Byggahus.se
Tjenare!

Vi fick tillträde till en bostadsrätt vi köpt idag.
När vi kom in i lägenheten så ser vi att säljaren tagit ned sina hyllor.
Dock är jag 99,9% säker på att säljaren monterat dessa med lim på väggen på grund av hur det ser ut när dom nu lämnat lägenheten.
Min fråga är, enligt bilderna, tycker ni att man som köpare ska tåla dessa skador?

Jag menar skruvhål och plugg tycker jag man som köpare ska tåla men detta?
 
  • EAA1C914-4AA8-4FC5-B396-3939A0B1B510.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagnad färg och skador som ser ut att ha uppstått efter att hyllor avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada där hylla tagits ned, med tydliga rester av lim och färg som lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskador efter borttagna hyllor med limrester och avskalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera skador och rester av lim efter borttagna hyllor i ett hörn av en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med avrivet tapet efter borttagning av hyllor, synliga limrester och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada där hylla varit fastlimmad, med synliga limrester och färgavskalning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skador och limrester efter att hyllor avlägsnats, med synliga sladdar och kartongrullar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Hellwiz och 41 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Juridiskt är det svårt att göra något. Ni köpte bostadsrätten med dess lägenhet i befintligt skick och var hyllorna limmade vid köpet så är det ju naturligt att det blir tapet- och måleriskador när man skär ned dessa vid flytten. Eller snarare, skadan fanns där redan sen limningen men blir synlig först när hyllan tas ned.

Man får liksom alltid börja med att måla sin lägenhet när man köper en bostadsrättslägenhet där det har satts upp hyllor, TV-apparater och elände på väggarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 16 till
  • Laddar…
Det finns ofta formuleringar i kontraktet om att skador som uppstår mellan kontraktsskrivning och tillträde skall bekostas av säljaren. Prata med dem och se om ni kan komma överens om något. Men vill de inte vara medgörliga är det antagligen inte värt besväret att bråka.
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
I en hyresrätt hade du blivit ersättningsskyldig.
Jag skulle bråkat som satan, det där är inte acceptabelt.
 
  • Gilla
  • Haha
sonjan och 39 till
  • Laddar…
Claes har i princip alltid rätt vad gäller juridiken.
Högst lekmannamässigt kan jag ju tycka att det är väldigt stor skillnad på att spackla några skruvhål och måla jämfört med allt underarbete som kommer krävas för att få det där bra.

Hör er för med tidigare ägare och påtala att ni verkligen inte är nöjda med skicket, men ha realistiska förväntningar på utfallet...
 
  • Gilla
  • Haha
sonjan och 19 till
  • Laddar…
Det där är väldigt mycket mer än några skruv hål. Det där skulle jag säga att är klart mer skador än man kan förvänta sig.
 
  • Gilla
Namnethär och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Juridiskt är det svårt att göra något. Ni köpte bostadsrätten med dess lägenhet i befintligt skick och var hyllorna limmade vid köpet så är det ju naturligt att det blir tapet- och måleriskador när man skär ned dessa vid flytten. Eller snarare, skadan fanns där redan sen limningen men blir synlig först när hyllan tas ned.

Man får liksom alltid börja med att måla sin lägenhet när man köper en bostadsrättslägenhet där det har satts upp hyllor, TV-apparater och elände på väggarna.
Hyllorna var limmade på visningen, dock inget vi tittade på huruvida de var limmade eller skruvade. Menar du att vi försummar vår undersökningsplikt genom att inte undersöka detta och därför kunna anta att det skulle se ut så där vid tillträde?

Om man hade gått med varmluftspistol eller dylikt för att sedan försiktigt försöka få loss objektet från väggen, hade inte det kunna begränsat skadan?

I detta fall ser det dessvärre inte ut som man iakttagit försiktighet vid demontering av sina hyllor utan snarare slitit ner dom så även yta bredvid hyllorna följt med. Hade man skurit så hade resultatet sett annorlunda ut?
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Jag tror att det finns två separata frågor här. För det första. Så där sätter man inte upp hyllor. Har man ändå gjort det så städar man upp efter sig när man tar ner dem igen. Helt enkelt man lämnar inte lägenheten på det viset om man inte talat om det i förväg. Och det finns säkert skrivningar i kontraktet som stöder den ståndpunkten. Därför skall ni absolut ta upp det med dem och se om de vill bidra till att lösa problemet.

Men den andra frågan är vad ni kan göra juridiskt om de inte vill vara medgörliga. Och där tror jag att det är ett så enkelt och billigt problem att åtgärda att det inte är värt besväret att försöka stämma dem på kostnaden.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 11 till
  • Laddar…
RoTe
Herre gud... Hur ska man veta om en hylla är limmad eller om det är en sån där som är skruvad och sedan skjuter man över höljet så den ser limmad ut? Ska man försöka demontera varenda hylla på visningen?
 
