Byggahus.se
Hej!

Vi har köpt ett matsalsbord med förlängningsskivor. Bordet och skivorna hämtades i butiken och väl hemma upptäckte vi att iläggsskivorna inte gick att sätta på bordet. De funkar på ett - antar jag - vanligt sätt, skivorna har två "stag" som ska skjutas in i två hål i ramen under bordsskivan. Problemet är att stagen inte går in i hålen, och efter kontroll med butiken verkar det som att det är hålen som är för små.
Butikens första förslag var att vi själva skulle slipa upp hålen, något vi är extremt ovilliga att göra på ett helt nytt bord. Vi vill hellre lämna tillbaka det ärligt talat. Det vill dock butiken inte att vi gör utan deras nästa besked blev att de skulle höra med fabriken hur de tycker vi ska göra.
Frågan är nu vad butiken har rätt att göra och vad vi har rätt att göra. Vi vill helst vare sig att fabriken eller någon annan börjar mickla med vårt helt nya bord, och vi vill definitivt inte göra det själva. Grejen - förutom att det såklart finns risk att hålen blir för stora - är att bordet är svart och vi är rädda att det helt enkelt inte blir bra om det efter slipning ska bättringmålas med osäkert resultat.

Enligt kvittot har vi ingen ångerrätt eller öppet köp, endast bytesrätt i 3 (!?!) dagar.

Så, har vi rätt att begära att de tar tillbaka bordet och ger oss pengarna tillbaka? Bordet är av en utgången modell så något ersättningsbord lär de knappast kunna skaka fram. Har de rätt att skicka tillbaka bordet till fabrik för åtgärd?


Tacksam för snabbt svar! 👍

ToRy
 
T ToRy skrev:
Så, har vi rätt att begära att de tar tillbaka bordet och ger oss pengarna tillbaka? Bordet är av en utgången modell så något ersättningsbord lär de knappast kunna skaka fram. Har de rätt att skicka tillbaka bordet till fabrik för åtgärd?
Nej. Ja.
Här finns bra information, https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hej!

Vi har köpt ett matsalsbord med förlängningsskivor. Bordet och skivorna hämtades i butiken och väl hemma upptäckte vi att iläggsskivorna inte gick att sätta på bordet. De funkar på ett - antar jag - vanligt sätt, skivorna har två "stag" som ska skjutas in i två hål i ramen under bordsskivan. Problemet är att stagen inte går in i hålen, och efter kontroll med butiken verkar det som att det är hålen som är för små.
Butikens första förslag var att vi själva skulle slipa upp hålen, något vi är extremt ovilliga att göra på ett helt nytt bord. Vi vill hellre lämna tillbaka det ärligt talat. Det vill dock butiken inte att vi gör utan deras nästa besked blev att de skulle höra med fabriken hur de tycker vi ska göra.
Frågan är nu vad butiken har rätt att göra och vad vi har rätt att göra. Vi vill helst vare sig att fabriken eller någon annan börjar mickla med vårt helt nya bord, och vi vill definitivt inte göra det själva. Grejen - förutom att det såklart finns risk att hålen blir för stora - är att bordet är svart och vi är rädda att det helt enkelt inte blir bra om det efter slipning ska bättringmålas med osäkert resultat.

Enligt kvittot har vi ingen ångerrätt eller öppet köp, endast bytesrätt i 3 (!?!) dagar.

Så, har vi rätt att begära att de tar tillbaka bordet och ger oss pengarna tillbaka? Bordet är av en utgången modell så något ersättningsbord lär de knappast kunna skaka fram. Har de rätt att skicka tillbaka bordet till fabrik för åtgärd?


Tacksam för snabbt svar! 👍

ToRy
Du har reklamationsrätt i tre år, de första 6 månaderna är det affären som ska bevisa att du inte gjort fel. Så långt verkar ju allt gått rätt till. De håller med om att det är fel på varan.
Affären har dock 3 försök på sig att reparera bordet innan de måste ge dig ett nytt (egentligen 2 försök, vid det tredje tillfället ska de ge er ett nytt, eller pengarna tillbaka).
Så du har ingen laglig rätt att återlämna det, men det är inte heller ditt ansvar att laga det.
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Du har reklamationsrätt i tre år, de första 6 månaderna är det affären som ska bevisa att du inte gjort fel. Så långt verkar ju allt gått rätt till. De håller med om att det är fel på varan.
Affären har dock 3 försök på sig att reparera bordet innan de måste ge dig ett nytt (egentligen 2 försök, vid det tredje tillfället ska de ge er ett nytt, eller pengarna tillbaka).
Så du har ingen laglig rätt att återlämna det, men det är inte heller ditt ansvar att laga det.
Sedan 1e maj 2022 så är det två år som affären ska bevisa. 😊
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren och länken! 👍

Återstår gör då frågan om transport om nu butiken vill åtgärda felet. Butiken ligger fem mil från vår bostad. Om butiken vill laga eller låta fabriken (oklart var den ligger) laga, då antar jag att butiken får bekosta transport av bordet och skivorna?
 
