Byggahus.se
Jag har är oxå grymt känslig för vissa dofter men har gått på nit några gånger då det verkar finnas någon typ av parfym/deo/rakvatten som jag tolkar som mögel gissar jag. Men jag har kommenterat det som att frågat om det råkar ha hamnat något i en soptunna eller liknande som har glömts bort. Och då har det gått bra utan att trampa någon på tår.
Att fundera på ev problem personen i fråga skulle hamna i ekonomiska eller psykiska problem på grund av de får info om att du som person ibland känner dofter som påminner dig om möggel skulle jag släppa.
Så lägg upp det rätt. Finns ju ingen anledning att ta det personligt tycker jag. Men för det behöver man ju inte peka ut någon.
Jag har ett antal gånger fått gå fram och släcka div doftljus då jag ofta får huvudvärk av den typer av lukt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Till exempel något i denna stilen hade jag nog lagt fram det.

Vi hade problem med mögel i mitt barndomshem.
Jag luktade det, men många andra märkte inte det.
Dina kläder luktar mögel, precis som våra gjorde. Om du har luktat det eller vet om det så tror jag det kan vara värt att kolla upp om ni har mögel någonstans i huset.
Hos oss var det i tvättstugan, så när blöt tvätt hängde och torkade tog den till sig mögellukten.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen. Vi deltar i webbinarium som diskuteras efteråt. Övrig tid umgås vi inte eller har kontakt på annat sätt.
▪️Förra veckan kände jag en mögellukt i rummet, men kunde inte lokalisera vart den kom ifrån. Jag är väldigt känslig för just mögellukt och känner nästan alltid när denna lukt förekommer.
▪️Idag träffades vi i gruppen igen och då märkte jag lukten direkt en speciell person kom in i rummet. Det luktade väldigt starkt, t o m så starkt att jag fick huvudvärk och måste lämna mötet.
▪️Antar att personen har problem med mögel i sitt hus och att denna lukt förstärkts av att man kanske byter till andra kläder nu, när det blir varmare utomhus; sommargarderoben kommer fram. Personen är rökare och klagar ofta över att hela hens familj lider av hälsoproblem och alla har även olika bokstavskombinationer (adhd osv…)

▪️Nu till min fråga; finns det något bra sätt att göra personen medveten om mögellukten? Jag vill inte såra hen, men samtidigt lider jag av att veta, att hen bor i ett sjukt hus. Ska jag bara vara tyst ? Vara ”typiskt” svensk? Fega?

▪️Tidigare i mitt liv, för många år sedan, blev vi hembjudna till en familj som hade barnen på samma dagis som våra barn var. De hade just köpt ett nytt hus, som hade några år på nacken. Direkt när de öppnade dörren slog mögellukten emot mig/oss och jag tittade hjälplöst på min sambo. Han kände det jag kände. När vi väl kommit hem diskuterade vi saken, men kom inte fram till någon ”lösning”. Vi kände ett ”ansvar” att säga något. Eftersom huset var nyinköpt, hade de kanske kunnat få rättelse eller avdrag på köpeskillingen.
▪️Framförallt var vi oroliga för familjens hälsa. De klagade ofta över förkylningar som aldrig gick över. Att de ofta svar snoriga osv. Vi fegade ur och sa ingenting. Vi avvaktade. Fegt, ja, jag vet. Hade de varit nära vänner eller släkt, hade vi agerat. Nu var vi tysta och fegade ur. Efter endast ett halvår, ”löste” det sig själv. Familjen bestämde sig för att separera och de sålde huset. Usch, jag skäms att jag inte sa något då.

▪️NU är jag där igen; vad ska jag göra och hur ska jag göra? Funderade på om jag skulle skicka ett meddelande ”anonymt” men det skulle kanske göra saken värre. ”Vem spionerar på oss?” Denna stackars person verkar ha ett helvete på flera plan med sjukdomar, arbetslöshet, sjuka barn, dålig relation ill sin partner, dålig ekonomi som troligen gör att de inte ens kan flytta eller åtgärda huset.
▪️Vill inte att personen skjuter budbäraren (mig). Vill faktiskt bara hjälpa. Funderar också över om detta med mögellukten är något som ligger personen i fatet, när hen är på t ex anställningsintervjuer. Finns säkert fler som känner lukten och som reagerar. Just lukter är så svårt. Vare sig det sitter i möblerna, kläderna, från kroppen, från munnen.

▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
”Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen.”

Föreslå att ni ska diskutera förekomst av mögel i våra hus.
 
