Byggahus.se
Har sett att liknande fråga har ställts förut men jag är ändå osäker hur jag ska tolka om det är ok eller inte så jag förklarar hur det är i mit fall.

Hållet på och renoverar ett badrum i lgh från 1992.

Det finns i elcentralen 2st trefasgrupper 10A som innan renoveringen var kopplade till 2st fasta uttag för TM och TT.

Igår var elektriker från badrumsrenoveringsfirman här för att koppla in bla TT och TM. Han kunde inte så mycket svenska så det var svårt att kommunicera men de hade inte 2st fasta uttag med sig och sa då att de skulle få åka och handla.

När de var klara så hade de kopplat in både TT och TM på samma fasta uttag och satt upp en vanlig stickkontakt med lock på det andra uttaget.

Han försökte förklara något som jag inte förstod men sa iaf att det var ok och att projektledaren fick förklara när jag pratade med honom.

Nu min fråga, kommer jag kunna köra TT och TM samtidigt?

Är nya TT och TM alltid stickkontakt/enfas? I så fall borde jag kanske satt dit det istället på båda uttagen?
 
Det är omöjligt att svara på utan att veta hur många faser som går till ditt fasta uttag och hur elektrikern har kopplat inuti.
Ett enkelt sätt att kolla om du inte vill öppna uttaget är ju att slå på maskinerna så att de lyser och sedan bryta säkringarna en i taget och se om båda maskinerna slocknar på samma säkring eller inte.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A
S skidaren skrev:
Är nya TT och TM alltid stickkontakt/enfas?
Kort svar: ja.
Något längre svar: TM/TT avsedda för vanliga hem för privatpersoner har (såvitt jag sett) alltid stickkontakt och går på enfas. För länge sedan kunde man ofta koppla om TM för 3-fas men inte nu längre. Det finns maskiner avsedda för fast anslutning och 3-fas men då är det större maskiner avsedda för professionellt bruk, typ tvättstuga i flerbostadshus, hotell, lantbruk mm. Ett exempel är Electrolux wascator.
 
Om det är olika faser till dubbeluttaget så måste det vara rätt sorts dubbeluttag.
Det måste vara ett dubbeluttag som är godkänt för 450V (230V till vardera uttagsbrunn), sen ska nästa alla sådana dubbeluttag skuddas av en tvåpolig dvärgbrytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är olika faser till dubbeluttaget så måste det vara rätt sorts dubbeluttag.
Det måste vara ett dubbeluttag som är godkänt för 450V (230V till vardera uttagsbrunn), sen ska nästa alla sådana dubbeluttag skuddas av en tvåpolig dvärgbrytare.
Det är inget dubbeluttag för stickpropp utan fast inkopplat. Det verkar iaf vara på olika faser.

Nu hörde projektledaren av sig och ville säga att det saknades jordfelsbrytare och undrade om jag kände till det.

Lite märklig fråga till mig kan jag tycka... De borde väl satt in en och gjort enligt dagens regler? Åtminstone borde jag fått frågan innan de gjorde jobbet. Jag har det på fastpris så jag antar att de försöker ta genvägar...

Är det tillåtet att koppla in utan jfb även om man informerar om det?
 
O
S skidaren skrev:
Det är inget dubbeluttag för stickpropp utan fast inkopplat. Det verkar iaf vara på olika faser.

Nu hörde projektledaren av sig och ville säga att det saknades jordfelsbrytare och undrade om jag kände till det.

Lite märklig fråga till mig kan jag tycka... De borde väl satt in en och gjort enligt dagens regler? Åtminstone borde jag fått frågan innan de gjorde jobbet. Jag har det på fastpris så jag antar att de försöker ta genvägar...

Är det tillåtet att koppla in utan jfb även om man informerar om det?
För att vara den som är den, du borde byta elektriker! Det ringer en hel del varningsklockor här. Finns elektrikern registrerad här?

https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson

Gällande inkopplingen av tvättmaskin och torktummlare.
Vit vägg med flera eluttag och kablar, en är oanvänd, och en Schneider-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär har jag det. En trefasgrupp på 10A som delas till tre separata uttag så tm och tt går på separata faser och sen ett extra uttag för tex strykjärnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
För att vara den som är den, du borde byta elektriker! Det ringer en hel del varningsklockor här. Finns elektrikern registrerad här?

[länk]

Gällande inkopplingen av tvättmaskin och torktummlare.
[bild]

Såhär har jag det. En trefasgrupp på 10A som delas till tre separata uttag så tm och tt går på separata faser och sen ett extra uttag för tex strykjärnet.
Ja varningsklockorna ringer det är därför jag ställer alla frågor :). Att byta elektriker är inte aktuellt då eftersom renoveringen görs av ett företag som gör hela jobbet samt att jobbet redan är gjort. Men tar gärna feedback på om det är något jag bör anmärka på hos entreprenören.
 