Om ni hämtade i butik så får ni köra tillbaka det till butiken. Sen får de lösa frakt till fabriken. Ni kan försöka kräva ersättning för era merkostnader (bensinpengar osv) men det är nog lönlöst. Grundregeln är att ni bestämmer om ni vill häva köpet eller få bordet fixat, men butiken kan välja det alternativet ni inte ville om de kan visa på att er önskan är orimligt dyr.
 
Det finns en intressant skrivning i förarbetet till Konsumentköplagen.

"I samband med säljarens avhjälpande av ett fel får köparen ofta finna sig i ett visst besvär till följd av de krav han gjort gällande på grund av ett fel. Praktiska hänsyn talar för att köparen också får svara för t. ex. återlämnande av varan eller återtransport till säljaren vid hävning eller omleverans när det är fråga om en mindre vara. Skulle köparens transport därvid medföra särskilda utgifter har han rätt till ersättning för dem. När det gäller tyngre eller med skrymmande varor bör däremot i allmänhet säljaren vara skyldig att hämta varan hos köparen. Har däremot köparen transporterat varan till en ort dit säljaren inte har några egna transporter kan det dock vara rimligt att köparen ombesörjer återtransporten mot ersättning för utgifterna av säljaren."

(Prop 1989/90:89)

Det vill säga du har rätt till ersättning för transporten om inte säljaren kan hämta bordet.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Okej, så vi kan möjligen hävda att ett bord är skrymmande nog att det blir säljarens ansvar att transportera det... annars får vi se till att bordet kommer till dem, och orka bry oss om bränsleersättning... 🙄
Hur som helst kommer vi köra bordet till butiken idag, för oavsett vad som händer kommer vi inte ge oss på att försöka rätta till felet. Om butiken sedan löser det eller om det blir återköp, det får vi se.

Staffan-N; det du skriver om att "Grundregeln är att ni bestämmer om ni vill häva köpet eller få bordet fixat" låter ju intressant, men det går emot vad andra har sagt gäller. Kan du styrka det på något sätt, för det vore ju kanon om vi kunde säga det till butiken?

Tack igen för svar! 👍
 
Vi köpte ett bord också (på "postorder"). Vitt bort men var oljefläckar på det .. iläggsskivan hade slagit sig osv. Ville lämna tillbaka det, men fick det för halva priset istället till slut. Så man kan ju tänka på det om det är ett alternativ.
 
T ToRy skrev:
Okej, så vi kan möjligen hävda att ett bord är skrymmande nog att det blir säljarens ansvar att transportera det... annars får vi se till att bordet kommer till dem, och orka bry oss om bränsleersättning... 🙄
Hur som helst kommer vi köra bordet till butiken idag, för oavsett vad som händer kommer vi inte ge oss på att försöka rätta till felet. Om butiken sedan löser det eller om det blir återköp, det får vi se.

Staffan-N; det du skriver om att "Grundregeln är att ni bestämmer om ni vill häva köpet eller få bordet fixat" låter ju intressant, men det går emot vad andra har sagt gäller. Kan du styrka det på något sätt, för det vore ju kanon om vi kunde säga det till butiken?

Tack igen för svar! 👍
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/

Påföljder​


1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

Rätt till avhjälpande eller omleverans​


4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till
1. vilken betydelse felet har,
2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten.

5 § Trots att konsumenten kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har näringsidkaren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de förutsättningar som anges i 4 § tredje stycket.

Första stycket gäller inte om konsumenten enligt 8 § har rätt att kräva en annan påföljd utan föregående försök till avhjälpande eller omleverans eller om konsumenten har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att konsumenten skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från näringsidkarens sida.
KKL har ändrat sig något i senaste utgåvan, till konsumentens fördel skulle jag säga.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Well, det löste sig bra för oss till slut. Butiken tog emot bordet och vi fick pengarna tillbaka. Vi kommer knappast att bråka om någon bränsleersättning, vi är nöjda som det är.

Återigen tack för information och länkar!
/Tory
 
  • Gilla
lillefar och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.