  • Gilla
  • Haha
sonjan och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SchackMatt SchackMatt skrev:
Hyllorna var limmade på visningen, dock inget vi tittade på huruvida de var limmade eller skruvade. Menar du att vi försummar vår undersökningsplikt genom att inte undersöka detta och därför kunna anta att det skulle se ut så där vid tillträde?
Jag menar att ni köpte bostadsrätten med lägenheten i befintlig skick (enligt formulering i standardöverlåtelseavtal) och med all sannolikhet har uppmanats att undersöka lägenheten både av mäklare på visning och skriftligt i avtal, t ex hur hyllor hade monterats på väggen om det var avgörande för ert köp.

SchackMatt SchackMatt skrev:
Om man hade gått med varmluftspistol eller dylikt för att sedan försiktigt försöka få loss objektet från väggen, hade inte det kunna begränsat skadan?
Kanske. Det finns ju en större tapetskada och den kanske hade kunnat begränsas. Men annars tror jag skadan uppstod den dag man applicerade monteringslim på målad vägg och tapet. Om specialkirurgi med värmepistol alls fungerar eller kan förväntas i den här situationen vet jag inte.

SchackMatt SchackMatt skrev:
I detta fall ser det dessvärre inte ut som man iakttagit försiktighet vid demontering av sina hyllor utan snarare slitit ner dom så även yta bredvid hyllorna följt med. Hade man skurit så hade resultatet sett annorlunda ut?
Håller med om att det ser klumpigt gjort ut. Samtidigt är det kanske vad man kan förvänta sig av gemene man när man har valt att limma upp inredning på ett så skört underlag. Ett misstag i mitt tycke men det är ju vad som marknadsförs numera när folk blir mer och mer otekniska och inte klarar av att borra längre.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Namnethär och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Herre gud... Hur ska man veta om en hylla är limmad eller om det är en sån där som är skruvad och sedan skjuter man över höljet så den ser limmad ut? Ska man försöka demontera varenda hylla på visningen?
Men tanke på den ökande användningen av monteringslim kanske man numera ska fråga säljaren helt enkelt. "Har ni använt monteringslim för att sätta upp hyllor eller tavlor?" Om man inte ämnar måla om när man flyttar in d v s.
 
  • Gilla
  • Ledsen
hus520 och 7 till
  • Laddar…
Spelar väl ingen roll hur man löser det, om det är att slita, köra varmluft eller vad. Det där är mer skada än rimligt, och borde återställas eller ersättas.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 14 till
  • Laddar…
SchackMatt SchackMatt skrev:
Hyllorna var limmade på visningen, dock inget vi tittade på huruvida de var limmade eller skruvade. Menar du att vi försummar vår undersökningsplikt genom att inte undersöka detta och därför kunna anta att det skulle se ut så där vid tillträde?

Om man hade gått med varmluftspistol eller dylikt för att sedan försiktigt försöka få loss objektet från väggen, hade inte det kunna begränsat skadan?

I detta fall ser det dessvärre inte ut som man iakttagit försiktighet vid demontering av sina hyllor utan snarare slitit ner dom så även yta bredvid hyllorna följt med. Hade man skurit så hade resultatet sett annorlunda ut?
Vad gäller juridiken har ni fått ett korrekt svar av Claes. I kontraktet står säkert att ni köper bostaden i befintligt skick, till skillnad från hyreslägenheter där hyresvärden kan ställa krav på skick. Om det finns hyllor som ska tas ner får man nog förstå att det kan bli skador. Ni kunde ha frågat angående detta och kanske kommit till en överenskommelse att behålla hyllorna, det är väl bästa sättet att undvik skador, I ert fall ser det nog ovanligt tråkigt ut och ni kan ju försöka få någon form av ersättning från säljaren som ”good will”, men om ni tar det till en konflikt har ni liten chans.
 
  • Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Claes har i princip alltid rätt vad gäller juridiken.
Högst lekmannamässigt kan jag ju tycka att det är väldigt stor skillnad på att spackla några skruvhål och måla jämfört med allt underarbete som kommer krävas för att få det där bra.

Hör er för med tidigare ägare och påtala att ni verkligen inte är nöjda med skicket, men ha realistiska förväntningar på utfallet...
TS får hoppas på lite skamkänslor hos säljaren! Men det känslotillståndet verkar ju vara på nedgång i de yngre delarna av befolkningen. Det är väl där de realistiska förväntningarna kommer in...
 
  • Gilla
DiscoDuck och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS får hoppas på lite skamkänslor hos säljaren! Men det känslotillståndet verkar ju vara på nedgång i de yngre delarna av befolkningen. Det är väl där de realistiska förväntningarna kommer in...
Håller med, vi får se hur det utvecklar sig.
Jag uppdaterar under morgondagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.