Byggahus.se
Hej,

Jag tycker vi får ut alldeles för låg temperatur pä vattnet på elementen och har nu kommit till vägs ände i felsökning. Alla element är luftade, likaså golvvärmeslingor. Trycket i systemet är rätt ställt. Det är fullt i behållaren för köldbärare. Pannan producerar varmvatten som är så hett att man inte kan ta i rlret men på röret till elementen är det fesjummet och det verkar inte spela nån roll vad jag ställer in för värden i menyerna. Framledning har jag satt pä max 65 och retur min 30, pumpen tycker att 35 på framledning räcker och verkar inte vilja öka.
Några tips?
Mvh
Mikael C
 
Inga förslag? Integral står på -800, det är -7 ute men pannan nljer sig med att peta ut 36 grader på rören, kompressor och eltillsats går konstant så nåt känns inte rätt men vad :(
 
Hej, ingen expert på VP men energibalansen på satt framledningvtemp och aktuell framtemp över tid är som kallas integral är märkligt låg. Har du värden på brine in och ut temp?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, ingen expert på VP men energibalansen på satt framledningvtemp och aktuell framtemp över tid är som kallas integral är märkligt låg. Har du värden på brine in och ut temp?
Brine in är 0, ut är -7 just nu... :/
 
Tar du värmen från borrhål eller mark, sjö slang?
 
H håbbe1961 skrev:
Tar du värmen från borrhål eller mark, sjö slang?
Mark, 1000m slang. Tycker att eftersom tillsatsen går och varmvatten produceras så funkar ju pannan men den vägrar peta ut mer än 36 grader på elementen trots att det står att den försöker värma huset...
 
  • Gilla
Jschoenf87
  • Laddar…
Man kan tro att marken frusit då 0 in . Diffen är ju mycket större än det normala 3 på in/ut så. Kan man höja tillsatsvärmen mer tro
 
Kan tillägga att varmvattnet är stillastående till du öppnar kran jämfört med radiator vattnet som cirkulerar runt i huset men nån får haka på detta inlägg som har mer erfarenhet
 
H håbbe1961 skrev:
Kan tillägga att varmvattnet är stillastående till du öppnar kran jämfört med radiator vattnet som cirkulerar runt i huset men nån får haka på detta inlägg som har mer erfarenhet
Tre tonåringar ser till att det cirkulerar :)
Vi har haft under 0 på brine in förut utan att det bråkat men det kanske är fruset då på nåt vis.
 
Du bor runt Skåne så kanske långsökt att tro att tjälen gått djupt, men ligger slang i fuktig jord så kanske pump tagit det som fanns av lagrad värme, men tänker om man kan utvinna värme ur is så hade det blivit en stor marknad runt polcirkeln så du kanske får lägga upp en dusch schema för barnen :)
 
H håbbe1961 skrev:
Du bor runt Skåne så kanske långsökt att tro att tjälen gått djupt, men ligger slang i fuktig jord så kanske pump tagit det som fanns av lagrad värme, men tänker om man kan utvinna värme ur is så hade det blivit en stor marknad runt polcirkeln så du kanske får lägga upp en dusch schema för barnen :)
Det vore nog bra av många skäl :rofl:
Tjälen slutar vid 10cm här men det kan vara så att det är så enkelt att smutsfiltret på returen är igensatt, instalkatören kommer o servar på måndag :)
 
Vi hoppas på ett enkelt fel. Skriv gärna vad lösningen blev sedan. nyfiken på att skaffa VP själv
 
M mickec skrev:
Hej,

Jag tycker vi får ut alldeles för låg temperatur pä vattnet på elementen och har nu kommit till vägs ände i felsökning. Alla element är luftade, likaså golvvärmeslingor. Trycket i systemet är rätt ställt. Det är fullt i behållaren för köldbärare. Pannan producerar varmvatten som är så hett att man inte kan ta i rlret men på röret till elementen är det fesjummet och det verkar inte spela nån roll vad jag ställer in för värden i menyerna. Framledning har jag satt pä max 65 och retur min 30, pumpen tycker att 35 på framledning räcker och verkar inte vilja öka.
Några tips?
Mvh
Mikael C
Hej, Hur har det gått med detta? Var det rengöring som gällde?
 
M mickec skrev:
Det vore nog bra av många skäl :rofl:
Tjälen slutar vid 10cm här men det kan vara så att det är så enkelt att smutsfiltret på returen är igensatt, instalkatören kommer o servar på måndag :)
Hej Micke !!
ser att tråden är något år ,men jag undrar om du fick någon lösning på ditt problem med pumpen ??
för jag har nämligen exakt samma problem på min pump och jag skulle vara väldigt tacksam för om du kunde svara hur det gick !! mvh Anders
 
Hej, för vår del har det löst sig men det är lite oklart hur faktiskt. Det byttes en cirkulationspump och jag rensade returfiltret. Installatören sa i efterhand att det inte var något fel på pumpen men nu verkar det fungera även om det bara varit kallt kortare perioder sedan dess. Vi har också dragit ner värmen i gästhus mm så vi konsumerar ju mindre nu vilket också hjälpt. Jag tolkar det som att installatören inte riktigt dimensionerade pumpen riktigt rätt efter vad vi faktiskt behövde.

S Swebygg skrev:
Hej Micke !!
ser att tråden är något år ,men jag undrar om du fick någon lösning på ditt problem med pumpen ??
för jag har nämligen exakt samma problem på min pump och jag skulle vara väldigt tacksam för om du kunde svara hur det gick !! mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.