Byggahus.se
Hmmm...

Det behöver inte gå jämnt ut, från röret kommer det att gå en halvvägg (ca 1 dm bred) till vänster i bilden ovan, så bakom där den ansluter kan det se ut hur som helst.

Tätskiktet tänkte jag lösa med många stripor av band och mycket kladd. Kanske till och med drar över en brunnsmanschett. Det sluter tätt mot stålröret, allt utanför stålröret blir alltså på våta sidan av tätskiktet. Det är på högsta punkten i badrummet så jag är inte så orolig egentligen.

Om jag fyller utrymmet bakom plattorna med fog så har jag ju kvar (det eventuella problemet) att värmerörelser i metallen kommer att påverka kakel-skarvarna. Om jag inte fyller det kommer det att vara ihåligt, känns inte helt bra det heller. Och jag kan ju inte sätta varv för varv, det blir ju 16 varv, kommer att ta över en månad ju. :)

Någon som vet om man kan ha våtrumsskivor av gips, t.ex. humidboard, innanför tätskicktet (på den "våta" sidan) om de inte är i våtzon 1? I byggaffären tyckte de att jag skulle klä vägghängda toaletten med vårtumsgips, jag trodde att jag skulle behöva jackon eller lux-skiva?
 
ullberg
MathiasS skrev:
Tätskiktet gör man ju runt röret. Lådan, rund eller fyrkantig, bygger man ju innanför spärren.
Det är inte helt tydligt för mig varför man skulle göra så (jag förstår det när det gäller exv. en inbyggd toalett eller front till badkar men här finns ju inget vatten på "fel sida") men även om man gör det kvarstår ju det jag tycker verkar lite krångligt. Nu tycks ju TS ha tänkt på detta och ha en lösning så då kan vi ju släppa det.
 
ullberg
Andreas Lundgren skrev:
Någon som vet om man kan ha våtrumsskivor av gips, t.ex. humidboard, innanför tätskicktet (på den "våta" sidan) om de inte är i våtzon 1? I byggaffären tyckte de att jag skulle klä vägghängda toaletten med vårtumsgips, jag trodde att jag skulle behöva jackon eller lux-skiva?
Jag kan inte reglerna till punkt och pricka men kan rapportera att jag har våtrumsskivor på den våta sidan (vägghängd toalett). Jag borde ha läst på när det begav sig, så jag är rätt säker på att det var ok då, men det kan ju ändra sig.
 
Hade jag varit bättre på att googla hade jag inte behövt fråga om kakel på rostfritt stål. Betong och stål utvidgar sig exakt lika mycket vid temperaturskillnader: 0,0012% per grad. :) Problemet borta. :-D
 
Inte helt relevant men för några år sen kaklade man stålstolpar utanför centrumbygget här hemma. Det tog några år men sen ramlade stora sjok ner och sen tog man bort det sista och målade istället.
 
T
Ja, när det är kaklat direkt på plåt/stål är det väldigt lättrivet, räcker man vidrör det så rasar det av(y)
 
Nä men med hönsnät som jag skrev i början, och runt hela röret så tror jag inte att det är någon fara. Gör ju inget om det släpper, kommer ju att stå där ändå!
 
Är det inte bättre med ett putsnät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.