Byggahus.se
Har en undercentral som skall anslutas till huvudcentral där avståndet imellan är kort. Max 3m.
Säkring för UC är nu på 25A och jag hade planerat dra 6mm2 i 25mm slang mellan centraler. Så långt borde allt vara "rätt och lugnt"?

Då denna UC kommer att hantera både en liten verkstad, samt kök (med häll, mikro, m.m.) och möjligen även laddare till elbil (kan iof dras direkt till HC) så börjar jag fundera på om 25A räcker och funderar på att ev uppgradera.

Frågeställningar:
* Med tanke på avstånd (max 3m) och förläggningssätt 6mm2 RK i 25mm slang samt att förimpedans var "bra" (har mätt upp detta tidigare, minns inte exakt värde nu) "tryggt" gå upp till 32A eller 40A med denna lösning?

* Alternativt kanske man kan "knöla in" 10mm2 i 25mm slang, men det känns väl inte som en bra lösning? Borde väl iof funka lika bra som att dra jordkabel (se nedan)?

* Om man ändå skall gå upp till grövre dimension (kör väl på 16mm2 för att ha marginal isf) redan nu; vad är då enklaste/bästa lösningen?
- Lösa RK 16mm2 kräver väl lite väl grov slang (40mm2?) som jag isf behöver köpa en hel rulle av bara för detta...
- Alt är ju någon kabel, men hittar då bara "jordkabel", men det kanske är så man ska/brukar köra?
 

Bästa svaret

FK i slang kan betraktas som utanpåliggande kabel så 35 A och 6 mm² kan gå med skohorn, men jag rekommenderar det inte. Bättre då med 10 mm². Och visst, när man kommer upp i dessa areor blir det nog billigare med kraftkabel, eller jordkabel som de kallas, N1XV, EKKJ, RV-K etc. 63 A kräver minst 16 mm² ja.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tackar! Hoppades att du skulle dyka upp här och reda ut frågetecken! 😊
Då kanske det blir Jordkabel ändå och då är det lika bra/enkelt att köra 16mm2 även om den kostar lite mer än 10mm2.

Jag tror dock 40A skulle räcka och det hade varit enklare att nyttja redan installerat 25mm slang.
Så om 6mm2 och 35A går med skohorn så borde 40A och 10mm2 gå med en vänlig klapp på axeln...? 😉
Frågan är väl mest om det är ok att köra detta i 25mm slang?

Mvh Jakob
 
Får det plats så går det bra. Det kanske t.o.m är infälld slang? Då behöver du 10 mm² för att klara 35 A och definitivt för 40 A.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Får det plats så går det bra. Det kanske t.o.m är infälld slang? Då behöver du 10 mm² för att klara 35 A och definitivt för 40 A.
Återkommer om det får plats! 😉...om det nu blir den lösningen.

Det blir isåfall 25mm slang på vertikal kabelstege i schakt så det är väl relativt bra förutsättningar...?
 
Varför kluddar du med det så? Skaffa en bit kabel tex N1XV, RVK eller liknande.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför kluddar du med det så? Skaffa en bit kabel tex N1XV, RVK eller liknande.
Hur menar du? Vad tycker du är fel med att köra lösa ledare? Det är max 3m mellan anslutningspunkterna och 1m går innuti central (smidigast med lösa ledare där).
 
Vill du ha "lösa" ledare i centralen så är det ju bara att skala upp kabeln en bit, så jag håller med GK100 skaffa en kabelstump.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vill du ha "lösa" ledare i centralen så är det ju bara att skala upp kabeln en bit, så jag håller med GK100 skaffa en kabelstump.
Jo, jag förstår så klart att det går att lösa och säger inte emot om att det kanske är bästa lösningen.
Största anledningen till att inte göra så är väl bara att det redan finns slang mellan som sitter rejält fastsatt...
 
S skyisthelimit skrev:
Hur menar du? Vad tycker du är fel med att köra lösa ledare? Det är max 3m mellan anslutningspunkterna och 1m går innuti central (smidigast med lösa ledare där).
När man kommer upp i area och som du beskriver det hör knappast slang och RK hemma. Att du råkar ha en slang där mellan som är i klenaste laget pekar bara mot att du inte vill göra det som man bör, brukar. Om du vill går det nog att få till 10 mm2 så inget fel med det bara du får i det.

Ganska många trådar i forumet lyser igenom lite där hempulare helt i onödan trasslar med olika udda lösningar. Kanske inte så i ditt fall men ofta blir det bättre att ta reda på lite och fråga de som normalt sysslar med typen arbeten. Det ger en grund att utgå från åtminstone.

I ditt fall som sagt inget tekniskt eller formellt fel bara du får i trådarna.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
6mm2 koppar.
3 belastade ledare.
Ledare i rör i vägg med temperaturfaktor 1 och korrigeringsfaktor 1 enskilt förlagd.
Max belastning 31A pvc-isolering och 40A pex-isolering.

För 10mm2 blir max belastning 42A pvc och 54A för pex.

Men då kommer pvc-ledarna vara närmare 70 grader och pex 90c. Det vill man nog ha lite marginal för.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
32 mm slang med 10 mm2 och 40A. Alla dina önskemål uppfyllda.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
FK i slang kan betraktas som utanpåliggande kabel så 35 A och 6 mm² kan gå med skohorn, men jag rekommenderar det inte. Bättre då med 10 mm². Och visst, när man kommer upp i dessa areor blir det nog billigare med kraftkabel, eller jordkabel som de kallas, N1XV, EKKJ, RV-K etc. 63 A kräver minst 16 mm² ja.
Har du villa kan du ej få mer än 25A.såvidare du inte ha större mätarskåp
 
S stefan57 skrev:
Har du villa kan du ej få mer än 25A.såvidare du inte ha större mätarskåp
Det är ju bara att byta om det behövs.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det är ju bara att byta om det behövs.
Absolut,men det kostar och passar inte om det är infällt samt dyrare med fasta avgifter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.