Byggahus.se
Hej!

vi håller på att föråldra vårat hus invändigt med lite tapeter, högre golvlister, foderklossar osv. Bilder på rummet har ni här.

Vitmålad dörr i ett rum med blommig tapet och parkettgolv samt randig tapet på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med trägolv, vägg med blommigt tapet och snedtak med vita paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med blommigt tapetmönster i ett rum med snedtak och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med blommigt tapetserade väggar, parkettgolv och vitmålad fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när vi skall sätta dit foder runt fönstrens kom vi ju på att smygarna sticker ut ca 1,5cm från väggen. Se bilder
Vägg med blommig tapet, fönsterkarm och ventilation i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet med blommönster nära fönsterkarm, ojämn kant där tapeten möter karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har testat i ett annat rum som skall renoveras efter. Vi har försökt att såga med multiverktyg, figursåg och fogsvans. Fogsvansen var väll det som funkade ok men den orsakade en del revor med tänderna i tapeten även utanför det listen kommer täcka. Inte sugen på att sabba den nya tapeten för ca 1000kr/rullen. Att montera ner ned smygarna är inget vi är sugna på då de sitter som berget, samt är oroliga att det kan dra med sig annat arbete på vägen.

Har ni några smarta tips att bidra med?
 
  • Blommigt tapetserad vägg med synliga delar av ett vitt fönster och en vit värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med vit paneltak, blommigt tapetserade väggar och ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
T Teo11 skrev:
Hej!

vi håller på att föråldra vårat hus invändigt med lite tapeter, högre golvlister, foderklossar osv. Bilder på rummet har ni här.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Nu när vi skall sätta dit foder runt fönstrens kom vi ju på att smygarna sticker ut ca 1,5cm från väggen. Se bilder
[bild] [bild]

Vi har testat i ett annat rum som skall renoveras efter. Vi har försökt att såga med multiverktyg, figursåg och fogsvans. Fogsvansen var väll det som funkade ok men den orsakade en del revor med tänderna i tapeten även utanför det listen kommer täcka. Inte sugen på att sabba den nya tapeten för ca 1000kr/rullen. Att montera ner ned smygarna är inget vi är sugna på då de sitter som berget, samt är oroliga att det kan dra med sig annat arbete på vägen.

Har ni några smarta tips att bidra med?
Hm, multiverktyget med något brett blad och bara såga ”rakt in” hela vägen istället för längs med? Tar såklart mer tid än att såga längs med men du borde inte rispa tapeten tänker jag.
 
T tunellm skrev:
Hm, multiverktyget med något brett blad och bara såga ”rakt in” hela vägen istället för längs med? Tar såklart mer tid än att såga längs med men du borde inte rispa tapeten tänker jag.
tänkte det också, men problemet är att jag inte kmr diktan mot väggen då själva bladfästningen är i vägen för att ligga platt mot väggen. Är du med?
 
T
T Teo11 skrev:
tänkte det också, men problemet är att jag inte kmr diktan mot väggen då själva bladfästningen är i vägen för att ligga platt mot väggen. Är du med?
Aha, då förstår jag, på min kan jag vända på bladfästningen så att den kan gå diktan mot materialet. Står faktiskt bredvid den så bifogar bild på vad jag menar!
 
  • Närbild på en tigersåg med omvänd bladfäste som visar bladet nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
T tunellm skrev:
Aha, då förstår jag, på min kan jag vända på bladfästningen så att den kan gå diktan mot materialet. Står faktiskt bredvid den så bifogar bild på vad jag menar!
Svarar mig själv, vände på bladet och då blir det såhär, antar att din bara går åt det hållet?
 
  • En tigersåg med bladet monterat uppåt, med en inredning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patzie
  • Laddar…
Jag hade helt klart monterat ned smygarna och kapat de med en bordsåg. Om de går sönder köpa nya. Inte så farligt dyrt med mdf smygar.
Du lär få massa merjobb också att kapa dom på plats plus risk att ha sönder tapeten.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
T
T Teo11 skrev:
Det tåls ju iofs att utredas! Har följande
[länk]
Haha det där är den jag har också, vänd på bladet bara
 
T tunellm skrev:
Haha det där är den jag har också, vänd på bladet bara
amen va fan! Då kan vi nog ha lösningen!
 
T
T Teo11 skrev:
amen va fan! Då kan vi nog ha lösningen!
Haha kör hårt, jag gjorde faktiskt exakt samma sak med multiverktyget för sisådär två helger sedan! Fast jag har bara gipsskivorna uppe än så körde längs med, rispade på bra ibland. Fin-justerade genom att kapa ”rakt in” där den hade svängt lite
 
  • Gipsskiva med spår och ojämnheter efter justering med multiverktyg, vid ett fönster under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av vägg där gipsskivor ej är helt färdigställda, synliga skarvar och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Svarar mig själv, vände på bladet och då blir det såhär, antar att din bara går åt det hållet?
Du har den åt fel håll..
 
T
P Patzie skrev:
Du har den åt fel håll..
Läste du resten av tråden? :)
 
Finns väl möjlighet att fräsa bort det med, även om det lär damma mycket?
Antingen montera fräsen på en skiva, ev. men pålimmad filt under, och låta ett notstål sticka ner så mycket att man fräser ner längs med väggen/botten på skivan.
Andra alternativet om det är ett tjockt foder så fräser du en klack i det och monterar över smygen. Man slipper att måla en avsågad smyg med på det viset.
 
S
Glöm inte målartejp på smygen så det inte fransar upp. Kanske att jag hade valt (halv)cirkel-sågbladet också, för mera riktnings-stabilitet. Jag tror dock inte att jag hade fått det tillräckligt rakt med multiverktyg, hade säkert börjat skråa någonstans, så kanske att jag hade sågat med lite marginal och slipat ned det sista. Ser gärna resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.