  • Gilla
LaLa_84 och 6 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen. Vi deltar i webbinarium som diskuteras efteråt. Övrig tid umgås vi inte eller har kontakt på annat sätt.
▪️Förra veckan kände jag en mögellukt i rummet, men kunde inte lokalisera vart den kom ifrån. Jag är väldigt känslig för just mögellukt och känner nästan alltid när denna lukt förekommer.
▪️Idag träffades vi i gruppen igen och då märkte jag lukten direkt en speciell person kom in i rummet. Det luktade väldigt starkt, t o m så starkt att jag fick huvudvärk och måste lämna mötet.
▪️Antar att personen har problem med mögel i sitt hus och att denna lukt förstärkts av att man kanske byter till andra kläder nu, när det blir varmare utomhus; sommargarderoben kommer fram. Personen är rökare och klagar ofta över att hela hens familj lider av hälsoproblem och alla har även olika bokstavskombinationer (adhd osv…)

▪️Nu till min fråga; finns det något bra sätt att göra personen medveten om mögellukten? Jag vill inte såra hen, men samtidigt lider jag av att veta, att hen bor i ett sjukt hus. Ska jag bara vara tyst ? Vara ”typiskt” svensk? Fega?

▪️Tidigare i mitt liv, för många år sedan, blev vi hembjudna till en familj som hade barnen på samma dagis som våra barn var. De hade just köpt ett nytt hus, som hade några år på nacken. Direkt när de öppnade dörren slog mögellukten emot mig/oss och jag tittade hjälplöst på min sambo. Han kände det jag kände. När vi väl kommit hem diskuterade vi saken, men kom inte fram till någon ”lösning”. Vi kände ett ”ansvar” att säga något. Eftersom huset var nyinköpt, hade de kanske kunnat få rättelse eller avdrag på köpeskillingen.
▪️Framförallt var vi oroliga för familjens hälsa. De klagade ofta över förkylningar som aldrig gick över. Att de ofta svar snoriga osv. Vi fegade ur och sa ingenting. Vi avvaktade. Fegt, ja, jag vet. Hade de varit nära vänner eller släkt, hade vi agerat. Nu var vi tysta och fegade ur. Efter endast ett halvår, ”löste” det sig själv. Familjen bestämde sig för att separera och de sålde huset. Usch, jag skäms att jag inte sa något då.

▪️NU är jag där igen; vad ska jag göra och hur ska jag göra? Funderade på om jag skulle skicka ett meddelande ”anonymt” men det skulle kanske göra saken värre. ”Vem spionerar på oss?” Denna stackars person verkar ha ett helvete på flera plan med sjukdomar, arbetslöshet, sjuka barn, dålig relation ill sin partner, dålig ekonomi som troligen gör att de inte ens kan flytta eller åtgärda huset.
▪️Vill inte att personen skjuter budbäraren (mig). Vill faktiskt bara hjälpa. Funderar också över om detta med mögellukten är något som ligger personen i fatet, när hen är på t ex anställningsintervjuer. Finns säkert fler som känner lukten och som reagerar. Just lukter är så svårt. Vare sig det sitter i möblerna, kläderna, från kroppen, från munnen.

▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
Bara att vara ärlig.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Jag var på Kastrup flygplats i veckan, satt en längre tid och jobbade på en bra plats jag hittat i loungen, då det dök upp ett äldre par och slog sig ned tätt intill. De luktade så mycket mögel att jag var tvungen att flytta mig därifrån...😟...och jag tror INTE att de ö h t var medvetna om det....och nej, jag valde att inte ta upp det med dem...
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J
S sepani skrev:
Jag var på Kastrup flygplats i veckan, satt en längre tid och jobbade på en bra plats jag hittat i loungen, då det dök upp ett äldre par och slog sig ned tätt intill. De luktade så mycket mögel att jag var tvungen att flytta mig därifrån...😟...och jag tror INTE att de ö h t var medvetna om det....och nej, jag valde att inte ta upp det med dem...
Kunde du inte frågat om de var medlemmar i ts webbinarium? Då hade ju problemet varit löst nu.
 
  • Haha
sepani
  • Laddar…
Kan det eventuellt vara lukt från tryckimpregnerad syll? Kan tycka att lukten är snarlik. Har du någon känsla för när deras hus kan vara byggt?
 
