Byggahus.se
Vi är intresserade av att köpa ett suterränghuset byggt på 60-talet och funderar nu på om det är värt eller inte. Utgångspriset ligger allt för högt enligt oss, och vi kommer förmodligen lägga ett skambud för att kunna ha råd med renoveringar om vi köper huset, men funderar på om det verkligen är värt mödan. Vi älskar området, tomten och husets utformning, men underhållet verkar något eftersatt, även om huset generellt är i bra skick.

Säljaren har låtit göra en besiktning där det står att det finns mikrobiell tillväxt på kallvinden, och vid ockulär besiktning kunde jag själv se att det var fukt på reglarna. Jag kunde inte se att reglarna verkade skadade men tänker att det ändå kräver någon form av åtgärd som avfuktare eller ombyggnad till varmvind. Huset ventileras med självdrag, så i samband med en takrenovering gissar jag att man behöver se om värme- och ventilationssystem i samma veva? Huset har stora fönsterpartier och energiklass F, vilket också påverkar komforten och energianvändningen. Byta till bättre glas är en lösning, men tänker att det kanske lönar sig mer att göra något åt vinden?
Vidare står det i protokollet att avloppssystem har gått över sin tekniska livslängd, det var inget synligt fel i deras inspektion, men att byta av stammar kan vara nödvändigt. Vad kan en sån renovering tänkas gå på, och är det ens värt med tanke på husets ålder osv?
Det verkar inte finnas Blåbetong i stommen, och radon värdet var under 50 Bq/M3, men vi kommer självklart göra egna mätningar om vi går vidare med köp.

Vad säger ni som har bättre koll, är det rimligt att köpa, eller smartare att kolla efter något annat?
 
Beror helt på vart det ligger
 
A ajn82 skrev:
Beror helt på vart det ligger
Det ligger mitt i Skåne, på en bergskulle nära en stor sjö.
 
H HannaIsabella skrev:
Det ligger mitt i Skåne, på en bergskulle nära en stor sjö.
Vad jag menar är såklart värdet av fastigheten jämfört med vad det kostar att renovera, det kan ingen svara på utan kännedom om den lokala marknaden och de exakta förutsättningarna för just det huset.
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.