Byggahus.se
Hej!
Vi har köpt ett hus där ett rum har träpaneler. De är målade och vi gillar inte färgen. Hela väggarna är alltså panel. Vi tänkte tapetsera men det blir svårt i och med panelerna, det bör vara lättare att måla med en färg vi gillar. Min sambo vill använda linoljefärg men hur går vi tillväga?
Vad behöver vi göra som förarbete?
Slipa väggarna?
Måla med någon grundfärg?
Har hört att det är avgörande vilken färg som sitter på väggen nu men hur vet jag det? Ta med färgprov till en färgbutik, men jag har ingen gammal färg kvar och kan ju inte såga loss en bit av väggen så hur gör man?

Hur gör man med linoljefärg? Är den blandad så man bara målar med den? Har läst om att man kan späda ut den med vatten osv... verkar lite krångligt, måste man göra det?

Fråga 2: I taket i några av rummen är det också träpaneler. De är träfärgade men det syns att man målat dem med någon slags bättringsfärg som gjort de ljusare, lite åt det vita hållet men träet syns igenom tydligt. Någon som vet vad det kallas som man målat med på träet?

Vi vill måla taket också, tips på hur vi går tillväga med det tas tacksamt emot.

Fråga 3: Duschrummet har trätak. Kan jag olja taket eller göra något annat för att ge det ett skydd mot fukt, så det håller längre? Vad kan jag använda? Här vill jag ha kvar träfärgen och inte måla taket i någon annan färg.
 
En närbild på en vitmålad trädörr med synliga skarvar och några små märken eller skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träpaneltak, vita kakelplattor, taklampa, hörn där vägg möter tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade till bilder på väggen och det tak som är målat med något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.