Byggahus.se
Hej!
Jag vill gärna veta hur lång tid det tar och hur många personer behövs för att bygga en Hakiställning? Den ska vara på tre sidor av en vanlig röd stuga (ca 35 qm). Jag antar 1,5 dagar för uppmontering och kanske en dag för nedmonteringen?

Tack på förhand
Claudia
 
C
Pratar vi bygga själv helt utan tidigare erfarenhet låter det som en rimlig uppskattning.
Att vara två personer underlättar helt klart.

Är det proffs som skall bygga, eller till och med en lekman med lite erfarenhet skall det gå betydligt fortare än så.

Allt förutsatt att materialet finns på plats och det inte är några specialare.
 
  • Gilla
Claudia Lendi
  • Laddar…
Usch, nej det är en firma. Jag ska betala 27 200 SEK för uppbyggnad. I min värld inkludera det även nedmontering, men det står inte i fakturan.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
C Claudia Lendi skrev:
Usch, nej det är en firma. Jag ska betala 27 200 SEK för uppbyggnad.
Jesus, ja det får man ju verkligen hoppas att det inkluderar nedmontering 🙄
Antar att det priset följer av bristande konkurrens och inte en marknadsmässig timpenning... Eller så drar de en riktig rövare.

Vad är det för arbete som skall utföras? Får inte ihop det med att det skall vara ställning på tre sidor?
 
  • Gilla
Claudia Lendi
  • Laddar…
C Claudia Lendi skrev:
Usch, nej det är en firma. Jag ska betala 27 200 SEK för uppbyggnad. I min värld inkludera det även nedmontering, men det står inte i fakturan.
Arbetet är redan utfört och du har fått en faktura att betala?
Detta är separat från hyran av ställningen samt transport av ställningen?
Detta offererades inte innan arbetet påbörjades, du beställde utan att ha ett pris?

Om du inte beställt ännu är ju det säkraste att ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Claudia Lendi
  • Laddar…
P
Det är väl tyvärr så att ställning ofta tillkommer utanpå överenskommet pris i offerten så ofta är det ingen prispress på den posten och det utnyttjas såklart till fullo av dom firmorna..

Sen är det klart att det av praktiska orsaker som resor osv ofta blir väldigt många mer timmar än dom som det stod nån vid huset och satt ihop ställningen. grejerna ska lastas vid uthyrningsfirman . 2 gubbar ska åka till och från plats och ofta så hinner man nog pga allt inte mer mer än en om dagen , sen är det väl ofta även avgift som i hyra för ställningen..

DEt är ju lite som när byggföretagen hyr maskiner som dom egentligen använder så många ggr per år så dom borde ha egna men det är praktiskt att åka och hyra och man får både betala arbetstid för snickare som åker förbi och hämtar och sen påslag på fakturan på hyran och ofta döljs det under nån formulering om att vissa maskiner hyres hos hyrföretaget och faktureras separat med helst nå procent påslag
 
Tack för alla svar. Jag råkade tyvärr ut för en riktig lurendrejare i samband med ett takbytte. I offerten nämndes bara att ställningen tillkommer. Om de inte har hämtat ställningen från Stockholm utan från grannbyn (i Skåne) skulle även lastningen inte tar för många timmar.

Leverans av haki ställning: 7 500

Uppbyggnad av haki ställning : 27 2000

Ställningshyra: 9 600

Transportkostnader: 4 500

I bilden syns vår kära röda stuga. Man ser ju inte direkt ställning, men det menar jag att den står bara på tre sidor.
 
  • Röd stuga, träveranda, skogsbakgrund, bänk, byggställning, soligt, under renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Den där lilla ställningen bygger två nybörjare lätt på en förmiddag!
 
  • Gilla
Mange_64 och 3 till
  • Laddar…
Det tog mig inte mer än max en dag första gången jag satte upp 9*7m och då var jag helt själv.
 
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Den där lilla ställningen bygger två nybörjare lätt på en förmiddag!
Han skrev nu att jag ska betala för nedmonteringen 🙄
 

Bästa svaret

C Claudia Lendi skrev:
Han skrev nu att jag ska betala för nedmonteringen 🙄
Begär en offert från en annan firma på motsvarande jobb. Betala det som de offererar och bestrid resten!
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
C
C Claudia Lendi skrev:
I bilden syns vår kära röda stuga. Man ser ju inte direkt ställning, men det menar jag att den står bara på tre sidor.
Oj oj oj, ett rent bedrägeriförsök tyvärr.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C Claudia Lendi skrev:
Tack för alla svar. Jag råkade tyvärr ut för en riktig lurendrejare i samband med ett takbytte. I offerten nämndes bara att ställningen tillkommer. Om de inte har hämtat ställningen från Stockholm utan från grannbyn (i Skåne) skulle även lastningen inte tar för många timmar.

Leverans av haki ställning: 7 500

Uppbyggnad av haki ställning : 27 2000

Ställningshyra: 9 600

Transportkostnader: 4 500

I bilden syns vår kära röda stuga. Man ser ju inte direkt ställning, men det menar jag att den står bara på tre sidor.
OBS, jag är bara en vanlig skrivbordsbyggare, men jag kollade blocket och för dina 48800 (plus nedmontering) så kan du köpa en betydligt större ställning och hyra några gubbar som monterar, för typ samma pengar. Jag tycker det låter som ett hutlöst pris!!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag stoppade nu allt arbete och har hävt avtalet. Fick en faktura som jag delvis tänker betala, men han begär 15 700 för nedmonteringen, se nedan. Tolkar jag rätt om han menar 20 timmar a 785,00 timmlön?

Tabellrubriker, möjligtvis för en faktura eller ett offertformulär, med kolumner för beskrivning och prisinformation.
Textdokument, faktura eller offert med posten "Demontera ställning och transportera denna därifrån", mängd och priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.