Byggahus.se
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
masken10 och 57 till
  • Laddar…
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 50 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Det är visst Länsförsäkringars fel.
En riktig dålig implementation, ingen underliggande logik, bara rakt av inget över 50 000, sju dagar är alldeles för lång tid och dessutom en pengatvättskontroll trots att jag ringer och säger att jag vill flytta mer pengar mellan MINA EGNA konton.
Det är inte så att jag skickar till någon målvakt eller förortskids.

Och det spelar väl ingen roll hur smidigt det är om man lyssnar på frågorna, det är mina skattade pengar, en överföring jag gör på månadsbasis.
Så den 26e varje månad ska jag ringa telefonbanken för att flytta mina pengar?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Antemoo och 48 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det är visst Länsförsäkringars fel. …
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Mikael Karlsson4999 och 26 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
Ah, nu förstår jag.
Du blandar ihop pengatvätt-reglerna med begränsningar som infördes denna månaden.

Så alla dina kommentarer baseras på att du missförstår trådstarten.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Ah, nu förstår jag.
Du blandar ihop pengatvätt-reglerna med begränsningar som infördes denna månaden.

Så alla dina kommentarer baseras på att du missförstår trådstarten.
Nej, jag gjorde kopplingen att överföring av kontanta medel mellan olika personers bankkonton är föremål för penningtvättskontroll. Samma kontroll som jag själv råkade ut för.
Eftersom du är delägare i LF kan du ju göra din röst hörd för dem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Mikael Karlsson4999 och 10 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts?
Det är väl i vart fall LFs fel att dom godkänt att pengarna kom in på kontot utan kontroll om var dom kom ifrån, men när dom ska användas finns det spärrar?
Jag menar, hur kan ens frågan om penningtvätt uppkomma på skatttade pengar, dom är väl så vittvättade som det bara går (eller blev dom nedskitade på banken för dom håller på med skumma affärer med mina pengar) ?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 23 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nej, jag gjorde kopplingen att överföring av kontanta medel mellan olika personers bankkonton är föremål för penningtvättskontroll. Samma kontroll som jag själv råkade ut för.
Fast gränsen 50 000 är helt ny och det är den som behandlas.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl i vart fall LFs fel att dom godkänt att pengarna kom in på kontot utan kontroll om var dom kom ifrån, men när dom ska användas finns det spärrar?
Jag menar, hur kan ens frågan om penningtvätt uppkomma på skatttade pengar, dom är väl så vittvättade som det bara går?
Det är ju exakt så det går till. Det hindras inte att du tillför medel på ett konto. Det är användning av dessa medel som kontrolleras när de skall omsättas från ett monetärt värde till konkreta köp eller lösen av lån.
Som exempel fick jag själv in rätt mycket pengar i ett arvsutdelning. Dessa kom som en överföring från Swedbank till mitt konto. Först när jag skall använda dem till att lösa ett lån på huset blir det kontroll. Det spelade ingen roll att det var Swedbank som hade fört över dem till LF.
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Kan ni sluta gnabbas eller? Är det en ny gräns eller inte?
 
  • Gilla
pewe3935 och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fast gränsen 50 000 är helt ny och det är den som behandlas.
Den fanns även för ett år sedan för betalning med kreditkort. Man fick ringa in till LF och begära höjning av gränsen. Motivering och mottagare av pengar behövde uppges. Allt skulle vara rimligt.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är användning av dessa medel som kontrolleras när de skall omsättas från ett monetärt värde till konkreta köp eller lösen av lån.
Ok, men att flytta pengar mellan egna konton i olika banker är ju inte att köpa något.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den fanns även för ett år sedan för betalning med kreditkort. Man fick ringa in till LF och begära höjning av gränsen. Motivering och mottagare av pengar behövde uppges. Allt skulle vara rimligt.
Ingen pratar om varken kreditkort eller annat här, kan du hålla dig till ämnet herr viktigpetter?
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 20 till
  • Laddar…
C
Oavsett är detta en "snara" som sakta fortsätter dras åt mer och mer med tiden. Det har redan för längesedan passerat gränsen där det hindrar vanliga hederliga bankkunder från att göra vanliga hederliga affärer, och inget pekar på att det är en trend som inte kommer att fortsätta.

Så som kund måste man nog snart börja fundera på alternativ utanför det traditionella svenska banksystemet.
 
  • Gilla
leffeisala och 44 till
  • Laddar…
Vissa verkar vara väldigt bekväma med att banker (långt utanför deras lagstiftade krav på penningtvättskontroll) agerar någon slags extraförälder som ska kolla var jag lägger mina pengar på. Vilket ju är väldigt intressant.
"Rent mjöl i påsen"-doktrinen sitter djupt. Fast nu räckte det ju inte med rent mjöl i påsen.
Det krävdes 30 minuter i telefonkö för att få köpa en skrotfärdig bil (om jag hade märkt problemet tidigare). :)

Den här tråden är nog bara att ge upp och inse att folk som inte kan läsa trådstarten har förstört en till tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Doks och 41 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.