Byggahus.se
Hmm, verkar som om detta kommer att skapa lite huvudvärk med andra ord...
 
Om den som gör OVKn börjar hos dig och löser så att det blir grundflöde i din kanal utan köksfläkten monterad så kan man genomföra resten av kontrollen utan problem.
Kan du även visa att du kommer montera en ny kåpa av rätt sort så skall det inte va några problem.
 
KnockOnWood skrev:
Alla ni som strängt påpekat "att det handlar om en BRF" har väl troligen rätt.

Men i min värld kan en bostadsrätt vara allt från några få radhus över en grupp parhus till ett tiovåningshus med 75 lägenheter.
Det är svårt att täcka in alla varianterna när vi inte vet mer än som här beskrivits.

Jag utgick från att TS skrev om "köksfläkt", inte ventil.
Så det bästa är nog att TS hör sig för med någon i föreningens styrelse alt. en "fastighetsskötare" om vad som gäller.
Eftersom TS skriver följande
Bertil P skrev:
Min fundering är, snart är det dags för OVK för bostadsrättslägenhet och vi har ett centralt styrd system för ventilation systemet i lägenheterna.
...
Gamla fläkten var av typen med spjäll för övrigt och det hänger en flexibel slang i köket där fläkten skall monteras i nuläget.
i sitt första inlägg så kan man anta att den centrala fläkten inte bara försörjer TS lägenhet och att köksutsuget ingår i den ordinarie ventillationen.
 
FrittDrag_II skrev:
Om den som gör OVKn börjar hos dig och löser så att det blir grundflöde i din kanal utan köksfläkten monterad så kan man genomföra resten av kontrollen utan problem.
Kan du även visa att du kommer montera en ny kåpa av rätt sort så skall det inte va några problem.
En OVK enligt boken kommer inte släppa igenom detta. Utan spiskåpa/don Spiskåpan har i sitt stängda ett grundflöde som ska kontrolleras. Utan spiskåpa hur har ni tänkt er att den kontrollen ska ske? Givetvis finns det ju individuella besiktningsmän men vi börjar närma oss liknelsen att åka till bilbesiktning och peka på en viss dragkroken i katalogen (fast dragkrok) och säga "var snäll nu med att godkänna denna, jag lovar att montera den rätt sen". Skulle detta gå igenom?

Har TS tur kan jag tänka mig det kan gå igenom med en förmaning att skaffa spiskåpa och justera grundflödet enligt ett visst värde men då har den som gjort OVK tagit rätt stora avsteg.
 
Tack för all input gott folk!
Jag får be sonen att fixa detta med en ny fläkt om han nu lyckas hitta en i butik innan imorgon innan OVK kommer att utföras så slipper jag massa huvudvärk pga detta elände.
Varför skall det vara så lätt alla ggr :)
 
Jag hade inte godkänt det. Fram tills dess att rätt kåpa sitter monterad är det ett underkänt system.

Sen finns det grader i helvetet med ,och andra aspekter om vad systemet är projekterat till.
Men om förutsättningarna är att det ska vara en kåpa med grundflöde med möjlighet till forcering.
Och inget finns av det, då är det ett ej godtagbart system.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.