva under på, min säckade efter 8 minuter. Men 300wattaren på teknikmagasinet funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.