Byggahus.se
Hej,

Vi drömmer om att köpa hus och är bunden till Bromma som är bland de dyraste områden i Bromma.

Vi är en familj om två vuxna och två barn som har en inkomst om ca 90 000 / mån. Beroende på bostadsrättsförsäljning kanske vi skulle få 3,5 miljoner likvida medel. Även om vi enligt SBAB skulle kunna 6 miljoner så känns det inte sunt? Hur ska man tänka och räkna egentligen? Hur mycket har vi råd att köpa för? I Sverige vill man ju inte ekonomi med vänner som man inte känner så väl för att veta hur de resonerar.

Krav är 3 sovrum (ej i källaren) och inget totalt renoveringsobjekt. Priserna ligger närmare 9 och uppgåt på dessa objekt.
 
N nht1 skrev:
Hur ska man tänka och räkna egentligen? Hur mycket har vi råd att köpa för?
Jag tycker att ni ska räkna med betydligt högre räntor än idag. Det har ju varit rätt låga räntor ett tag, men det verkar ha vänt så höjningar är bara att räkna med. Jag förstår att banker, som har ekonomiska intressen av att låna ut pengar, gärna ger glädjekalkyler.

Förslagsvis kan du utgå från en kalkyl från konsumentverket (du hittar en här: https://www.hallakonsument.se/budgetkalkylen/) och mata in de uppgifter som du har över era kostnader. Jag gissar att du kan göra flera kalkyler och mata in olika bostadskostnader. Då är det kanske lättare att förstå vad olika bostadskostnader får för betydelse för hela privatekonomin.
 
BirgitS
Naturliv Naturliv skrev:
Jag förstår att banker, som har ekonomiska intressen av att låna ut pengar, gärna ger glädjekalkyler.
Nej, bankerna är hårt påpassade och räknar ofta med 5-7% ränta och höga levnadsomkostnader när de avgör hur mycket de vill låna ut.

N nht1 skrev:
Hur ska man tänka och räkna egentligen?
Kan vara bra att prata med någon på ens bank.
 
Tyvärr kan det även vara så att man inte kan förverkliga sina husdrömmar. Alla kan inte köpa en ny Mercedes heller (jag t ex)
 
Bromma är ju ett rätt stort område. Jag som bor "bredvid" Bromma, tycker att de riktigt fina områdena i Bromma, har en "substans" i de höga priserna, det finns kvalitet i form av närhet till staden, kollektivkommunikationer, närhet till vatten osv. Men det finns också stora delar av Bromma som ligger rätt "off" kommunikationsmässigt, Bullerstört från Bromma flygplats eller genomfartsvägar, men där priserna ändå har en "Bromma premie".

Hur hårt är ni bundna till Bromma?
 
Ja eller kolla Bjurholm i Västerbotten, Sveriges minsta kommun, riktigt folk utan stress, och du köper hela stan för 9mille, men ska du bara ha ett hus så kostar ett fint hus med stoooor tomt 500’, och ca 5mil in till Umeå..
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte flytta för långt med anledning av att barnen har rotat sig och jag vill inte riva upp deras vardag helt enkelt.

Jag tillhör väll de de få som blev överlycklig över räntehöjningen men så kom det bara en som ingen märkte av.. :/
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Fast en räntehöjning som påverkar priser kommer att påverka din vinst på nuvarande bostad också, så det ger inte så mycket bättre läge för köp.

Som sagt Bromma är stort, så beroende på vilken del av Bromma du bor i nu, så kan jag bara föreslå att du tittar på hus precis utanför Bromma gränsen i närheten av din nuvarande plats. Du får hus för mindre pengar där.
 
Husen är 2-3 gånger så dyra mot vår borätt så jag hoppas ändå att det kommer slå hårdast mot villapriser vid en räntehöjning. Jag undrar om folk tänker på underhållskostnaderna när folk köper hus. Huset jag pratade om så behöver taket läggas om tak, byta eluppvärmning typ bergvärme, dags för att se över fasaden, VA ledningarna är gamla. Oftast sådant som kan hanteras av en bostadsrätt utan avgiftshöjningar..
 
Inget fel i att vilja bo i Bromma, men känner ni att ekonomin inte tillåter den typ av bostad ni vill ha i den stadsdelen lär nog inte barnen fara illa av en flytt. Och ju yngre de är, desto mindre roll spelar nog flytten.

Amorteringskrav baserat på hög skuldkvot börjar gälla vid 4,5 ggr årsinkomsten, alltså ungefär 4,9 Mkr för er. Man får förvisso låna mer, men varje lånad miljon drar då med sig en amortering på 10.000 kr/år. Så att gå över den gränsen ”kostar”* er 4–5 tkr/månad.

*Självfallet är inte en amortering en kostnad, jag vet.
 
Hemmakatten
Och vi som tittade på hus i Bromma och Ängby för femton år sedan och tyckte de var lite dyra. Nånting på 2 milj var det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.