Byggahus.se
Hej
Jag håller på att bygga en tjänst för att jämföra vad som hade varit billigast timpris eller månadspris på elen och skulle vilja ha feedback på hur den fungerar idag och framtida utveckling. Jag tror många är rädda för att byta till timpris och då skulle denna tjänst kunna få folk att ta klivet eller avstå. Jag gissar också att de som redan har timpris skulle vilja använda tjänsten till att stämma av om de faktiskt sparar pengar.

Idag kan tjänsten ta emot filer med förbrukningsdata om man är kund hos Ellevio eller Karlstad elnät men jag skulle vilja ha förslag på vilka ställen ni kan få ut exporter över er timförbrukning som skulle vara relevanta att lägga till stöd för. Om jag får en export och instruktioner för hur man hämtar ut exporten så kan jag bygga stöd åt dig, så kom med förslag.

Om man vill jämföra med hjälp av export från Ellevio går det att göra på följande länk https://solitio.se/ellevio
Vill man i stället jämföra som kund hos Karlstad elnät är det följande länk som gäller https://solitio.se/karlstad-elnat

Jag tar mer än gärna emot all feedback men skulle uppskatta om man försöker ge den i konstruktivt format
 
Jag skulle inte vilja säga att det är fel på den. Orsaken till att jag byggde egen var att jag inte hittade timpriskollen före jag byggde min. Jag hade redan byggt klart min när jag hittade timpriskollen.

När jag hittade den ser jag att vi har valt olika sätt att estimera månadspriset. Jag har valt att gå på nätområdets förbrukningsprofil medan timpriskollen har valt att gå på elområdet. Jag håller på att kolla med lite olika parter vad som faktiskt är vanligaste sättet att sätta månadspriset, verkar vara splittrat från vad jag har hittat än så länge.
Jag har valt att ge användaren instruktioner för hur man gör exporten vilket skiljer mot timpriskollen som kräver att man vet hur man gör det själv. Sen har timpriskollen stöd för att med egen handpåläggning kunna ladda upp filer vilket jag inte har. Jag visar resultat för hela perioden och månad för månad vilket timpriskollen inte gör, dock har timpriskollen mer statistik i stället.

Det var via byggahus jag hittade timpriskollen när jag väl hittade den.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Tänkte lämna en liten uppdatering på hur utvecklingen med tjänsten går.
Det finns en sida som visar vad månadspriset vad elpriset varit om månaden varit slut
https://solitio.se/vad-blir-priset. Så vill man få en bra indikator på vad månadspriset på elräkningen kommer bli kan man använda kolla in den sidan. Sidan påminer om hur sidan "vad blir elrakningen" hos timpriskollen fungerade.

Jag har flera olika ideer för funktioner och skulle vilja ha feedback och tips på funktioner som kan hjälpa användare.
Några av mina ideer för tillfället
  • inloggning/konto så att förbrukningen kan sparas så man inte behöver ladda upp den igen om man vill kolla på historik
  • Vad ligger elräkningen på hittlis
  • Hur läst skulle det vara att sänka effektavgiften
Konto funktionen är påbörjad och i beta men skulle någon vilja testa är det bara att säga till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.