Byggahus.se
Hej. Bor i tvåplansvilla byggd 74 där vi nu ska renovera kök.
Huset har ett knasigt ventilationssystem och jag skulle behöva råd inför att vi bygger om.

Vi har en takfläkt som suger luft från tvättstuga, två badrum samt kök, allt igenom samma kanal. I nuläget sitter det en separat köksfläkt med egen motor i köket(inte alliance-typ) och i badrummet nere sitter det en paxfläkt som blåser in i samma kanal. I samband med köksrenoveringen är jag osäker på vilken typ utav fläkt jag borde välja.

Egentligen hade jag bara tänkt byta ut fläkten men en snickare berättade då att ventilation och IMkanal ska separeras, dvs vi behöver två utgångar istället för en. En ny genomföring igenom tak osv vill jag undvika.

Det jag funderar på är att installera en kolfilterfläkt och bara sätta ett frånluftsdon i köket där fläktkanalen är idag. Samt vid senare tillfälle kanske ta bort paxfläkten i badrummet och sätta don där också.

Hur skulle ni gjort och säger regelverket något gällande imkanal i samband med renovering?


Kan tillägga att vi upplever problem med dagens ventilation. Vi har ett reglage för takfläkten, skulle vi laga mat men stänga av takfläkten så skjuter vi in mat-os i badrum och tvättstuga. Paxfläkten i badrummet känns onödig, och jag förmodar att om takfläkten är avstängd men man samtidigt duschar så hade den kunnat blåsa ut fuktig luft i tvättstuga och kök osv.
 
  • Gilla
Skopan
  • Laddar…
Skulle nog köra med takfläkt till frånluften och ta bort pax och sätta, don i kök en bit bort från spis. Imkanal kan man ta genom vägg också. Den måste stå emot brand i 15min och inte sprida den. Vilket innebär egen kanal ut. Annars kolfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.