Byggahus.se
Jag håller på att smarta till mitt hem för att iaf känna att man gör något för att hantera elpriserna. Fram tills det blir kallt på riktigt kommer vi bara köra vår LLVP (enda uppvärmningen) några timmar på natten. Spelar det någon roll för verkningsgraden om man sätter termostaten på max en kort tid jämfört med att låta den nå måltemperaturen långsammare?
 
Verkningsgraden på luftvärmepumpen blir klart lägre om den går på max jämfört med på del-last. På natten är det dessutom oftast något kallare ute vilket minskar verkningsgraden. El-priset bör alltså vara rejält mycket billigare på natten för att det ska löna sig.
 
Håller med @Josth
Det skiljer lätt en 20-50% i verkningsgrad, beroende på modell & temperaturskillnad ute mellan dag/natt.
Till detta ska du då lägga lägre verkningsgrad pga max temp på maskinen mot att köra måltemp.
Så de dagar det skiljer 100% eller mellan natt & dag på elpriset kan det nog fungera att styra LLVPn
Men det är ju inte alla dagar, så bygger du en automatisering för det hela så kan det nog fungera,
Men om du manuellt ska kolla av och sätta vilka dagar det blir ... frågan är om det inte blir för jobbigt i längden.

Dock en annan sak du bör tänka på är upplevd temperatur.
Det är lättare för de flesta människor att hantera en jämn temperatur över dygnet innomhus än med stora variationer.
Visst det går, men har du familj så blir det lätt slitningar inom familjen pga temperatur variationerna.
 
Fint, tack! Det är egentligen mest för att det inte skall kännas ruggit när man går upp. Som det ser ut nu så blir det 22 grader här utan uppvärmning under dagen. Vi gillar att ha det kring 18 så vi får öppna fönstren på eftermiddagarna.

Styrningen ska ske efter elpris, måste bara lära mig Home Assistant först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.