Byggahus.se
F fsn skrev:
Det beror väl på hur lastbalanseringen görs. Det finns varianter som inte behöver uppkopling. Du berkar generellt dåligt påläst, det är nästan alltid en app som pratar med laddboxen, det är säkert nåt du med skall ha. Hur hade du tänkt att det skulle göras utan uppkoppling?
Hahaha, okej!

Ja, vi hade en elfirmor som renoverade och drog om all el i hela vårt hus för ca 10 år sedan. De involverade inga appar och jag trodde man fysiskt flyttade kablar mellan faserna när man balanserade.

Ps. Var inte så nedlåtande. Jag tror inte du skulle klara av att utföra mitt normala jobb. Vi har alla olika kompetens.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Zork och 58 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ditt fall är inte det enda. Därför frågar jag. När du säger fast pris så är det tveksamt att det ingår. I priset ingår tydligen lastbalanseringen utan att någon har tittat på just era behov i er anläggning, eller? Och installatören åkte utan att tala om, eller få er att förstå, hur laddningen ska användas utan lastbalansering, eller? Så allt tyder på att "användning" inte ingick i priset, tyvärr.
Hej,

Menar du altså att när jag beställer detta inte kan förvänta mig att jag kan använda boxen sedan?

Att det inte ”ingår”?

Det låter jättekonstigt tycker jag. Men ja, fn .., vilken Scam! Känner mig så lurad nu. Kostade dessutom nästan 10 papp efter ROT…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Varför skulle lastbalansering kräva anslutning till internet.

Lastbalansering i det här fallet betyder att laddboxen anpassar laddströmen efter hur mycket övrig last det är på huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 22 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle lastbalansering kräva anslutning till internet.

Lastbalansering i det här fallet betyder att laddboxen anpassar laddströmen efter hur mycket övrig last det är på huvudsäkringarna.
Flera vanliga implementeringar bygger på att boxen styrs via en molntjänst.
 
  • Gilla
  • Wow
Fideliox och 9 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Flera vanliga implementeringar bygger på att boxen styrs via en molntjänst.
Är det samma sak som lastbalansering? Jag har en App installerad. Den krävs för att ens starta laddning. Men uppenbarligen så lastbalanserar den inte?

Appen är således igång o startad. Den verkar funka fint!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Flera vanliga implementeringar bygger på att boxen styrs via en molntjänst.
Det verkar ju rätt korkat att införa ett beroende av internetuppkoppling för att lösa ett lokalt behov.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
tompaah7503 och 39 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det verkar ju rätt korkat att införa ett beroende av internetuppkoppling för att lösa ett lokalt behov.
Det tycker jag också. Hade någon förklarat detta innan hade jag försökt hitta ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
B Byggis1976 skrev:
Menar du altså att när jag beställer detta inte kan förvänta mig att jag kan använda boxen sedan?
Att det inte ”ingår”?
Det låter jättekonstigt tycker jag. Men ja, fn .., vilken Scam! Känner mig så lurad nu. Kostade dessutom nästan 10 papp efter ROT…
Jo det låter jättekonstigt, men du brände ju mätarsäkringen! Det ska inte ha hänt om du fått instruktioner. Du ska inte behöva känna dig lurad för givetvis ska kan kunna försätta att man får ett komplett arbete utfört som går att använda. Men kolla villkoren. Fick du typ "laddbox på köpet" av bilfirman? Vad står i det finstilta?

Har du talets gåva så reklamera och skäll ut installationsfirman. Om de hänvisar till det finstilta så kan vi skriva ut det med stor text här på forumet som en varning till andra.

Ja, att lastbalansera kan innebära att man flyttar runt på grupper i elcentralen för att få en mer jämn fördelning så att laddboxen kan jobba optimalt. Edit: Det är varken komplicerat och dyrt att göra. Den bör också innefatta en intervju av er ang era körvanor, dvs hur många mil ni normal behöver ladda per dygn, i snitt. Det kan krävas en högre mätarsäkring. Installationen av lastbalanseringsutrustningen är sedan till för att skydda mätarsäkringen och göra att ni inte behöver tänka på att använda spisen samtidigt med laddning.

En halvdan lösning kan innebära att elbilen inte laddas så snabbt som den skulle kunna, men det upptäcker nog inte folk förrän de verkligen har bråttom och behöver snabbladda.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Hej.

Ja som installatör jan jag bekräfta att det nu mera ofta innebär någom form av molntjänst.

Det finns boxar som balanserar utan uppkoppling, jag har själv 2 st sådana.

Men när önskemål om att styra mot t.ex timpris också kommit så har dessa molntjänster vuxit fram.

Det finns olika kombinationer att göra på temat wifi/ 4g avseende både box och lastbalans.

Just därför så är det viktigt att redan innan installationen hå igenom med kunden vad som förväntas och hur den fysiska/ tekniska verkligheten ser ut på installationsplatsen.

Detta kan ofta vara lite svårt när kunden beställer på nätet och så får man som installatör bara ett uppdrag att installera box y hos kund x av säljföretaget z.

Bättre är då när en kund vänder sig direkt till en installatör som tar ansvar för hela processen från rådgivning till faktura.

Ibland fungerar det väldigt bra när en kund beställt från nätet, men då är det oftast en väldigt påläst och kunnig kund det handlar om.

För att avsluta. En installation för att ladda bilar är betydligt mer än " två hål i väggen "
 
  • Gilla
jpsjogren och 16 till
  • Laddar…
F
B Byggis1976 skrev:
Hahaha, okej!

Ja, vi hade en elfirmor som renoverade och drog om all el i hela vårt hus för ca 10 år sedan. De involverade inga appar och jag trodde man fysiskt flyttade kablar mellan faserna när man balanserade.

