Byggahus.se
Hej jag ska måla om min lägenhet och ska måla både tak och vägg. Lägenheten är byggd 1926 och har rundade tak istället för taklister, tidigare gick gränsen mellan takfärg och väggfärg ett par centimeter under den rundade kanten mellan tak och vägg och vill gärna behålla den stilen. Nu när jag har bredspacklat allt och grundmålat kommer jag till problemet att jag inte har ett bra sätt att sätta upp min krysslaser så att den når upp till 270cm eller vad nu det kan vara upp till taket så att jag kan måla helt raka kanter.

Vad är bästa sätt att lösa detta på? Att stå och hålla lasern för hand uppe på en stega verkar ju inte vara det bästa sättet.

På bilden syns ett exempel på vägg där färgen slutar precis under rundade taket, lite svårt att se då det är vitt på vitt...men men
Interiör av en klassisk lägenhet med vitmålade väggar, rundat tak utan lister och en lampa som hänger från taket.
 
Du måste väl kunna använda maskeringstejp? Använd Tesas gula - den är lättjobbad jämfört med de gamla varianterna.
 
Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Hej jag ska måla om min lägenhet och ska måla både tak och vägg. Lägenheten är byggd 1926 och har rundade tak istället för taklister, tidigare gick gränsen mellan takfärg och väggfärg ett par centimeter under den rundade kanten mellan tak och vägg och vill gärna behålla den stilen. Nu när jag har bredspacklat allt och grundmålat kommer jag till problemet att jag inte har ett bra sätt att sätta upp min krysslaser så att den når upp till 270cm eller vad nu det kan vara upp till taket så att jag kan måla helt raka kanter.

Vad är bästa sätt att lösa detta på? Att stå och hålla lasern för hand uppe på en stega verkar ju inte vara det bästa sättet.

På bilden syns ett exempel på vägg där färgen slutar precis under rundade taket, lite svårt att se då det är vitt på vitt...men men
[bild]
Sparroller eller sparboogie
 
P Pyromanapa skrev:
Sparroller eller sparboogie
Skarven mellan taket och väggen är rundad så sparroller hade inte kunnat rull ordentligt
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du måste väl kunna använda maskeringstejp? Använd Tesas gula - den är lättjobbad jämfört med de gamla varianterna.
Det svåra är att få tejpen helt rak mot taket när den inte skall gå mot en kant som man ser, skarv mellan tak och vägg är rundad och jag skall måla ett par cm under den rundade kanten
 
Väldigt troligt har du inga helt raka linjer utan du får bestämma dig för vad som ska styra. Troligen skulle laserraka linjer inte fungera då det "i princip" inte finns tak där listerna är helt i våg.

Sannolikt, utan att ha sett på plats blir det snyggaste att du väljer hur långt ner du ska ha kanten och sätter tejpen så den följer listen på den höjden. Listen kan mycket väl vara vågig när den följer taket och då får man helt enkelt jämna ut det på ett snyggt sätt. Ta ett steg tillbaka och se vad som blir snyggast och göra avvägningar efter hand.
 
Düsseldorff
Men mät från golvet då.
 
Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Det svåra är att få tejpen helt rak mot taket när den inte skall gå mot en kant som man ser, skarv mellan tak och vägg är rundad och jag skall måla ett par cm under den rundade kanten
Har inte din laser något fäste för vägg? På min finns det små spikar som man kan trycka ut för att kunna fästa den i väggen. På så sätt får man upp den på högre höjder.
Annars kan du ju mäta från golvet i alla hörn och sedan är ni två som spänner tejpen mellan markeringarna, för att sedan sätta fast den ordentligt efter hela sträckan.
Sedan brukar inte allt vara räta vinklar i gamla hus. Så ibland kan vågrätt med laser se snett ut jämfört med att sätta upp med ögat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.