  • Gilla
  • Älska
Inger Lindholm och 3 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen. Vi deltar i webbinarium som diskuteras efteråt. Övrig tid umgås vi inte eller har kontakt på annat sätt.
▪️Förra veckan kände jag en mögellukt i rummet, men kunde inte lokalisera vart den kom ifrån. Jag är väldigt känslig för just mögellukt och känner nästan alltid när denna lukt förekommer.
▪️Idag träffades vi i gruppen igen och då märkte jag lukten direkt en speciell person kom in i rummet. Det luktade väldigt starkt, t o m så starkt att jag fick huvudvärk och måste lämna mötet.
▪️Antar att personen har problem med mögel i sitt hus och att denna lukt förstärkts av att man kanske byter till andra kläder nu, när det blir varmare utomhus; sommargarderoben kommer fram. Personen är rökare och klagar ofta över att hela hens familj lider av hälsoproblem och alla har även olika bokstavskombinationer (adhd osv…)

▪️Nu till min fråga; finns det något bra sätt att göra personen medveten om mögellukten? Jag vill inte såra hen, men samtidigt lider jag av att veta, att hen bor i ett sjukt hus. Ska jag bara vara tyst ? Vara ”typiskt” svensk? Fega?

▪️Tidigare i mitt liv, för många år sedan, blev vi hembjudna till en familj som hade barnen på samma dagis som våra barn var. De hade just köpt ett nytt hus, som hade några år på nacken. Direkt när de öppnade dörren slog mögellukten emot mig/oss och jag tittade hjälplöst på min sambo. Han kände det jag kände. När vi väl kommit hem diskuterade vi saken, men kom inte fram till någon ”lösning”. Vi kände ett ”ansvar” att säga något. Eftersom huset var nyinköpt, hade de kanske kunnat få rättelse eller avdrag på köpeskillingen.
▪️Framförallt var vi oroliga för familjens hälsa. De klagade ofta över förkylningar som aldrig gick över. Att de ofta svar snoriga osv. Vi fegade ur och sa ingenting. Vi avvaktade. Fegt, ja, jag vet. Hade de varit nära vänner eller släkt, hade vi agerat. Nu var vi tysta och fegade ur. Efter endast ett halvår, ”löste” det sig själv. Familjen bestämde sig för att separera och de sålde huset. Usch, jag skäms att jag inte sa något då.

▪️NU är jag där igen; vad ska jag göra och hur ska jag göra? Funderade på om jag skulle skicka ett meddelande ”anonymt” men det skulle kanske göra saken värre. ”Vem spionerar på oss?” Denna stackars person verkar ha ett helvete på flera plan med sjukdomar, arbetslöshet, sjuka barn, dålig relation ill sin partner, dålig ekonomi som troligen gör att de inte ens kan flytta eller åtgärda huset.
▪️Vill inte att personen skjuter budbäraren (mig). Vill faktiskt bara hjälpa. Funderar också över om detta med mögellukten är något som ligger personen i fatet, när hen är på t ex anställningsintervjuer. Finns säkert fler som känner lukten och som reagerar. Just lukter är så svårt. Vare sig det sitter i möblerna, kläderna, från kroppen, från munnen.

▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
Hade en kollega på jobbet där vi kände lukt. Tog det rakt på och hon blev mycket tacksam. Syllbyte på huset, sedan var det fixat! Ingen mer lukt, och glad kollega för att någon vågade berätta.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 9 till
  • Laddar…
Det är nog lukt från fuktskadade syllar du känner. Typiskt för hus från 70-talet där impregneringsmedlet som användes på den tiden ihop med betonplatta utan isolering där fukten går rakt upp i bärande konstruktioner. Enligt en bekant som jobbar inom området så behöver man lägga näsan intill det mögelskadade för att känna den lukten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För många år sedan besökte jag ofta folk i sina hem och monterade möbler. Då hände det ofta att jag kände tydlig mögellukt, speciellt i sutterränghus. Tvekade aldrig att berätta detta och blev alltid bemött med tacksamhet. Mitt råd är att vara saklig och tydlig och inte linda in med rädsla för att såra. Lycka till!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
Impregnerat bjälklagvirke och trossbotten av eternit ihop gav liknade lukt och det utan inverkan av fukt. LB-hus gav råd om åtgärd genom fläkt ventilera ut luft ur torpargrunden. Befintliga ventiler i grund stängs/ sätts igen och tilluft hämtas genom golv. Har nu tillämpat denna metod i mer 15 år med gott resultat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Taxichauffören sade till mej att denne direkt på lukten kunde säga om personen som beställt bilen bodde i ett mögelhus. Där jag bor finns ett otal hus med torpargrund.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag håller verkligen med om att man ska berätta sånt här.

Även om det är ett jobbigt beslut är det bättre veta det.

Tänk också på alla som tänker så varje gång de träffar denne person.

Det är ju faktiskt en hälsofråga, de kan bli allvarligt sjuka utan att veta om det.

Skillnad om man tex vet att grannen smygröker eller är otrogen. Känner man dem inte väl så är det en personlig grej.

Detta är ju mer som en läkare ser någon som har en allvarlig sjukdom, då är det bästa att råda att gå till en läkare att kolla. Inte bara skita i det.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.