Ps. Var inte så nedlåtande. Jag tror inte du skulle klara av att utföra mitt normala jobb. Vi har alla olika kompetens.
Det vet vi inte förrän du talar om vad du jobbar med…. Men jag ser fram emot att få veta det. Jag är fö inte hushållselektriker heller utan jobbar med nåt helt annat.

Det var inte meningen att vara nedlåtande, det är dock så som jag skriver, lastbalansering går generellt fullständigt utmärkt att göra utan internet, det gjordes långt innan nån visste att internet fanns eller innan nån visste att man behövde det.

Nu vet jag inte om du hade tänk det MEN OM du tänkt använda en app till din laddbox så kan jag nog tycka att du åtminstone borde funderat på hur det fungerar.

Effektbalansering som är det som det handlar om här är helt enkelt att det totala effektuttaget mäts på varje fas. När nån fas nåt nivån dina hövudsäkringar har så stryp effekten till din laddbox.

Fasbalansering är nåt annat, där smetas ditt totala effektbehov ut på sina tre faser för att ge en jämn belastning över alla tre faserna. Det är komplicerat och dyrt att göra. Att koppla om trådar för fasbalansering är bara förenat med elektrikerns timkostnad ich är förutom det gratis, det betyder i princip att man har lite koll på hur belastningen normalt ser ut få respektive fas och delar upp sina förbrukare. Tex att 1-fas luftbärmepumpen och spisen inte ligger på samma fas och sånt.
 
  • Gilla
  • Haha
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det låter jättekonstigt, men du brände ju mätarsäkringen! Det ska inte ha hänt om du fått instruktioner. Du ska inte behöva känna dig lurad för givetvis ska kan kunna försätta att man får ett komplett arbete utfört som går att använda. Men kolla villkoren. Fick du typ "laddbox på köpet" av bilfirman? Vad står i det finstilta?

Har du talets gåva så reklamera och skäll ut installationsfirman. Om de hänvisar till det finstilta så kan vi skriva ut det med stor text här på forumet som en varning till andra.

Ja, att lastbalansera kan innebära att man flyttar runt på grupper i elcentralen för att få en mer jämn fördelning så att laddboxen kan jobba optimalt. Den bör också innefatta en intervju av er ang era körvanor, dvs hur många mil ni normal behöver ladda per dygn, i snitt. Det kan krävas en högre mätarsäkring. Installationen av lastbalanseringsutrustningen är sedan till för att skydda mätarsäkringen och göra att ni inte behöver tänka på att använda spisen samtidigt med laddning.

En halvdan lösning kan innebära att elbilen inte laddas så snabbt som den skulle kunna, men det upptäcker nog inte folk förrän de verkligen har bråttom och behöver snabbladda.
Hej,
Tack för info!

Beställningen är inte gjord mot bilföretag. Jag har nått ut till elektriker företag med frågan o info. Det är en elfirma som installerat. Bilen har jag redan. Jag har gett den info om körvanor och vårt hus. De besökte oss innan de lämnade pris (fast pris)

Eftersom det var låg kostnad finns inget avtal. Beställt från e-post där följande skall ingå:

-Laddbox inkl installation (Zaptec go, svart) på garaget (brevid dörr under lampan)
- Inkl kabel (7m) och hållare monterad under box
- Inkl Gränving och att du lägger kablar i rör i marken från hus till garaget samt inne i garaget.
Gräv på gräsmattan till garage, dvs inte under asfalt.
- Lastbalansering
- Kabelrännor från elcentral bakom träpanel (dold)
- Metall rör (så man inte sätter en spik i kabel under fasad)

Fastpris avtalat. 9780Kr efter ROT.

Vad skulle jag efterfrågat ytterligare för att kunna använda Boxen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag väntar och ser hur de löser detta. Sen kan jag meddela vilken firma jag anlitat.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu vet jag inte om du hade tänk det MEN OM du tänkt använda en app till din laddbox så kan jag nog tycka att du åtminstone borde funderat på hur det fungerar.
Otydligt av mig kanske.

Jag har inte tänkt använda en App…visste inte ens att jag var tvungen. Jag hade nog hellre haft detta utan App.

Men app i sig är inte problemet. Jag vill kunna ladda bilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Byggis1976 skrev:
då väntar jag bara med användning till det är gjort.
Du kan nog hitta sätt att börja använda boxen redan nu, om du inte vill vänta på installatören.

Om vi antar att du har 16 A huvudsäkringar (det lägsta man kan ha) och varken bil eller box är nedreglerade, så kommer någon huvudsäkring gå när bilen drar 16 A och annan belastning sker samtidigt.

Om du kan reglera ner laddströmmen som laddboxen släpper igenom till 8 A kommer du säkert bli av med att säkringarna går. En spdan inställning finns också på vissa bilar, alltså att man kan reglera ner laddströmmen som bilen försöker dra.

Att ladda med 8 A istället för 16 tar förvisso dubbelt så lång tid, men då en bil mestadels står still hemma är det sällan ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
liran och 10 till
  • Laddar…
Som redan sagts är det nog effektbalansering (vad det nu har med balans att göra... adaptiv effektbegränsning vore en mer passande term) och inte lastbalansering du bett om/önskar.

Kan du inte ställa in i bilen att den inte ska ladda med mer än X ampere per fas, där X är mindre än storleken på dina huvudsäkringar? Det är i slutänden bilen som bestämmer hur mycket ström den ska ladda med, efter att ha lyssnat av vad laddboxen rekommenderar/kräver.
 
  • Gilla
Robomow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.