Byggahus.se
Typ 0, fungerar termostaterna som dom ska så slösas det inte bort energi genom att göra rum onödigt varma, om du ska göra något så skaffar du shuntautomatik till FJcentralen så att du kan schemalägga nattsänkning. Det kan du köra med smarta termostater men det sköts nog bättre av en enhet istället för typ 15st.
Jag bytte ut det manuella vredet på min shunt till en styrd av en trådlös innetermostat som sitter mitt i huset i närheten av kaminen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Typ 0, fungerar termostaterna som dom ska så slösas det inte bort energi genom att göra rum onödigt varma, om du ska göra något så skaffar du shuntautomatik till FJcentralen så att du kan schemalägga nattsänkning. Det kan du köra med smarta termostater men det sköts nog bättre av en enhet istället för typ 15st.
Jag bytte ut det manuella vredet på min shunt till en styrd av en trådlös innetermostat som sitter mitt i huset i närheten av kaminen.
Ok, tack! Ska kanske tillägga att min fjärrvärmecentral är från 1977 :D ... skulle shuntautomatik till den centralen funka tror du? eller väntar man bara till den lägger ner och tar bekymren då? Hur mycket pengar/värme kan man spara med shuntautomatik tror du?
 
Det man sparar in mest på är att se till att radiatorkretsen är injusterad gällande förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Sen även att centrala reglersystemet är "rätt" injusterad gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen precis räcker till för att värma huset.
Centrala reglersystemet behöver framledningsgivare & utegivare å helst även innertemperaturgivare.
Placering av innegivaren kan vara relativt svår att få optimal placering på.


Edit:
Det man spar energi och pengar på är att hålla temperatursvängningarna så låga som möjligt.
När man har låga temperatursvängningar så kan man oftast hålla en lägre medeltemperatur. Med lägre medeltemperatur så åtgår det mindre energi till uppvärmningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
boohoo och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det man sparar in mest på är att se till att radiatorkretsen är injusterad gällande förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Tack! Hur gör man detta?
Demmpa Demmpa skrev:
Sen även att centrala reglersystemet är "rätt" injusterad gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen precis räcker till för att värma huset.
Och för oss som inte doktorerat i fjärrvärme? 😅

Demmpa Demmpa skrev:
Centrala reglersystemet behöver framledningsgivare & utegivare å helst även innertemperaturgivare.
Placering av innegivaren kan vara relativt svår att få optimal placering på.
Hm, lite som ovan...förstår inte exakt riktigt vad du menar tror jag?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Ok, tack! Ska kanske tillägga att min fjärrvärmecentral är från 1977 :D ... skulle shuntautomatik till den centralen funka tror du? eller väntar man bara till den lägger ner och tar bekymren då? Hur mycket pengar/värme kan man spara med shuntautomatik tror du?
Allt hänger på hur du tänkt spara energin, huset behöver en viss mängd energi för att hålla en jämn temperatur. Ska du ha samma temperatur hela tiden så kan du inte spara något med varken nya termostater eller shuntautomatik.

Sänker du alla dina termostater med 2grader så får du direkt en betydande besparing som inte kostar en krona, sänker du innetemperaturen 5grader närmar du dig en 20% besparing i uppvärmningsbehovet.

Vad styrning av innetemperaturen via smarta termostater/shuntautomatik innebär är att du kan automatisera en sänkning av temperaturen när det inte drabbar komforten t.ex när man är på jobbet.

Energi läcker hela tiden ut ut huset så att låta huset gå ner i temperatur en längre tid på dygnen och sedan snabbt värmas upp igen innan man kommer hem kan ge en besparing.
 
  • Gilla
Lie56 och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Allt hänger på hur du tänkt spara energin, huset behöver en viss mängd energi för att hålla en jämn temperatur. Ska du ha samma temperatur hela tiden så kan du inte spara något med varken nya termostater eller shuntautomatik.

Sänker du alla dina termostater med 2grader så får du direkt en betydande besparing som inte kostar en krona, sänker du innetemperaturen 5grader närmar du dig en 20% besparing i uppvärmningsbehovet.

Vad styrning av innetemperaturen via smarta termostater/shuntautomatik innebär är att du kan automatisera en sänkning av temperaturen när det inte drabbar komforten t.ex när man är på jobbet.

Energi läcker hela tiden ut ut huset så att låta huset gå ner i temperatur en längre tid på dygnen och sedan snabbt värmas upp igen innan man kommer hem kan ge en besparing.
Ok men kräver det inte mer energi att först värma upp till en viss punkt och sen låta temperaturen falla för att sedan värma upp till den högre temperaturen, jämfört med att värma upp temperaturen och sedan bara försöka hålla den där? Bra förklarat förresten!
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Jag gjorde injusteringen med att mäta tillopp & retur på varje radiator, grovinställde difftemperaturen till 7-10⁰C. Därefter mättes även rumstemperaturen och ändrade förinställningen så att det blev jämn temperatur i hela huset.
Justerade sedan centrala reglersystemet så att vi fick den inomhustemperatur vi ville ha. Har mätt tillopp, retur & rumstemperaturen flera gånger å gjort justeringar på förinställningen.
Har justera några radiatorer i efterhand.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Ok men kräver det inte mer energi att först värma upp till en viss punkt och sen låta temperaturen falla för att sedan värma upp till den högre temperaturen, jämfört med att värma upp temperaturen och sedan bara försöka hålla den där? Bra förklarat förresten!
Nej energiförbrukning minskar när man använder nattsänkning/bortaläge och comfortläge. Detta pga att medeltemperaturen blir lägre.

Däremot så kan det i kronor och ören kosta mer att ändra temperaturen, men det hänger på vad enegin kostar när man köper den.
Tex om man har rörligt elpris och värmer med värmepump så kan det tex vara högt elpris när huset ska få upp temperaturen, dels så kan värmepumpen vara underdimensionerad så att elpatronen går in och värmer.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nej, inte med fjärrvärme i alla fall. Energin som krävs är samma sålänge medeltemperaturen är samma.

Det du skulle kunna spara på med något 'smart' system är att värmen sänks tidigare när det ska bli sol etc om man har mycket solinstrålning. Dock är det lite sent att göra det på termostaterna. Det borde göras tidigare med exempelvis en Ngenic Tune eller liknande. Dock tvivlar jag på att du någonsin sparar ihop till priset av den.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Ska vi sammanfatta det här med att det inte går att spara särskilt mycket pengar på att optimera sitt uppvärmningssystem utan får leva med att uppvärmning är dyrt och istället sänka temperaturen generellt om man vill spara in på pengar den vägen?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Ska vi sammanfatta det här med att det inte går att spara särskilt mycket pengar på att optimera sitt uppvärmningssystem utan får leva med att uppvärmning är dyrt och istället sänka temperaturen generellt om man vill spara in på pengar den vägen?
Storlek på hus? Vad har du för driftskostnader per år?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Storlek på hus? Vad har du för driftskostnader per år?
130 + 95 biytor. Driftkostnader okänt eftersom vi är nyinflyttade. Men vi har väl räknat på 4000-5000 per månad?
 
Que? Vad hade förra ägaren för förbrukning ? Var i landet ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Que? Vad hade förra ägaren för förbrukning ? Var i landet ?
Skåne, fjärrvärme 28500, tappvarmvatten 3600, el 5000 ungefär. Men med driftkostnader räknade vi in vatten, avlopp, sophämtning, försäkring osv också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.