Byggahus.se
Filjan
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
 
  • Gilla
Kent Axelsson och 3 till
  • Laddar…
Ja detta blir ju ett problem såklart........alla köp belastar ju en ekonomiskt ända tills de är sålda.....banker är ju väldigt försiktiga idag.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Filjan
S Stefan1972 skrev:
Ja detta blir ju ett problem såklart........alla köp belastar ju en ekonomiskt ända tills de är sålda.....banker är ju väldigt försiktiga idag.
Tack Stefan. Men problemet är jag har sålt de båda två och inte en enda bostad som står på mig, så hur kan de neka ändå?
 
En bank kan neka vilka kunder de vill..........varför kan man ju alltid sia om. Köpen går säkert in i registren fort men försäljningen kanske inte gör det. Kanske blir det bättre om du kan visa kontrakt på försäljningen ? Annars kanske de helt sonika tror att du tvättar pengar........
 
  • Gilla
Solvide och 17 till
  • Laddar…
Tror Stefan har rätt. Du har triggat deras system om pengatvätt eller liknande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 30 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar.
Filjan Filjan skrev:
och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde.
Betyder inte kontanttillträde att hela köpesumman betalas kontant? Men du skall låna på bostaden?
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Filjan
Jo det betyder att man betalar hela belopp med kontant alltså bank överföring. Men jag skrev att först sökte jag bolån sedan när de nekade så ville jag göra kontanttillträde eftersom jag är tvungen till det.
 
  • Gilla
Ankish
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Jo det betyder att man betalar hela belopp med kontant alltså bank överföring. Men jag skrev att först sökte jag bolån sedan när de nekade så ville jag göra kontanttillträde eftersom jag är tvungen till det.
Ta fram kopior på köpeavtal och kvitton på allt och visa banken så ska det nog går bra.
Ta hjälp av mäklaren om du inte redan gjort det.
 
  • Gilla
Solvide och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kolla andra banker.
 
  • Gilla
  • Älska
Mats och 2 till
  • Laddar…
Filjan
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta fram kopior på köpeavtal och kvitton på allt och visa banken så ska det nog går bra.
Ta hjälp av mäklaren om du inte redan gjort det.
Jag har tagit fram kopier, kontoutdrag, köpe och försäljning avtal, allt från punkt till punkt men banken säger nej vill hjälper inte dig och förklarar inte heller anledningen. De vill inte ens boka möte utan säger "vi som bank har rätt och neka"
 
  • Gilla
Saltell
  • Laddar…
Filjan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla andra banker.
Kollat med andra banker, exempelvis sbab, skandia pch handelsbank. De säger att du har hela historiken på din vardagliga bank så det är de som bör ge dig förklaringen och hos oss måste du först bli medlem sedan kan vi kolla igenom. För att bli medlem så tar det ca 3 månader enligt de
 
  • Wow
  • Gilla
Lynn Wigardt och 5 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Kollat med andra banker, exempelvis sbab, skandia pch handelsbank. De säger att du har hela historiken på din vardagliga bank så det är de som bör ge dig förklaringen och hos oss måste du först bli medlem sedan kan vi kolla igenom. För att bli medlem så tar det ca 3 månader enligt de
Vilken är din bank idag?
 
  • Haha
  • Gilla
steask och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om jag riktigt förstår problemet.

Men är det så att du har köpt och sålt två tidigare bostäder, och det där kommit in pengar som inte är fullt spårbara? Det tror jag kan vara ett problem.

Om du ex. har köpt en bostadsrätt för pengar som inte har passerat din vanliga bank, så ser de att du har haft ett penningflöde som de inte förstår var det kommer ifrån. Potentiellt penningtvätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Filjan
K Kane skrev:
Vilken är din bank idag?
Swedbank. Jävlorna har inte ens bra bemötande.
 
  • Gilla
total och 3 till
  • Laddar…
Filjan
H hempularen skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår problemet.

Men är det så att du har köpt och sålt två tidigare bostäder, och det där kommit in pengar som inte är fullt spårbara? Det tror jag kan vara ett problem.

Om du ex. har köpt en bostadsrätt för pengar som inte har passerat din vanliga bank, så ser de att du har haft ett penningflöde som de inte förstår var det kommer ifrån. Potentiellt penningtvätt.
Första köpet var bolån sedan när jag sparande mera så gjorde jag "lösa lånet". Då när jag sålde den så tjänade jag ca 150 tusen och sedan köpte jag den andra bostad, när jag sålde den så tjänade jag 100 tusen där. Så 250 plus min sparade är det beloppet som den nya lägenheten kostar. Pengarna har passerat den vanliga banken hela tiden.
 
  • Gilla
pontus7111 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.