Från ELSÄK-FS 2022:1
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk. Följande undantag får göras från: - krav på utförande enligt god elsäkerhetsteknisk praxis i 2 kap. 1 §:

- vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder behöver inte tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK- FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.


Undantaget gäller bara utvidgning och torra rum
Så som jag tolkar det måste de installera jordfelsbrytare för alla grupper i badrummet om det är det rummet som renoveras.
 
Fairlane
S skidaren skrev:
Det är inget dubbeluttag för stickpropp utan fast inkopplat. Det verkar iaf vara på olika faser.

Nu hörde projektledaren av sig och ville säga att det saknades jordfelsbrytare och undrade om jag kände till det.

Lite märklig fråga till mig kan jag tycka... De borde väl satt in en och gjort enligt dagens regler? Åtminstone borde jag fått frågan innan de gjorde jobbet. Jag har det på fastpris så jag antar att de försöker ta genvägar...

Är det tillåtet att koppla in utan jfb även om man informerar om det?
Är det fast inkopplat krävs inte jordfelsbrytare.
Jag är inte helt på det klara med vad de gjort i och med att du talar om uttag när det verkar vara fast anslutet?!
Jag tolkar det dock som att tvättmaskin och torktumlare är fast anslutna och att man satt ett uttag på den tredje fasen. Då ska det vara jordfelsbrytare. Uttag i badrum kräver jordfelsbrytare.
 
B
Är det samma 1-poliga dvärgbrytare till TT/TM? I sådana fall har du båda maskiner på samma fas och de kommer inte kunna köras samtidigt. Har du olika 1-poliga brytare till maskinerna är de med all sannolikhet på olika faser, men, om det är samma neutralledare till båda maskiner ska du ha en 2-polig brytare då neutralledare annars kan vara spänningssatt.

Självklart ska du ha JFB i din elanläggning och helt ärligt, det bör du ha koll på.
 
B bygges skrev:
men, om det är samma neutralledare till båda maskiner ska du ha en 2-polig brytare då neutralledare annars kan vara spänningssatt.
Nej, det finns inget krav på att det måste vara två-/trepolig dvärgbrytare när det är rena enfasgrupper från en trefasgrupp.

Kravet på flerpolig dvärgbrytare gäller de flesta tvävägs vägguttag som matas med två faser.
Sen har jag för mig att det är en rekommendation på flerpolig dvärgbrytare när enfasobjekt och flerfasobjekt ligger på samma flerfasgrupp.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det finns inget krav på att det måste vara två-/trepolig dvärgbrytare när det är rena enfasgrupper från en trefasgrupp.

Kravet på flerpolig dvärgbrytare gäller de flesta tvävägs vägguttag som matas med två faser.
Sen har jag för mig att det är en rekommendation på flerpolig dvärgbrytare när enfasobjekt och flerfasobjekt ligger på samma flerfasgrupp.
Jag skrev inte att det var ett krav, jag skrev att TS ska ha det. Har själv haft elektriker i farten som satt en massa 1-poliga brytare till diverse 3-fas grupper. Därtill utebliven uppmärkning. Det blir rörigt och ökar risken för misstag med farlig utgång.
 
B bygges skrev:
Jag skrev inte att det var ett krav, jag skrev att TS ska ha det
Eftersom du skriver att TS ska ha flerpolig dvärgbrytare så låter det som att det är ett krav.
Sen har TS inga uttag utan allt är fast anslutet, då är det inget som TS får röra själv så då finns ingen risk att TS kommer åt den gruppens nolla.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du skriver att TS ska ha flerpolig dvärgbrytare så låter det som att det är ett krav.
Sen har TS inga uttag utan allt är fast anslutet, då är det inget som TS får röra själv så då finns ingen risk att TS kommer åt den gruppens nolla.
Det är min åsikt att man ska ha det. Elanläggningen blir tydligare och säkrare så.
 
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Sen har TS inga uttag utan allt är fast anslutet, då är det inget som TS får röra själv så då finns ingen risk att TS kommer åt den gruppens nolla.
Det stämmer för tvättmaskin och torktumlare som jag tolkar det, däremot ger följande mening en bild av att det trots allt finns ett uttag.
När de var klara så hade de kopplat in både TT och TM på samma fasta uttag och satt upp en vanlig stickkontakt med lock på det andra uttaget.

Den informationen, om jag tolkar den rätt, säger åtminstone klart och tydligt att det ska finnas jordfelsbrytare. Gällande säkring hållet jag med med dig, inte ett krav, men kan vara vettigt.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.