Byggahus.se
Suhagg skrev:
Morfar skulle ha kollat på Mythbusters då hade han inte lärt ut en myt till dig d^_^b
Du kan lugnt pinka på elstaket utan att få en stöt.
Morfar lärde kanske inte ut en myt, utan gjorde som min farfar gjorde: Fick mig att testa... (Det känns, jag vet! q(;^;)p )
 
tjaboo skrev:
Om "strömmen" går genom huvudet kan det bli en del skador, bl.a minnesluckor.

Källa: dum full man som provat, finns mer att läsa på om det på www.flashback.info
Hahaha, så det var inte alkoholen, det var elstängslet?! :D
 
Det var runt 700 volt väl? Spänningen i ett elstängsel är väl på 3-5 kV?
 
Agget ligger väl i regel på mellan 6000-10000 volt.
 
:rolleyes: power to all my friends.
 
Glufsglufs skrev:
Flaschback....mmmm...en av dom mest pålitliga källorna vi har i landet det :wow:
Kanske inte den pålitligaste men ta mig fan den mest komiska:D
 
Tror att det som testades i TV-programmet var om man kan kunde bli dödad om man pinkade, vilket inte var fallet.

Men åter till tråskaparens fråga. Måste nog få den förklarad på nytt om det finns något problem med att ha elstängsel i tomtgränsen eller om det bara är en allmän fråga vad som gäller, utifrån att en mur skulle vara acceptabel enligt senare notering?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Så här står det i info från energikontor sydost:

får man en stöt om man
kissar på ett el
Svar: ja! Stängslet leder ström hela tiden och skickar]ut en stöt ungefär 1 gång i sekunden. För att pricka strömmen kan du försöka ta reda på när stötarna skickas ut. Du får inte i dig fullt lika mycket ström som om du håller i stängslet, men eftersom urin innehåller vatten och salter är det klart strömledande. Vad som är bra att tänka på om du vill ha en stöt är att barfota är det bästa alternativet, eftersom du då har direktkontakt med marken. Vill du ha en betydligt svagare effekt tar du på dig ett par rejäla gummistövlar med isolerade sulor. Tyvärr kan du inte uppnå högre effekt genom att ta på dig din strömledande pansardräkt och på så vis få stötar genom hela kroppen. Det är helt enkelt kontakten med marken som räknas och där är det regeln ”less kläder ]och skor is more” som]gäller

OBS! Högspänningsledningar vid tågrälsar är livsfarliga! Håll dig borta!
Anledningen att strömmen inte leds är att strålen inte är som en fast ledning.
Det är en massa små vatten droppar som inte har kontakt med varandra hela vägen. Kan säkert krypa lite ström men "fullt fräs" :rolleyes: blir det inte, det har jag sett på TV och då är det sant :D

Högspänning vid järnvägar är ingen lek men det var det de provade på Mythbusters utan att någon stor elstöt gick till dockan.
 
-MH- skrev:
Ja, till och med det.

[länk]
Japp, det ska krämas på
 
AndersS skrev:
Tror att det som testades i TV-programmet var om man kan kunde bli dödad om man pinkade, vilket inte var fallet.

Men åter till tråskaparens fråga. Måste nog få den förklarad på nytt om det finns något problem med att ha elstängsel i tomtgränsen eller om det bara är en allmän fråga vad som gäller, utifrån att en mur skulle vara acceptabel enligt senare notering?

Det är bara en allmän fråga som jag vill ha ett korrekt svar på eftersom jag tycker att det sitter för nära.
Muren va till för att kossorna inte skulle kunna ta sig upp på gården som inte stängslet hjälper speciellt bra till.
 
Suhagg skrev:
Anledningen att strömmen inte leds är att strålen inte är som en fast ledning.
Det är en massa små vatten droppar som inte har kontakt med varandra hela vägen. Kan säkert krypa lite ström men "fullt fräs" :rolleyes: blir det inte, det har jag sett på TV och då är det sant :D

Högspänning vid järnvägar är ingen lek men det var det de provade på Mythbusters utan att någon stor elstöt gick till dockan.
Spänningen de testade med i mythbusters var runt 600v. Det är rätt stor skillnad mot de 6-10kV som är i ett elstängsel så nog får du det mesta av spänningen rätt in i.....
Dessutom träffas du ju på ett rätt känsligt ställe :D
 
Göran.W
Står man tillräckligt nära får man full *fräs* rätt in i....
Jag vet en som stod typ 1dm ifrån och gjorde en dum fylle grej gissa om vi skrattade när han flög bakåt och kved:D
Hans tjej var lite olycklig i 2 veckor sen för det blev ingen *fräs* i den.
Troligen blev nerverna där nere lite ur balans:rolleyes:
 
Ring kommunen och fråga! De har svaret, jag vet en gård jag titta på i Vellinge som man var tvungen att ha hästhagarna minst ett antal meter från grannens tomtgräns (om det var 20 meter kanske, kommer inte ihåg)

Trampar bondens kossor sönder din trädgård så är han skyldig att åtgärda detta, blir mycket förstört så har han med stor sannolikhet en ansvarsförsäkring som täcker detta....

Trist attityd många har att din unge ska få en stöt för då lär han sig, eller att ni skulle tänkt efter innan. Koko! Det har väl ingen betydelse? Låter bara väldigt tråkigt...:(
 
P
Undrar hur bondens egna barn klarar sig från att ta i elstängsel?
Men om frågan är att korna kommer in på din tomt så är det ju det som är problemet och inte att det finns ett stängsel. Bara att stängslet inte funkar. Sen kan kor hoppa om dom vill. Det såg jag senast i söndags när min "granne" släppte ut sina kor i hagen för året. Bor man där man bor så är det ju bara att räkna med att djur kommer en dag att stå och titta in i tvrummet.... :D
Bättre det än att man får en stadsbuss i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.